Összeomlás előtt a MÁV?

Az év eleje több mint háromszorosára nőtt a munkaerőhiány a MÁV-nál: míg 2015 utolsó napján még „csak” 233 dolgozó hiányzott a vasúttársaságtól, mára már legalább 800 betöltetlen, de akár 1000 munkahelyük van. Ráadásul 2019-ig négyezren nyugdíjba mennek, utánpótlás pedig gyakorlatilag nincs.

2016. augusztus 19., 05:04

Az év végi szám a vasúttársaság által közzétett adatokból derült ki, amelyeket Bangóné Borbély Ildikó MSZP-s képviselő kérdésére tett közzé a vasúttársaság, illetve Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára. Bár Fónagy szerint semmi gond nincs, és kezelni fogják a munkaerőhiányt, idén csak rosszabbodott a helyzet – írja a

Napi.hu.

A legnagyobb munkaerőhiány a MÁV-START Zrt.-nél volt, ahol az üzleti tervben felvázolt 14 235 fős létszámhoz képest 128 fő hiányzott év végén. A MÁV Felépítménykarbantartó és Gépjavító (FKG) Kft.-nél, a tervhez képest 58 fős volt az elmaradás. A legnagyobb foglalkoztató MÁV Zrt.-nél 18 093-an dolgoztak (a közfoglalkoztatottakat nem számolva), ez csupán 17 fővel volt kevesebb az üzleti tervben megcélzottnál. A másik négy, kisebb MÁV leányvállalatnál még ennél is alacsonyabb volt a tervhez képest számított létszámhiány.

A helyzet viszont rohamosan romlik, a vasúttársaságnál 2016. július elejére már csaknem 800 fős munkaerőhiányt ismertek el a sajtónak. A mára kialakult gondok látványosak: az akut munkaerőhiány kezelésére a MÁV – az állásbörzétől a hangosbemondós toborzásig – szinte minden kommunikációs eszközt megragadott.

A munkaerőhiány oka nemcsak az elvándorlás, hanem az is, hogy nem érkezik megfelelő létszámú utánpótlás a tömegével nyugdíjba vonuló dolgozók helyére. A Vasutasok Szakszervezetének adatai szerint 2019-ig további 4 ezer MÁV-alkalmazott számára esedékes a nyugdíjazás.

Meleg János, a szakszervezet elnöke érdeklődésünkre elmondta, hogy ezt a problémahalmot a vasúttársaság egyedül nem tudja kezelni, ebben egyetértenek a munkáltatóval. A MÁV kért is 30 milliárd forintot a kormánytól, de még nem kapták meg, pedig nagy szükség lenne a pénzre, enélkül ugyanis nem lehet kialakítani a vasutas életpályamodellt, annak hiányában pedig sosem lesz vonzó a pálya.

Fontos az életpályamodell, és ezen belül a szakszervezet javaslatot tesz a bértarifa-táblázat átdolgozására is. Az általuk elvégzett számításokra alapuló javaslatok átlagosan több tízezer forintos havi fizetésemelést jelentenének a vasutasoknak – mondja Meleg János. Azt pedig már a MÁV is belátta, hogy 2-3 százalékos béremelésekkel nem lehet megtartani a dolgozókat, pláne nem fiatalokat vonzani a vasúthoz.

Mindehhez a 30 milliárd forint az első lépcső, ezért a Vasutasok Szakszervezet mindenekelőtt ennek biztosítását várja a kormánytól. Ráadásul ez az összeg a legfontosabb, legsürgősebb intézkedések megtételéhez elég, de a hosszú táv stabil működéshez a tulajdonos államnak mélyebben is a zsebébe kell nyúlnia.