Nyerő érv lenne?
Csődközeli helyzetbe került a BKV. Ha a kormány nem lép, márciusban végleg ellehetetlenül a közlekedési cég. Csak a bankhitel jár le, vagy a bizalom fogyott el? Ki a hibás a helyzetért: az Orbán-kormány, az előző kurzus vagy a Tarlóssal háborúzó fideszes pártkatonák? Interjú Tarlós Istvánnal.
– Nem kétlem: a kormány hallja, amit ön a BKV helyzetéről mond, hiszen szinte mindennap szerepel a tévékben. De a kabinet meg is érti, hogy a fővárosnak nincs mozgástere?
– Csak azok nem értik a helyzetet, akiket valakik igyekeznek összezavarni, illetve azok, akik magára hagyták a BKV-t.
– Lázár Jánost hova sorolná? A fideszes frakcióvezető arról beszélt, hogy azért lehetne még spórolni a fővárosnál.
– Nem volt mód arra, hogy Lázárral bárki megismertesse a problémát. Ő az állami költségvetést félti.
– Diplomatikus. Pedig mintha sem a fővárosi Fidesz-frakcióval, sem a kormánnyal nem értenének szót. Számos BKV-mentő ötletét eljuttatta a kabinetnek. Van olyan javaslat, amelyikre tavaly április óta nem kapott választ.
– Ha nem személyére vonatkoztatja a megjegyzésemet, válaszolhatok naturálisan is.
– Mondja!
– Alamuszi idétlenségnek tartom, hogy politikai közösségünkön belül szembe akarnak állítani minket. Egyértelmű a cél, így nem kell beszélni arról a borzalmas hagyatékról, amelyet örököltünk: nagy az adósságállomány, rossz állapotban van a járműpark, milliárdos nagyságrendű pénzt szivárogtattak ki tanácsadói szerződések révén a BKV-tól. Most persze vannak belső viták, mert mindenki kétségbeesetten keresi a megoldást, hogy honnan tudjuk pótolni a pénzt.
– Részben igaza van. Ahogy a problémákról Vitézy Dávid fogalmazott: a kupac már nagyobb, mint a szőnyeg, amely alá besöpörték. Másrészt viszont a kormány és a főváros közötti szópárbajok távolabbra tolhatják a megoldást.
– Ez nem így van. Én mindig a városért harcolok. Persze léteznek szigorú pártkatonák is, olyanok, akik csak a Fidesz jó híréért küzdenek. De értse meg: a borzalmas pénzhiányból erednek a belső viták!
– Igyekszem. De mi a megoldás? Az ötfős bizottság milyen javaslatokat visz a kormány elé...
– Ezt az ötfős bizottságosdit abba kellene hagyni.
– Miért?
– Ez megint egy szembeállítási kísérlet. Vitézy Dáviddal összeállítottunk egy anyagot, amelyet néhány fideszes képviselőtársam is névvel vállalt. Ez kétségtelen segítség, mert kiállás az ügy mellett.
– A kérdésem arra irányult: mit javasolnak most? Áfakulcs csökkentése, egységes parkolási rendszer bevezetése, a metró és a HÉV zárttá tétele és a többi...?
– Ezeket is. Nyolc-kilenc javaslatból áll a csomag. A lényeg: egy ilyen helyzetű céget csak úgy lehet finanszírozni, ha az állam ad hozzá pénzt, vagy a városnak biztosítanak forrásteremtési lehetőséget. Budapesten egyik sem adott.
– A kormány mikor tárgyal a kilábalásról?
– Csak a végidőpont tűnik biztosnak. Ha nincs megegyezés, akkor március derekára végleg menthetetlenné válhat a BKV.
– Az ötvenmilliárdos jegybevétel mellett 139 milliárdos a kiadás. Külföldön hasonló gondokat részben önkormányzati vállalatok keresztfinanszírozásával oldanak meg. Nálunk ez nem megy, hiszen az esetleg nyereséget termelő közszolgáltatót korábban már privatizálták.
– Nem olyan nehéz ügy. A megborult pénzügyi egyensúlyt kétféleképpen lehet helyrehozni: költségcsökkentéssel és bevételnöveléssel. Nálunk az állam a forrás egy részét befagyasztotta, a bevételek pedig a kerületek kasszájába folynak.
– De pénz nincs: ha emelnék a tarifát, akkor sem nőne a bevétel.
– Az árnövekedés a forráshiánynak csak a töredékét fedezné. Kontraproduktív intézkedés lenne: kevesebben vennének bérletet, többen bliccelnének. De járműcserére is szükség lenne, amelyet uniós támogatással lehetne megvalósítani.
– Most hatmilliárdért szereznek be százhúsz használt Mercedes buszt. Pedig nemrég kiderült: az ukrán LAZ ugyanennyiért vadonatúj buszokat adna.
– A dolog nem ilyen egyszerű. A közvélemény számára most úgy tűnhet, hogy mi ócska buszokat szerzünk be. Nem ezen a földön él az, aki elhiszi, hogy használt buszok áráért vadonatúj gépjárműveket lehet vásárolni. A közbeszerzési eljárás szabályaitól nem lehet és nem is akarunk eltérni.
– Menesztette Atkári János pénzügyi tanácsadót. Miért? Mert ellenállt a politikai nyomásnak, ahogy sokan tudni vélik?
– A hírportálokon egymással ellentétes kommentárok jelentek meg. Csupa hülyeséget olvasok. Ki-ki indulatai, olykor vágyai szerint találgat.
– Itt a lehetőség: pontosítson!
– Nem akarok erről beszélni. Bonyolult az ügy. Csak félreértés lenne belőle.
– Nem tudom eldönteni, hogy keserűségből harcol, vagy csak lubickol abban, hogy visszaüthet újságírónak, politikusnak.
– Nem tagadom, szeretek harcolni.
A kommunikációs maszatolás, a szómágia viszont fáraszt. Biztosan vannak olyanok, akik ezeket politikai teljesítménynek tartják, én nem. Egyébként: tán első hallásra fura, de a Fideszért is küzdök. Ha bedőlne a BKV, mit mondanának? Azért hagyták, mert haragszanak a nyers modorú főpolgármesterre, aki épp a közlekedési cég talpra állításáért küzd? Ön szerint nyerő érv lenne?