NGM: az RTL-nek felelős vállalati magatartást kell tanúsítania

Az RTL csoportnak felelős vállalati magatartást kell tanúsítania Magyarországon is; az RTL megalapozatlan, a valóságtól elrugaszkodott kijelentésekre ragadtatta magát, hogy rossz színben tüntesse fel a magyar kormányt és elriassza a magyarországi befektetőket – közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium.

2014. augusztus 22., 20:01

A tárca közleménye szerint megdöbbenve tapasztalják, hogy egy nemzetközi vállalat, amely a magyar reklámpiac negyven százalékát birtokolja, és fiktív veszteségekre hivatkozva éveken át messze a törvényes mérték alatt fizet adót, megengedi magának, hogy megkérdőjelezze a magyar kormány jóhiszeműségét.

Minden választott kormány feladata, hogy a becsületes adófizetők érdekében valamennyi szereplőre, még a legnagyobbakra is kiterjessze a közteherviselést és betartassa a parlament által szentesített adótörvényekben foglaltakat – hangoztatja az NGM.

A közlemény szerint javasolják az RTL-csoport vezetőinek, vizsgálják meg, hogy a magyar gazdaság egyik legfontosabb és legprofitábilisabb szereplőjeként miért nem járulnak hozzá profitjukkal arányosan az ország működéséhez, a tisztességgel adózó gazdasági szereplők többségével ellentétben – számolt be róla az MTI.

Milyen jogon gondolja normálisnak egy nemzetközi társaság, hogy miközben a világ más országaiban felelős vállalati magatartást képvisel, addig ugyanezt nem kívánja Magyarországon gyakorolni? – teszi fel a kérdést a minisztérium.

„Mindez egy olyan közép-európai országban történik, amely máig nem heverte ki azt a gazdasági hátrányt, amit idegen megszállók által évtizedekre rákényszerített diktatúra okozott. Elfogadhatatlan egy gazdasági felzárkózásáért emberfeletti erőfeszítéseket tevő ország kormánya számára, hogy miután szabaddá tette médiapiacát a külföldi befektetők előtt, egy társaság holmi könnyen kifosztható gyarmatként tekintsen rá” – áll a közleményben.

Az NGM szerint az RTL-csoportnak nincs erkölcsi alapja politikai szempontokra hivatkozva, valójában önző profitérdeket szolgálva a magyar kormányt támadni és Magyarországnak ártani.

A kormány kitart amellett, hogy minden gazdasági szereplőnek ki kell vennie a részét a kölcsönös közteherviselésből. Az ország működtetéséhez minden gazdasági szereplő kölcsönös tehervállalására szükség van – közölte a tárca.

A reklámtörvényre azért van szükség, hogy senki ne tudja elkerülni az adófizetést Magyarországon. A törvénynek köszönhetően bezárul minden kiskapu az adóelkerülők előtt, megakadályozva, hogy nyereséges médiacégek fiktív veszteségekre hivatkozva kibújjanak az adózás alól – olvasható a közleményben.

A Magyarországon bevezetett reklámadó várhatóan visszaveti a legnagyobb európai televíziós vállalkozás, az RTL-csoport eredményét – ezt emelte ki a vállalat első félévi profitbeszámolójáról szóló ismertetésében a Financial Times.

A londoni gazdasági napilap idézete szerint a német Bertelsmann médiacsoport többségi tulajdonában álló RTL „a Magyarországon aktív összes külföldi befektető számára elriasztó jelzésnek” nevezte a „sietve bevezetett, elkobzással felérő reklámadót”.

A közlemény szerint a helyi, decentralizált vállalatvezetési szerkezetnek és a politikai függetlenségnek döntő szerepe van a cég sikeres magyarországi működésében.

A Financial Times ismertetése szerint az RTL által elsősorban a magyarországi üzletágban végrehajtott 100 millió eurós értékleírás több mint a felével, 202 millió euróra csökkentette a cégcsoport nettó eredményét; ez elmaradt az elemzői várakozásoktól.