Hazánk legforgalmasabb vasútvonala kerül veszélybe a háború miatt

Nincs alkatrész a háború miatt, ezért egyre nehezebben megoldható a 3-as metró alkatrészutánpótlása, vagyis hazánk legforgalmasabb vasútvonalának működése kerülhet veszélybe.

2022. szeptember 5., 12:39

Szerző:

Továbbra sem érkeznek alkatrészek az orosz metrószerelvényekhez. A BKV a Népszava sokadik, utánpótlásra vonatkozó kérdésére is csak annyit közölt, hogy „a járművek fenntartása folyamatos, amelyet a többi metró járműtípushoz hasonlóan a BKV Zrt. végez”. Hazánk legforgalmasabb vasútvonalának működése komoly veszélybe került a háború miatt.

Nem csak orosz, de még ukrán cég is akad a beszállítók között

A lép kérdéseire még azt is írták, hogy „a járművek műszaki üzemeltetéséhez szükséges másodpiaci háttérnek csak egy hányada köthető közvetlenül az orosz gyártóhoz. Másrészt jelentős alkatrészkészlet átadása szerepelt a felújítási szerződésben. A garanciális kötelezettségek teljesítése megtörtént. Ennek megfelelően a raktárban rendelkezésre állnak tartalék alkatrészek, amelyekből egyelőre megoldható a járművek üzemeltetése”. A kérdés az, hogy meddig – írja a lap.

A fent említett, 2015 augusztusában aláírt vállalkozási szerződés 1. számú Műszaki leírások című melléklete tartalmazza az átadott tartalék-alkatrészek listáját. A felsorolás szerint az orosz Metrowagonmash a 222 jármű 3 éves üzemeltetéséhez szükséges mennyiségű kopóalkatrészt és kenőanyag készletet már leszállította.

Mint írják: a meglehetősen silány minőségben elkészült járműveknek különösen nagy a karbantartási igényük, miközben az alkatrész utánpótlás a garancia idejére biztosított, de az azt követő időszakra „ez egyáltalán nem mondható el”.

A BKV-nak az volt a terve, hogy külön-külön tárgyal a beszállítókkal, amelyek egy része magyarországi, nyugat-, illetve dél-európai vagy éppen japán, de természetesen számos orosz cég, sőt ukrán is akadt köztük. De már a koronavírus járvány idején is okozott fennakadásokat, késedelmet a csere- és pótalkatrészek, anyagok Oroszországból való beszerzése.

A jelentés készítői komoly kockázatként értékelték, hogy az orosz gyártó számos alkatrész esetében monopolhelyzetben van.

Akkor elsősorban az elszálló árak miatt aggódtak a szakértők, most már ennél is fontosabb, hogy egyáltalán lesznek-e alkatrészek a kocsikhoz.

A BKV a lap a kifogyó alkatrészek pótlására vonatkozó kérdését a korábbiakhoz hasonlóan most is azzal ütötte el, hogy „folyamatosan vizsgálják és keresik a hazai és egyéb beszerzési és szállítási lehetőségeket”. Arra azonban nem tértek ki, hogy a több hónapja tartó keresgélés eredményes volt-e – írja a lap.

(Kiemelt kép: M3-as metró dél-pesti szakasza 2020-as felújítása után. Népliget megálló. Fotó: Merész Márton)

 

A kormány két hetet adott az üzemanyag-kereskedőknek, hogy a régiós országokhoz igazítsák az áraikat. Egri Gábor, a Független Benzinkutasok Szövetségének elnöke szerint nem mindegy, hogy a KSH mely környező államok árait fogja alapul venni.

Dobrev Klára szerint megtámadták a közös listára és a közös főpolgármesternek ajánlásokat gyűjtő aktivistákat, amellyel a hatalom egyértelműen jelezte, hogy a végnapjait éli. Orbán Viktor mindeközben meglehetősen máshogy gondolkodik a kormánypártokról, szerinte ugyanis a közelgő választások egyértelmű esélyese a Fidesz-KDNP.

Hadházy Ákos betekintést kért és kapott a Diákhitel Központ néhány, még Magyar Péter idején megkötött szerződésbe. Az erről szóló posztjában az országgyűlési képviselő kifejtette, az általa látott iratok tartalma felvethetik a büntetőjogi felelősség kérdését, ugyanakkor nem minden információt osztottak meg vele. Magyar Péter külön Facebook-bejegyzésben reagált Hadházy vádjaira.