Botrány Rákosrendezőn: mini-Dubaj helyett itt a nagy szemétháború
Továbbra is megy az adok-kapok Rákosrendező kapcsán.
Napok óta nagy erőkkel zajlik a vasúti talpfák eltávolítása és a közműcsövek lefektetése Rákosrendező elhanyagolt területén, ahova a kormány eredetileg a mini-Dubaj projektet álmodta meg – írja a Népszava. A cikk szerint Lázár János építési és közlekedési miniszter kijelentette, ők „teszik a dolgukat” és elviszik a területen tárolt „vasúti szakanyagot”, a többi viszont a főváros dolga lesz. A budapesti városvezetés szerint ugyanakkor ennél jóval bonyolultabb a helyzet, a terület adásvételi szerződése ugyanis nem ír elő automatikus kármentesítési kötelezettséget a főváros részéről. Sőt, még az elállás lehetőségét is biztosítja, ha a hulladékkezelés költségei túl magasnak bizonyulnak. A Főpolgármesteri Hivatal ezen felül hangsúlyozta azt is, hogy a MÁV összes szemetét a vasúttársaságnak kell eltakarítania, nem pedig a fővárosnak.
A helyzetet viszont bonyolítja, hogy bár a fővárosi önkormányzat az összesen 59 milliárd forintba kerülő terület első, 12,7 milliárdos vételárrészletét befizette, a területet továbbra sem tudta birtokba venni. A használatról szóló megállapodás ugyanis még nem jött létre. A főváros ezügyben tárgyalást kezdeményezett Lázár Jánossal, de a miniszteri biztos közreműködésének hiányában eddig nem haladt előre a folyamat. Kiss Ambrus főigazgató szerint a 60 napos birtokba adási határidő ráadásul vészesen közeleg, az állam viszont már most szerződésszegésben van, mert nem teljesíti a rá eső kötelezettségeket.
Idő még, hogy a mini-Dubajnak szánt Rákosrendező a fővárosé legyen
A terület korábban az Egyesült Arab Emírségekkel kötött állami megállapodás része volt, de végül a főváros élhetett az elővásárlási jogával, így került a Budapesti Közművek Zrt. tulajdonába. A második vételár részből jelenleg még 8,5 milliárd hiányzik, ezt a perben visszakövetelt szolidaritási hozzájárulásból, vagy a terület szakaszos beépítéséből – a befektetők által a használati jogokért kifizetett összegekből – fizetné ki a főváros. Ehhez azonban számos feltétel teljesítésére van szükség. Többek között jogszabályokat kell módosítani, rendezni kell minden peres ügyet, valamint pontosan le kell határolni a vasúti működést is. A jogszabálycsomag összeállítására hat hónapja van a fővárosnak, várhatóan júniusban tárgyal róla a Fővárosi Közgyűlés.
(Kiemelt képünk illusztráció. Forrás: ATTILA KISBENEDEK / AFP)