Pezseg még bennünk a nomád vér!
Vissza a természetbe, vagy vissza a földtúráshoz – efféle nosztalgiákat vél felfedezni szakírónk a Renault új szabadidő-autója, a Koleos kapcsán. Az autó nagyon ügyesen mozog aszfalton és földúton, utasait gazdag felszereltséggel kényezteti, sőt még némi kalandos romantikával is megajándékozza őket. KARLOVITZ KRISTÓF írása.
Az emberiség évek százezrein keresztül azzal volt elfoglalva, hogy minden energiáját bevetve élelmet találjon, illetve termeljen. Közben pedig bizonyára akadtak önálló szellemek, akik a földtúrás deréksajdító munkája közben néha arra gondoltak: mi mindenre nyílna lehetőségük, ha kiszabadulhatnának a puszta létfenntartás örök robotjából? Történelmi léptékkel nézve csak pillanat az a legutolsó néhány évtized, amikor jelentős embertömegek csakugyan mentesültek a betevő falat megszerzésének efféle nyűgétől. Szép házban laknak, könnyű munkát végeznek, azzal sokat keresnek, és bőven marad szabad idejük. Vajon mire fordítják lehetőségeiket? Sokan telket vesznek és kertészkednek, mások a szőlőjükben görnyednek. Önként, kedvtelésből túrják a földet, teszik azt, amitől őseik menekülni igyekeztek.
Már talán önmagában ezzel is megmagyarázható bizonyos fokig a mai élet bonyolultsága, de van más is. Kicsit röstelljük elpuhulásunkat, szeretnénk mutatni magunknak és a világnak, hogy vagány fickók vagyunk ám, képesek lennénk bármire, ami napi rutin volt eleinknek, sőt néha ténylegesen kitesszük magunkat mesterségesen keresett nehézségeknek. Városlakók lettünk ugyan, de pezseg még bennünk a nomád vér!
A kiválóan képzett pszichológusokat foglalkoztató fogyasztói társadalom természetesen hajszálpontosan felméri ezeket a nosztalgikus hajlamokat, és alkalmazkodik is hozzájuk. Az igazgató úr kertészkedni akar? Hát gyártsunk és adjunk el neki fűnyíró traktort, akkora területhez, amelyet egykettőre le lehetne kaszálni. A vállalkozó úr kalandromantikát keres? Akkor gyártsunk és adjunk el neki terepjárót, még ha tudjuk is – s ő maga is tudja –, hogy sohasem hagyja majd el az aszfaltot. Sőt – éppen azért! Mert ha csakugyan kalandot keresne, azt megtalálná egy közönséges, egyszerű autóval is, illetve, megfordítva az okoskodást, épp a kaland ízéből vesz el valamenynyit a túlzott felkészülés, az alapos felszerelkezés. De hát úgysem valódi megmérettetésre, természeti erők kihívásaira készül az emberünk, csupán pótlékot keres valaminek a megvásárlásával. Jórészt ez magyarázza a luxusterepjárók mai népszerűségét.
Ebből a nyereséges piaci szegmensből sokáig kimaradt a Renault, bár már szinte valamennyi vetélytársának volt „eszjuvija” (jó nevet kitalálni mindeddig nem sikerült a hobbiterepjáróknak), csak ő késlekedett. Előnyére vált viszont, hogy volt ideje megfigyelni a többiek járműveit, okulni azok hibáiból, és pontosan belőni a vásárlóközönség igényeit. Feladatát ráadásul megkönnyítette, hogy néhány éve stratégiai szövetséget kötött a Nissannal, amelynek viszont óriási tapasztalatkincse van az összkerékhajtású kocsik terén. Így aztán egyből telibe trafált új típusával, a Koleosszal.
A Koleos mutatós, jó kinézésű kocsi – ez a legfontosabb, hiszen az emberek elsősorban a dizájn alapján vásárolnak (a második szempont a szín, de ezt most hagyjuk). Magas építéséből, nagy első és hátsó terepszögéből, masszív jellegéből látszik, hogy képes erre-arra, de hiányzik belőle sok utcai cowboy marcona durvasága. Elkerülték a csapdát, hogy a buta divatnak megfelelően bezsúfoljanak hátra két nyomorúságos pótülést, hétszemélyesnek kiáltva ki a járgányt, de négy embernek igazán kényelmessé tették. Rendben van tehát az alapkoncepció.
A sajtóbemutató menetpróbáján kivételesen bőséges alkalom kínálkozott kitapasztalni a Koleos képességeit.
A marokkói Rif hegység hol földes, hol sziklás útjain és kiszáradt medreiben jelölték ki a pályát, de nem csak mutatóba akadt egy ilyen rövid szakasz, ahogy más esetekben megszokhattuk, hanem sok-sok kilométeren át, órák hosszat lehetett alapos véleményt alkotni a kocsiról. Nincs ugyan benne felező, de nagyon jól bírja a strapát, megy árkon-bokron át, könnyedén mássza meg a kaptatókat, a túloldalon pedig gombnyomásra működésbe lép a lejtősegéd: nem engedi megszaladni az autót. Hozzá sem kell nyúlni a fékhez, így a vezető a kormányzásnak szentelheti minden figyelmét. Ahol laza, csúszós a talaj, vagy nagyon meredek a térszín, önműködően lép be az összkerékhajtás, arra sincs gond.
Aszfalton viszont olyan jól fekszik, és anynyira élvezetesen vezethető a Koleos, mint akármelyik sportos limuzin. És ez a fő, hiszen mégiscsak kiépített úton tölti majd életének 95 százalékát – ha ugyan nem az egészet – ez az autó, amely nem a szántóföldjére járó szegény arab földműves, hanem a jómódú városi ember járműve lesz. Neki készült a berendezése is, amelynek mindenre kiterjedő rafinált kényelme, számos komfortszolgáltatása olyan magasságba hajtja az árat, ami eleve elérhetetlen az egyszerű gazdálkodónak. Viszont éppen ettől válik vonzóvá a Koleos a földtől, a természettől elszakadt, „denaturált” embernek: azt az életérzést sugallja, hogy van még valami közünk ahhoz, amit pedig már alighanem végleg elvesztettünk.