Eldőlt, nem lesz mobilgát a Római-parton, új helyszínt keres a fővárosi önkormányzat a dunai védvonalnak

2020. január 24., 09:27

Szerző:

A Fővárosi Közgyűlés jövő héten tárgyalja, hova helyezzék a római-parti fő árvízi védvonalat. Az új városvezetés szakítani akar a korábbi koncepcióval, amely a Duna közvetlen közelébe helyezné azt, ugyanis a természetes part lerombolásához vezetne, ráadásul jelentős műszaki nehézségeket és kockázatokat is felvet. Az új javaslat szerint haladéktalanul meg kell kezdeni a Királyok útja – Nánási úti nyomvonalon húzódó védmű megvalósíthatósági vizsgálatát – írja a Népszava.

Az előterjesztést Dorosz Dávid és Kerpel-Fronius Gábor főpolgármester-helyettesek jegyzik. Meglátásuk szerint a tanulmány elkészítése azért is szükséges, mert a gát megépítéséhez új források bevonására lesz szükség, amely elsősorban Európai Uniós támogatásból szerezhető meg. Ehhez pedig az építendő védmű valamennyi lehetséges nyomvonalát be kell mutatni.

Közösségi tervezést is indítanak, vagyis meghallgatják az érintetteket és a különböző érdekeket képviselő társadalmi csoportokat, feltárják a problémagócokat, a jogos igényeket és a lehetőségeket. A cél, hogy megtalálják az árvízi védekezés legjobb formáját, és kitalálják a Római-part jövőjét. Erre legalább 2-3 évet szánnak.

A Római-parti szabadstrand tesztnapja
Fotó: Balogh Zoltán

Az egyik lehetséges változat szerint a Királyok-Nánási út vonalában két méter magas kerítés épülne, amelynek tetejére szükség esetén további 1,3 méteres mobiltoldalék tehető. Bardóczi Sándor, Budapest új fő tájépítésze szerint a látvány sokkal inkább egy tömör kerítésre hasonlítana, mint egy védműre.

A főváros 1,9 milliárd forintot költene megvalósíthatósági tanulmányra, a közösségi tervezésre, valamint a parti sétány átépítésére.

Közben elkészül a Duna-menti építési szabályzat is, amelyben foglalkoznak a római-parti bódésorral is. Azt egy mobilgát építése esetén teljesen el kell bontani. A városvezetés a jelenleginél esztétikusabb pavilonokat szeretne a sétányon látni, amelyek árvíz idején akár el is szállíthatóak a területről, de legalábbis árvízállóbbak a jelenlegieknél. Céljuk, hogy egyetlen part menti fa kivágása nélkül oldják meg az árvízi védekezést.

– Végre részleteiben megnézzük a szakmabeliek túlnyomó többsége által támogatott Királyok-Nánási nyomvonal megvalósíthatóságát. Ennek a tanulmánynak a része lehet a hullámtérben élők védelme is. Én nem zárkózom el a két szintű védekezéstől, csupán attól, hogy az árvízi védekezés címén letaroljuk a gyönyörű Duna-partot

– nyilatkozta Karácsony Gergely a Népszavának. A főpolgármester bízik abban, hogy a gát megépítéséhez uniós források is elnyerhetőek, különös tekintettel arra, hogy a következő hét éves pénzügyi ciklus még csak jövőre kezdődik.

Kedden túlnyomóan derült, száraz időre van kilátás. Európa időjárását egy kiterjedt anticiklon befolyásolja. Napközben többfelé megélénkül, kedden a Dél-Dunántúlon időnként meg is erősödik a délkeleti, keleti szél.

Olyan szabályokat akartak bevezetni a koreaiak által vezetett iváncsai akkumulátorgyárban, ami kiverte a biztosítékot a magyar munkavállalóknál. Nem mondják meg, mi az oka, ha rosszul lesznek a dolgozók a munkahelyükön, a szigorú biztonsági előírásokra viszont nagyon odafigyelnek, a telefonok kamerája le van takarva, amit a biztonsági szolgálat ellenőriz is. A Házon kívülnek az iváncsai akkumulátorgyár két dolgozója mesélt arról arc és név nélkül.

Magyarországon tavaly 115 ezer 65 évesnél idősebb magyar dolgozott a nyugdíj mellett. A legtöbben a feldolgozóiparban tevékenykedik, de a kereskedelemben és gépjárműjavításban is szép számmal dolgoznak az idősek.