Özilt nem fogadja be Orbanisztán?
Uniós állampolgárok Magyarországra jövetelét, letelepedését csak nagyon nyomós okkal korlátozhatják Orbánék. Az afrikai származásúakét sem, a muszlim vallásúakét sem. Márpedig Orbán Magyarországot szeretné „Magyarországként megtartani”. Dehogy pontosan mit ért ez alatt, nem sikerült megtudnunk.
Orbán Viktor nem akar „tőlünk különböző kulturális tulajdonságokkal és háttérrel rendelkező jelentős kisebbséget látni Magyarországon”. Erről a kormányfő a párizsi terrorcselekmények után a köztévének adott, a gazdasági bevándorlást elítélő interjúban beszélt.
Kíváncsiak voltunk, életbe léptetne-e az Orbán-kabinet korlátozásokat abban az esetben, ha Magyarországra nagy számban települnének be olyan EU-s állampolgárok, akik muzulmán vallásúak és észak-afrikai, albán, arab vagy kosovói származásúak.
A miniszterelnököt a szóvivőjén keresztül próbáltuk megkérdezni arról, hogy tervezi-e korlátozni nem európai származású, nem keresztény uniós állampolgárok Magyarországon való letelepedését.
Havasi Bertalan válasz helyett a Kormány.hu oldalra irányított bennünket, mondván, Orbán Viktor többször is kifejtette erről a véleményét korábban.
Kerestük a választ kérdésünkre a miniszterelnök korábbi megnyilatkozásaiban, de nem találtuk.
Azért érdekelt bennünket annyira Orbán véleménye erről, mert az uniós jogszabályok a tagországok közötti szabad mozgást kulturális különbségek nélkül biztosítják a tagállamok állampolgárainak. Fajra, vallási hovatartozásra, „kulturális háttérre” való tekintet nélkül.
Egyebek mellett e szabályok és lehetőségek alapján emigrált Nyugat-Európa országaiba csaknem félmillió magyar gazdasági menekült.
Az uniós jog szerint minden uniós állampolgár ( és esetleg nem uniós állampolgár családtagjai) mindenféle külön papírmunka nélkül Magyarországon tartózkodhatnak három hónapig.
Tovább maradni akkor van joguk, ha gazdasági tevékenységet folytatnak (munkavállalóként vagy önálló vállalkozóként), ha
elegendő forrással és egészségbiztosítással rendelkeznek. De a fogadó tagállamok nem határozhatnak meg olyan konkrét összeget, amelyet „elegendő forrásnak” tekintenek, hanem figyelembe kell venniük az érintett személy személyes körülményeit.
Akkor is maradhat hosszabb ideig az ideérkező uniós polgár (vagy családtagja), ha szakképzésben vesz részt hallgatóként és elegendő forrással és egészségbiztosítással rendelkezik. Ehhez nem kell tartózkodási engedélyt sem kérnie, ám a fogadó tagállamok megkövetelhetik, hogy jelentkezzen be az illetékes hatóságoknál.
Azok az uniós polgárok, akik öt éven át folyamatosan, jogszerűen tartózkodtak itt, akár végleg maradhatnak, feltéve, hogy nincs ellenük érvényben kiutasítási határozat.
Van lehetősége az uniós tagállamoknak a beutazási és tartózkodási jog korlátozására, sőt más tagállam állampolgárának a kiutasítására, de csak közrendi, közbiztonsági vagy közegészségügyi okokból tehetnek ilyet. Az érintett egyén személyes magatartása kellően súlyos és közvetlen veszélyt kell hogy jelentsen az állam valamely alapvető érdekére. A kiutasítási határozat alapjául semmilyen esetben sem szolgálhatnak gazdasági okok, s végleges kiutasítási határozat semmilyen körülmények között sem hozható.
Sőt korábbi büntetőítéletek önmagukban nem szolgálhatnak alapul ezen intézkedések meghozatalához. Mint ahogy az sem lehet kizáró oka a Magyarországra történő beutazásnak – uniós állampolgárok esetén –, ha az érintett személy igazolványa, útlevele lejárt.
Egyszóval: nem lenne könnyű dolga a miniszterelnöknek, ha azzal próbálkozna, hogy szavait gyakorlatra váltva válogatni kezdjen, milyen vallású, származású uniós polgárokat látna szívesen Magyarországon.
(A cikk megjelenését követően érkezett meg szerkesztőségünkbe a Fidesz-farkció reagálása, amelyik tökéletesen megerősítette az általunk leírtakat:
„Az Európai Unión belül szabad tőke és munka-áramlás van. Magyarország ezt az európai uniós tagságával vállalta.”)