Nincs recept arra, hogyan kell színházat vezetni

Harmincöt éve tagja a Madáchnak. 2004 óta igazgatója. 1977 és 2005 között a Színház és Filmművészeti Főiskola színészhallgatóinak tanára is volt. Legfontosabb rendezései között szerepel a Macskák, a Chicago, az Egy, kettő, három, Az Ibolya, Az Operaház fantomja, a Páratlan páros, a Producerek, a József és a színes szélesvásznú álomkabát. De mi lesz idén? A posztján újabb négy évre megerősített Szirtes Tamással beszélgettünk.

2008. szeptember 25., 13:05

Azt mondják, Önnek idén nem is kéne bemutatnia semmit, a Madáchnak elég, ha tovább játssza a már bevált darabokat.

Felmerült bennem, hogy olyan sikeres színház, mint a Madách, tartson-e egyáltalán bemutatót. De a színház akkor él, ha készül valamire, még akkor is, ha erre nincs gazdasági kényszere, és ezt várják tőlünk a nézők is. Mi most nagyon ambiciózus évad előtt állunk. A teátrum premierjei közé került a Londonban és New Yorkban éveken át hatalmas sikerrel futott, hétszeres Tony-díjas, Contact című előadás, amelyet az eredeti darab rendező-koreográfusa, Susan Stroman állít színpadra. A tánc és a színjáték fonódik össze ebben a műben, amelyet Londonban láttam, és azóta szeretném bemutatni Budapesten.

Nem a tánc és az ének, hanem a tánc és a dráma kapcsolódik össze?

A tánc és a színjátszás. Zseniális táncosok kellenek hozzá, akik beszélni és színjátszani is tudnak.

Gondolom, éppen most keresik őket.

Októberben tartjuk a meghallgatásukat.

De ennek premierje a Művészetek Palotájában lesz.

Igen, május végén, de júniustól bekerül a Madách repertoárjába.

-A MŰPA egy fajta menekülési lehetőségnek tűnik. Olyan helyszínnek, ahol bemutatókat tudnak tartani úgy, hogy ne sérüljön a repertoár. Ráadásul a nézőszám is bővülhet.

Büszke vagyok, hogy a MÜPÁ-val nagyon szoros és baráti együttműködést tudtunk kialakítani. Rendkívül igényes és nívós kultúrhelye Budapestnek. A nagy hangversenyteremben november közepén szintén ők adnak majd otthont az Andrew Lloyd Webber 60. születésnapja alkalmából tartott ünnepi koncertnek, melyben végigtekintünk életművén, amelyet olyan darabok fémjeleznek, mint a Madách Színházban 25 éve sikerrel futó Macskák, a Jézus Krisztus Szupersztár és az Evita.

Ez koncert lesz vagy zenés színház?

Szcenírozott koncert lesz, díszlettel, jelmezzel, tánccal. A zenét úgy fűzzük fel drámai szálra, hogy az egész színházi élménnyé váljék. Novemberre már az összes jegy elkelt, így januárban és talán később is újra játsszuk. Webbert mindenki dallamgazdagságáról és drámaiságáról ismeri. Egyetlen este ennyi nagy dala Magyarországon még sosem hangzott el. Most nagy zenekar kíséretében legnagyobb sztárjaink adják elő.

Amikor Kerényi Imrétől 2004-ben átvette a színház vezetését, a folyamatosságot tekintette legfőbb feladatának. Jól sejtem, hogy leginkább az Ádám Ottó nevével jelzett korszak hagyományait tekintette mértékadónak?

Nincsen recept arra, hogyan kell színházat vezetni. Szerintem egyszerre kell hagyománytisztelőnek és újítónak lenni. A hagyományok tagadása ostobaság. Az újhoz való görcsös ragaszkodás viszont unalmat szül. Az újítás és a hagyománytisztelet a megfelelő színházvezetői magatartás.

Ádám Ottó legfőbb jelszava a humanizmus volt, ami nála konzervativizmust is jelentett. Fontos feladatának tekintette ugyanakkor nem csak a magyar drámairodalom nagyjainak, de a kortárs magyar drámaírók műveinek műsorra tűzését is.

Ádám Ottó életem meghatározó személye. Az íróasztalom fölött ma is ott van a képe. Amit színházról gondolni kell, annak jelentős részét tőle tanultam. Büszke vagyok személyes barátságára is, amellyel mind a mai napig kitűntet. Októberben lesz nyolcvanéves, és már közel húsz éve visszavonult. De a hatása mind a mai napig jelen van. 80. születésnapját a Madách Színház megünnepli az idén, és ennek kapcsán hamarosan megnyitunk egy honlapot, amelyen Zsámbéki Gábortól Marton Lászlón át Görgey Gáborig sok jelentős színházi személyiség ír majd róla. Hosszan sorolhatnám tanítványait. Ez az évad fontos eseménye lesz.

Amikor posztjára kinevezték, sokan azt kifogásolták, Ön zenés színházzá akarja átalakítani a Madáchot. Bombasztikus világsikerek magyar ősbemutatói, zene, vígjáték, szórakoztatás. Mindez megvalósult és folyamatosan teltházakat vonz.

A Madách négy ével ezelőtt vegyes műfajú színház volt. Drámát, vígjátékot, mindent játszott, viszonylag tetszőleges arányban. Közben erőteljes színházi verseny folyt és folyik Budapesten, melynek során kiderült, hogy a vegyes profil nem korszerű. Meg kell különböztetnünk egymástól magunkat. Tiszta profilok kellenek, ez a nézői igény. A néző tudni akarja, hova megy be, és mit kap. Fölismertem azt, hogy a zenés színházi műfajon belül a Madách Színháznak nagyon sok keresni valója van, hiszen a totális színházi élményt ma a zenés színház nyújtja. Ma ez a legtöbb újdonságot integráló műfaj, amely dinamikusan fejlődik. A közönség s az a sok fiatal művész, akik nagy csapatban csatlakoztak hozzánk, mindezt visszaigazolták. Ez ma kilencvenkilenc egész nyolc százalékos nézettséget vonz.

Ön nagy tehetséggondozó, sőt felfedező. Honnan ismerhető fel a tehetség?

A kezdeti nyersesség, gyakorlatlanság mögé bele kell látni a tehetség esélyét. Ez sokszor egyszerűen empátia és intuíció kérdése. Különös, kreatív állapot, amikor az ember egy kiforratlan fiatal tehetségben fölfedezi a lehetőséget. Egyébként ez elvi kötelessége minden színházi vezetőnek.

A Madách mindig fiatal tehetségeket keres. Keres és keres.

A zenés színház műfaja folyamatosan megújul, és nagyon speciális igényei vannak minden szerepnek. Ha valaki egy szerepet jól eljátszott, még nem biztos, hogy alkalmas a következőre. Én egyébként azért is szeretem a zenés műfajt, mert itt jobban látni, hogy évről évre mennyi tehetség bukkan fel. Mindig jönnek új tehetségek, s nekünk az a dolgunk, hogy teret adjunk nekik.

A már megszerzett tehetségekkel vagy akár a legnagyobbakkal való foglalkozás mennyire nehéz feladat? Egyáltalán fontos ez?

A Madách Színházban mindenki pontosan tudja, hogy a zenés műfaj nem megy félgőzzel. Ezt nem nézik el sem a kollégák, de az igényes művészek önmaguknak sem engedik meg. Ez már nem az a korszak, amikor a nagy színészek úgy érezték, hogy esténként az csinálnak, amit akarnak: egymást szórakoztathatják színpadon és a színfalak mögött… A mi művészeink a „földön járnak” és versenyeznek, hiszen kettős és hármas szereposztás van. Ha a színész azt érzi már a próbán, hogy a készülő produkcióért mindenki az „életét adja”, akkor ő is a maximumot hozza ki magából.

Visszatérve a bemutatókra, a MŰPÁ-n kívül milyen premierjeik lesznek? Magyarul mit láthatunk a Madáchban?

- Az évad első premierje a Madách Színházban az Anna Karenina című musical felújított változata lesz. Az október 9-én bemutatásra kerülő darab rendezője és díszlettervezője, Szerednyey Béla. Kocsák Tibor és Miklós Tibor, Lev Tolsztoj majd 700 oldalas remekművét úgy hozták közérthető formára, hogy közben megőrizték a könyv szellemiségét és örökérvényű üzenetét. Magyarországi bemutató is lesz: a magyar közönség először láthatja január 9-én Neil Simon És mennyi szerelem! című művét. A sajátos szerelmi háromszögről szóló darabban Oroszlán Szonja mellett olyan színész is játszik, aki először lép fel nálunk: Csányi Sándor. A szerelmi háromszög harmadik szöge Szente Vajk. A darabhoz Bródy János ír betétdalt.

Az Európai Parlament képviselői megszavazták, hogy az Európai Unióban minden macska és kutya esetében kötelező legyen a mikrochip beültetése és a nyilvántartásba vétel, az illegális állatkereskedelem visszaszorítása és az állatjóléti szabályok megerősítése céljából.