Meghalt Nógrádi László, az ikonikus Csepel kerékpár atyja
Nógrádi László, a Csepel Művek Kerékpárgyárának egykori igazgatója, a Csepel Camping (kemping) kerékpár feltalálója 90 éves volt.
Életének 90. évében meghalt Nógrádi László, a Csepel Művek Kerékpárgyárának egykori igazgatója, a Csepel Camping (kemping) kerékpár feltalálója – adta hírül a csepel.hu.
Generációk nőttek fel Nógrádi László kerékpárjain ülve
Nógrádi László a hatvanas években azzal szerzett világhírnevet, hogy az ő ötlete és tervei alapján fejlesztették ki a népszerű Csepel kemping kerékpárt. Főkonstruktorként később további modellek megalkotásában vett részt. A Csepel kerékpár márkanév elterjedése nagyban neki köszönhető, tudását külföldön is elismerték. Csepel önkormányzata Csepel Örökség Díjjal ismerte el tevékenységét 2020-ban, emlékezik a lap.
A portál nekrológja szerint az apai ágon sváb családból származó Nógrádi László eredeti családneve Niederkirchner volt, de szülei Nógrádira magyarosították 1945 márciusában, mert a német nevű személyek hátrányt szenvedtek a világháború után. Miután Csepelen elvégezte az általános iskolát, az ország összes középiskolája elutasította felvételi kérelmét, mert osztályidegennek minősítették. Apjának ugyanis vendéglője volt, amelyet később államosítottak.
Esztergályos ipari tanuló lett a Bajáki Ferenc Szakközépiskolában, és a Csepel Művek gépgyárában kezdett dolgozni, közben esti tagozaton elvégezte a Kossuth Lajos Gépipari Technikumot, és utána a Kerékpárgyárban technikusként helyezkedett el.
1959-ben felvették a Budapesti Műszaki Egyetemre, ahol gépészmérnöki diplomát szerzett járműszakon, majd tervezőmérnökként folytattatta munkáját a Kerékpárgyárban.
„A hatvanas években kezdtük el megtervezni a kemping kerékpárokat. Az ötletem onnan származott, hogy az emberek – már akinek volt autója – főleg Trabanttal, Wartburggal jártak. Kellett egy olyan kerékpár, amely kicsi és belefért ezekbe a kocsikba. Az elképzelésem az volt, hogy a kerékpár legyen összecsukható, de megfelelően stabil is. A Csepel kemping bicikliknek nagy sikerük lett. Rengeteget exportáltunk belőle Németországba, Svájcba, Hollandiába és más országokba is. Egymillió darabot adtunk el a hazai és a külföldi piacon. A csepeliek is a hasznát vették, mert a tömegközlekedés hiányában a munkások nagy része kétkerekűvel járt dolgozni a gyárba. A Csepel Művek kapuinál hatalmas őrzött kerékpármegőrzőket alakítottak ki, de ezeket a nyolcvanas években megszüntették” – nyilatkozta korábban ezekre az időkre emlékezve Nógrádi a lapnak.
Nógrádi László nyugdíjas éveiben is aktívan részt vett Csepel közéletében, gyakran tartott előadást Csepel történetéről a Csepeli Helytörténeti és Városszépítő Egyesület szervezésében. Idős korában is rendszeresen kerékpározott, gyalogtúrákon vett részt barátaival a Kis-Duna-parti sétányon.
Temetése március 5-én lesz a Csepeli temetőben.
(Kiemelt képünk forrása: Csepel Hírmondó hivatalos Facebook oldala)