Végre megépülhet a Szeged-Szabadka tram-train vonal
A Szeged-Szabadka tram-train megépítésére kiírt tenderre 2021-ben nem érkezett ajánlat, de miután a NIF nyilvános közbeszerzést írt ki, akadt jelentkező. A tervezésre egy évük van a nyerteseknek.
Nettó 882 millió forintért végre három cég is elkészítheti a Szeged-Szabadka tram-train engedélyezési terveit, miután első körben a közbeszerzés eredménytelen volt – írja a Napi.hu. A nyílt tender eredményét az ajánlatkérő Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. közölte, a három cég pedig a Trenecon Tanácsadó és Tervező Kft., a Kontúr Csoport Tervező, Építtető, Kivitelező Kereskedelmi Kft., továbbá az Utiber Közúti Beruházó Kft.
A magyarországi szakaszon 13 kilométer hosszú Szeged-Szabadka vasút vonalon 3,5 kilométer új vasúti pálya fog épülni Szeged területén, amely 2 új megállót és egy hurokvégállomást foglal majd magába, illetve átépítenek 8 már meglévő megállóhelyet is. A tervezésre egy év áll a cégek rendelkezésére, és haza forrásból történik. A NIF szeptember 14-én t kötötte meg a szerződést a tervező cégekkel.
A Napi.hu 2021 júniusában írt az első közbeszerzés megjelenésekor, mikor Lázár János volt Miniszterelnökséget vezető miniszter biztosította, hogy Szegedet villamos kösse össze Hódmezővásárhellyel, és a már megvalósult szakasz most akár Szerbiába is átérhet a 3,5 kilométeres meghosszabbítással. 2021 augusztusában azonban arról érkezett hír, hogy a kiírt tender eredménytelen volt, mert nem érkezett egyetlen ajánlat sem, majd decemberben a NIF nyílt közbeszerzést hirdetett, ennek az eredménye született meg 2022. szeptember végén.
A Délmagyar.hu 2022. áprilisában ezt írta: „A Szeged–Szabadka-vasútvonal alapkövét tavaly (2021.) októberben tették le Horgoson, az átadás 2023 őszére várható. A pálya elkészülte után, már ősszel a Szeged–Röszke-vonalra terelik a 150-es vonali tehervonatokat a Budapest–Kelebia szakasz építése miatt, 2023-ban a személyforgalom is megindulhat. Hat pár nemzetközi IC vonatot terveznek közlekedtetni a vonalon, valamint 9 pár belföldi személyt Röszke és Szeged között. Az érintett hazai szakasz hossza 13,075 kilométer, a kivitelezésre 41 milliárd forintos az állami támogatás.”
(Kiemelt képünk: Az első tram-train szerelvény a jármű bemutatása sajtótájékoztatója Szentesen, a MÁV telephelyén 2021. január 20-án. Fotó: MTI/Ujvári Sándor)