Sok keresztény fél a szabadságtól

Van, amikor a szabadságért az embernek a perifériát, a kisebbségi helyzetet is vállalnia kell, és ezt azok, akik a keresztény egyházak megújításáért küzdenek, vállalják is. A Bátorság az egyházért-elismerést most közülük kapták meg többen. A díjat alapító Wildmann János közgazdász teológust elsősorban a katolikus egyházról kérdeztük.

2015. október 30., 10:40

– Azt mondják, ha a társadalom nyitott és toleráns, az egyház is az lesz. A rendszerváltás után 2010-ig nálunk is liberális volt a világ, a magyar egyházak konzervativizmusát ez mégsem rendítette meg. Miért?

– Az egyik ok a merev, középkorias struktúrák továbböröklődése. Amíg Nyugat-Európában a második világháború után a hívek nemcsak magukat, de az egyházakat is „polgáriasították”, Kelet-Európában megmaradtak a feudális szokások és a hívők egyházi jobbágysága. Ez is a Bibó-féle „zsákutcás magyar történelem” része. De feudális függés volt az egyház és a szocialista állam viszonyában is, és ez a gyarmati sor lehetetlenné tette, hogy a II. vatikáni zsinat ötven éve elindított reformfolyamata érvényesüljön nálunk. Pedig az arról is szólt, hogy a hívők cselekvő, önálló, kezdeményező tagjai legyenek az egyházi életnek.

– Ha a katolikus egyház konzervativizmusáról esik szó, mindig a család, a válás vagy a homoszexualitás kerül szóba. Kizárólag ezen a három témán mérhető le, mit gondol a klérus a világról?

– Nem, idetartozik például a szegénység és a menekültek ügye is. Nem véletlen, hogy a magyar katolikus vezetők egy része ebben a kérdésben szembekerül a pápával is, mert a szociális érzékenység kevéssé hatja át a vezetést, sőt a hívők zömét is. A hazai katolicizmus sokszor nem bizonyult az elesettek védelmezőjének, de azért mégis egyértelmű, hogy az evangéliumból ez következik. A klérus egy részét azonban sokkal jobban érdekli saját pozíciója, befolyása és a dogmatikai tételek betű szerinti értelmezése, holott a tantételek fejlődnek, és ez lehetővé tenné, hogy a mai idők szerint új hangsúlyokat adjunk nekik. A betűnél ugyanis fontosabb a jézusi szellem, viselkedés, a szabad akaratból történő elköteleződés. Sok keresztény azonban fél a szabadságtól, és inkább autoriter gondolkodású.

– Ha már a jézusi szellemet említi, hangot kell adnom annak a gyanúnak, hogy ön tulajdonképpen fundamentalista, ezért említi olyan gyakran, hogy vissza kell találni a jézusi tanítások eredeti tisztaságához. Az igazi mélyortodoxok szoktak ilyesmit mondani.

– Persze, ezt felületesen össze lehet keverni a fundamentalizmussal, csak hát az az ideológiákra helyezi a hangsúlyt, én pedig azt a szabadságot, keresztény önállóságot és aktivitást képviselem, amely Jézus eredeti üzenetéből következik és amely mellett a II. vatikáni zsinat kötelezte el magát.

– Mekkora a szakadék az önhöz hasonlóan megújulást akarók és az egyházi vezetés között? Nem lehet-e, hogy „csak” egy kritikus értelmiségi csoport elégedetlenkedik itt, hiszen ön is mondta, hogy a hívek zöme konzervatív?

– A haladó kereszténység az egyház működésének irányát a vezetéssel közösen akarja meghatározni. Éltem Nyugat-Európában, és azt láttam, hogy ott ez munkásokat, parasztokat is jelent, szó sincs tehát arról, hogy egy értelmiségi klub lenne. Nálunk viszont ez a réteg, amely mára talán már leszakadóban van a hierarchiáról, valóban elsősorban értelmiségi, pontosabban egy része a keresztény értelmiségnek, amelynek többsége szintén konzervatív.

– És híve a politikai kereszténységnek is? Tény, hogy Nyugaton is több párt fordítja le a vallási tételeket a politika nyelvére és használja szavazatszerzésre. Ez az irányzat azonban nálunk hihetetlenül ostoba és ellenszenves módon jelentkezik. Van rá magyarázat, hogy miért?

– Ahogy ez mifelénk megvalósul, tényleg nevezhető ostobának, de engem önmagában nem háborít fel, ha a vallás elemeit beemelik a politikába, ezt minden hatalom megpróbálja. Inkább az a baj, ha az egyház a hatalomhoz dörgölőzik, és ezáltal csorbát szenved az önazonossága. Ha a kérdésében a Kereszténydemokrata Néppártra gondolt, annak a kevés tudnivalónak az alapján, ami vele kapcsolatos, csak azt mondhatom, hogy a nevében a „K” egy cégér, és csak arra való, hogy megtévesszen vele embereket. Politikailag is tökéletesen jelentéktelen. Paródia.

– Az egyházi megújulás azonban magában a Vatikánban is kétesélyes. Ferenc pápa reformtörekvéseit néha nehéz nem egyéni teljesítményként értékelni, amelyet a klérus jó része komor ellenszenvvel figyel, amikor épp nem tesz keresztbe. Mi lehet ennek a kísérletnek a vége?

– Nem tudom, nem vagyok próféta. Azt gondolom azonban, hogy ötven év után most van igazán komoly esély arra, hogy a tekintélyt és vak engedelmességet megkövetelő ideológia mögött elveszett eredeti jézusi üzenet felszínre kerüljön. Látni kell azonban, hogy a II. János Pál és XVI. Benedek által megerősített egyházi struktúra ellenáll, és a konzervatív vonal tényleg képes lehet megakadályozni a jelentősebb változásokat. Az fog dönteni, hogy milyen a pápa taktikai érzéke, a személyi politikája és milyen hatalommal rendelkeznek a befolyásukat féltő klerikális körök. A lengyel egyházban például már felmerült egy ellenpápa megválasztásának ötlete.

– Erdő Pétert a mostani szinóduson a konzervatívokat segítő gesztusa miatt maga a pápa utasította rendre. A bíboros menekültügyben is kínosan viselkedett, azt mondta, hogy az egyház embercsempész lenne, ha befogadna migránsokat. A magyar katolikus egyház nem szerepel túl jól.

– Miért is szerepelne jobban? Régóta kontraszelekciós mechanizmusok irányítják, és olyan vezetői vannak, akiket még a szocialista hatalom által kiválasztott püspökök neveltek fel. Hogy is kerülhetne be közéjük egy progresszív ember? El sem tudom képzelni. Kivéve talán a bencéseket. Ma Erdő Péter nem a legrosszabb választás, ő legalább megpróbál intelligens módon lavírozni a pápa és a hazai konzervatívok között. Ezen az sem változtat, hogy az utóbbi időben valóban volt egy-két szerencsétlen nyilatkozata.

– Mi a tétje Ferenc kísérletének és az önök reformreményeinek? Az egyház megmaradása? Hiszen a hívek száma régóta drasztikusan csökken, az emberek – ön is utalt rá – formálisnak és a valóságtól elszakadtnak tartják a tanításokat, más vallások felé tekingetnek.

– Először is szögezzük le: nem biztos, hogy az egyház fennmaradásához a ferenci reformok jobban hozzájárulnak, mint a konzervatívok vonala. Nem tudjuk ugyanis, hogy azok vannak-e többen, akik egy tekintélyelvű, dogmatikus egyházat szeretnének, vagy azok, akik megújulást akarnak. Azt hiszem, önmagában egyik vonal győzelme sem biztosítja, hogy az egyház vonzereje nőjön. A szekularizáció ugyanis régóta tény, és az egyházat így is, úgy is kikezdi. A tét tehát szerintem inkább az, hogy az egyház mennyire lehet hiteles. Ha a ferenci kísérlet győz, talán kevesebb hívő marad, de a maradék sokkal hitelesebben meg tudja majd jeleníteni azt, ami az eredeti keresztény üzenet lényege. Bárhogy is alakul, szerintem döntő lesz az, amire a II. vatikáni zsinat óta figyelnünk kellene: az egyház az emberért van, neki kell segíteni bajaiban, az ő szabadságát, méltóságát kell védeni – az egyházi hatalommal való visszaéléssel szemben is. A keleti vallások felé is azért fordulnak sokan, mert ott az egyénre szabott utakkal találkoznak, szemben a katolikus tömegvallással. Az egyházi megújulás egyik lehetséges iránya az, hogy nagyobb tekintettel lesz az egyéni spirituális igényekre, és nem szégyell tanulni azoktól, akik ezt jobban csinálják.

Az Európai Parlament képviselői megszavazták, hogy az Európai Unióban minden macska és kutya esetében kötelező legyen a mikrochip beültetése és a nyilvántartásba vétel, az illegális állatkereskedelem visszaszorítása és az állatjóléti szabályok megerősítése céljából.