Szégyentelenül és precíz szisztéma alapján hálózzák be az idős nyugdíjasokat
Bizonyos cégek olcsó állapotfelmérésre invitálják a gyanútlan idős nyugdíjasokat, akiknél a vizsgálat azután egészségügyi problémát mutat ki, amelyre borsos áron kapható „közérzetjavító, egészségmegőrző, wellness” termékeket kínálnak.
A közérzetjavító biznisz lényege, hogy különböző cégek ingyenes (újabban pár ezer forintba kerülő) egészségügyi állapotfelmérésre invitálnak embereket – jellemzően időseket – , majd aztán a sok esetben valamilyen komoly bajt kimutató „eredmény” fényében különféle „közérzetjavító, egészségmegőrző, wellness” termékeket kínálnak nekik megvásárlásra, gyakran igen borsos áron – írja a 24.hu. Az állapotfelmérésre többnyire 60 év feletti nők érkeznek, ők a legveszélyeztettebb célcsoport.
Az Átlátszó most olyan cégek korábbi munkavállalóival beszélgetett, akik ebben a bizniszben utaztak, időseket igyekeztek becserkészni, és levenni anyagilag. A volt alkalmazottak részletesen meséltek nekik arról, hogy mi volt a feladatuk, hogyan keresték meg a potenciális új ügyfeleket, hogyan zajlott egy állapotfelmérés, az azt követő értékesítés. A cikkből kiderül például, hogy sok fiatalt vonz erre a munkára az átlagon felüli fizetése ígérete, és hogy vannak, akik utólag szégyenlik magukat azért, hogy megtették, amit kértek tőlük cserébe.
A személyes találkozónál nagyon odafigyeltek a kifogástalan, elegáns megjelenésre – így lehetett elérni, hogy a jellemzően nemrég nagykorúvá vált dolgozókat komoly szakembernek tekintsék az odaérkezők.
Saját magukra jellemzően preventív tanácsadóként, referensként utaltak.
Fontos volt hangsúlyozniuk, hogy ők nem orvosok, azonban ezek a hangzatos kifejezések szerinte arra voltak jók, hogy a szakértelem látszatát keltsék.
Egyikük így nyilatkozott:
„Sokáig elhittem, hogy amit csinálunk, az valóban segít az időseknek. Később már azzal hitegettem magam, hogy lehet, hogy nem minden igaz abból, amit állítunk, és nem gyógyítanak meg ezek az eszközök, de ártani nem árthat.”
Megtörték a nyugdíjasokat, elhitették velük, hogy veszélyben az egészségük
Egy ingyenes állapotfelmérés nagyjából 2-3 óráig tartott, ebből a tényleges állapotfelmérés mindössze 5-6 perc volt. De sokkal fontosabb volt az, ami megelőzte a mérést. Mint kiderült, az értékesítési folyamat egyik legfontosabb része az úgynevezett „jégtörés szakasz” volt, aminek az idősekkel való kapcsolatteremtés, a bizalom kiépítése volt a célja. Itt kérdeztek rá arra, hogy honnan érkezett, hol lakik az adott ember, mi a helyzet a családjával, a munkájával.
Mindezek a kérdések arra is jók voltak, hogy feltérképezzék az illető anyagi helyzetét.
Az állapotfelmérés eredményét riogatásra használták fel, meghatározott koreográfia szerint.
Majd előálltak a megoldással is, szintén előre jól megkomponáltan, először egy drágább, majd egy vállalhatóbb árú konstrukcióval. Az is kiderült, hogy a termékeknek nem volt fix ára, azokat egészen változatos összegekért adták el az aktuális kiszemeltnek, feltételezett anyagi helyzetéhez szabva az árat.
„Volt egy lézer, amit nagyjából 250 ezerért adtam el, és aztán az interneten megtaláltam ugyanazt az eszközt 9 ezerért”
– mondta egy volt dolgozó példaként arra, mire is vették rá az időseket. Elmondása szerint ők „biorezonanciális” méréssel, úgynevezett NLS méréssel dolgoztak. Ennek során egy fejhallgatószerű eszközt kellett az idősek fejére tenni, aztán a gép maga nyomtatta ki az eredményeket – azt az ott dolgozók is csak ezt követően látták. Az eredmények az érrendszert mutatták: az alsó végtagot, a felsőtestet, a nyakat és végül az agyat.
Egy másikuk elmondta, hogy az új ügyfelek toborzásakor vagy előre megkapott listából dolgoztak, vagy csak egyszerűen a telefonkönyvet nyitották ki teljesen véletlenszerűen, és arról hívtak tetszőleges számokat – lényeges volt, hogy a forgatókönyvtől nem lehetett eltérni, és az volt a lényeg, hogy állapotfelmérésre invitálják az időseket. Akinek ez sikerült, az a call centeres jutalékot kapott. A megvásárlásra kínált gépeket nem látták, nem ismerték, sőt eleinte az állapotfelmérő eszközt sem mutatták meg nekik.
Kizárólag vezetékes telefont hívtak, hiszen így nagyobb esélye volt annak, hogy idősek veszik fel.
A lap kitér arra, hogy nem állítják, hogy az összes állapotfelméréssel foglalkozó cég ugyanúgy működik, de az egykori munkavállalók beszámolói alapján ráismertek arra, amit az idős panaszosok elmondtak arról, mi történt velük.
2022-ben már nyomoztak egy hasonló ügyben
A vád szerint egy cég munkatársai a telefonkönyvből, a nevük alapján kiválasztva próbáltak elsősorban idős embereket felhívni, hogy „akciósan” 3500 forintért érdiagnosztikai vizsgálatot ajánljanak, hogy aztán több százezer forintért közérzetjavító és wellness eszközöket adjanak el nekik.
A cég Dr. Merkely Béla, a Semmelweis Egyetem rektorának nevével is visszaélt, weboldalukon egy vele máshol, más céllal készült videóval reklámozták arteriográfos állapotfelmérésüket.
A rendőrség beszámol arról is, hogy az üzletkötők hol tudományosnak, hol az érzelmekre ható szövegpanelekkel próbálták elérni, hogy a magas ár ellenére vásároljanak tőlük. Ennek illusztrálására több példát is bemutattak.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: fernandozhiminaicela via Pixabay)