Nem hagyják az út szélén a haverokat, csókosokat

A Népszabadság információi szerint a kormány a trafikok megsegítésére újabb termékkörbővítésre készül, amivel a hagyományos kis üzletek kerülnek még nehezebb helyzetbe. Az nem ismert, milyen újabb árukat értékesíthetnének a dohányboltok.

2013. december 23., 16:05

A lap birtokába jutott, a kormány számára készült jelentés a siralmas forgalmi adatokat felidézve elismeri, hogy a nemzeti dohányboltok jelentős része működési nehézségekkel küzd, bevételeik elmaradnak vagy épphogy elérik a fenntarthatósági szintet.

A lap felidézi: a trafikok már a nyitásuk után igen hamar nehéz helyzetbe kerültek – dacára, hogy a kormány és a dohánygyártók is rendkívül kedvező feltételeket biztosítottak számukra –, amit a sokszor fideszes pártbizalmikból lett tulajdonosok hozzá nem értése és a feketekereskedelem minden korábbinál nagyobb megerősödése okozott. Ugyan szakmai szervezetek, így a Dohányipari Befektetők Magyarországi Szövetsége (DBMSZ) még a trafiktörvény előtt figyelmeztette a jogalkotókat, hogy az eladási pontok radikális, 38 ezerről hat-hétezerre történő szűkítése a feketepiac megerősödését fogja hozni.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) adataiból is kiderül, hogy júliust követően 30-40 százalékkal zuhant a dohánygyárakból értékesített dohányáru mennyisége, illetve hasonló arányban estek vissza a dohányból származó jövedéki bevételek. A NAV mindkét felvetésre egy-egy sajtóközleménnyel reagált, mondván: sem az adóbevételek alakulásából, sem pedig a szabad forgalomba kerülő dohány mennyiségéből nem lehet pontos következtetést levonni a piac méretére.

A vártnál jóval gyengébben muzsikáló trafiktulajdonosok között hamar konkurenciaharc tört ki, amelynek első körben legalább 500 boltos látja a kárát. A minap hozott kormánydöntés, mely szerint júniustól a nagy bevásárlóközpontok közvetlen közelében és a benzinkutaknál megtelepedett trafikoknak máshová kell költözniük, súlyos következményekkel jár.

A kormány azzal nem foglalkozik, hogy mi lesz a tulajdonosok által eddig elvégzett sokmilliós – feleslegessé váló – fejlesztések sorsa, az viszont már a kormányzati szereplők előtt is világos, hogy a változás tovább gerjeszti a feketepiacot, és a munkanélküliséget is növeli, mivel a plázás trafikok átlagosan hat-nyolc főt foglalkoztattak, szemben a kisebb és rövidebb nyitva tartással üzemelő társaikkal – írja a

Népszabadság.