Nekimentek Tarlósnak - Egyetlen lehetősége a lemondás?
Orbán Viktor bábjaként Tarlós István elárulta a budapestieknek tett esküjét – állítja az MSZP. A párt szerint a jövő év közepén csődbe megy a főváros. Az LMP úgy látja: a főpolgármester nem érte el, amit tervezett, így egyetlen lehetősége az, hogy lemond tisztségéről.
Az MSZP budapesti szervezete szerint a forráskivonás miatt nagyjából a jövő év közepén csődbe mehet a főváros. Horváth Csaba, a Fővárosi Közgyűlés MSZP-frakciójának vezetője keddi budapesti sajtótájékoztatóján arra a Félidőben 2012 című kiadványra reagálva beszélt erről, amelyet a főváros vezetősége jelentetett meg az elmúlt két év eddigi tevékenységéről és a további tervekről. A szocialista politikus szerint nincs mire büszkének lenniük a városvezetőknek, szerinte ugyanis a budapestieknek nyújtott szolgáltatások drasztikus leépítése tapasztalható. Úgy fogalmazott: "Orbán Viktor bábjaként Tarlós István elárulta a budapestieknek tett esküjét", azt, hogy a város fejlesztését ígérte.
Horváth Csaba szerint Budapest a csőd felé tart. „A 2013-as költségvetés még mintegy 80 milliárd forintos veszteséget akar okozni a városnak” – indokolta kijelentését, hozzátéve, hogy a főpolgármesternek el kellene érnie a kormánynál, hogy legalább a főváros működőképességét finanszírozza. Olyan mértékű forráskivonás zajlik Budapest esetében, amelyet a korábbi kormányzatok soha nem mertek megtenni, és aminek következménye az lesz, hogy a jövő év közepén csődbe megy a főváros - mondta. Hozzátéve: a Fidesz politikai döntése, hogy a fővárost csődbe viszik. "Ne vegyenek el forrásokat, ne zárjanak be kórházakat, ne vigyék el az iskolákat, hagyják meg működőképesnek a várost! Egyszerűen hagyják békén Budapestet!” – fogalmazott Horváth Csaba. A Félidőben 2012 című kötetet a fővárosi önkormányzat honlapján tették közzé.
LMP: A főpolgármester egyetlen lehetősége a lemondás
Az LMP szerint Budapest pozíciója megrendült az országban, a főpolgármester nem érte el, amit tervezett, így egyetlen lehetősége az, hogy lemond tisztségéről. Kaltenbach Jenő, az ellenzéki párt fővárosi frakcióvezetője kedden arról beszélt az MTI-nek, hogy Budapest rengeteget veszített az elmúlt két évben, ilyen rossz presztízshelyzetben még sosem volt. Harc van az azonos politikai táborhoz tartozók között, ami káros; képletesen szólva úgy fogalmazott: "Tarlós István egy romhalmaz tetején ül, és azt nézi, hogy az alvezérei hogyan lopkodják ki a még használható dolgokat" A főpolgármester korábbi szavaira utalva, hogy Budapest többet érdemelne, az LMP-s politikus azt mondta: "ez nem jámbor óhaj, ha én főpolgármester vagyok és ezt nem tudom elérni, akkor egyetlen lehetőség marad számomra: lemondok". Kaltenbach Jenő kijelentette: azt üzeni Tarlós Istvánnak, hogy ne fontolgassa a 2014-es indulást.
A politikus súlyos hibának nevezte, hogy a városvezető lemondott parlamenti mandátumáról, és úgy véli: az Országgyűlés sorozatban fogadott el olyan törvénymódosításokat, amelyek rosszak voltak Budapestnek. Példaként említette az idegenforgalmi és parkolási bevételek elosztását, az önkormányzati törvényt, a köznevelési és a kórházakra vonatkozó változásokat. Kijelentette: mindezek miatt a főváros költségvetési szempontból jelentéktelen kisvárossá fog zsugorodni. Ironikusan azt javasolta Tarlós Istvánnak, hogy "próbálkozzon névváltoztatással, hívja magát Kósa Lajosnak, esetleg Budapestet Debrecennek". Kaltenbach Jenő kifogásolta azt is, hogy a Fővárosi Vízművek visszavásárlásából a lakosság semmit sem érez, nem készültek el új beruházások, és csak befejezték az előző ciklusban indult projekteket. Tarlós István főpolgármester kedden mutatta be Félidőben 2012 című kiadványt, amelyben beszámol a városvezetőség elmúlt két évben végzett tevékenységéről és a további tervekről.
Tarlós elégedett saját munkájával
Tarlós István a "leg"-ek két évének nevezte főpolgármesterként letöltött eddigi idejét és munkáját. Már a 2010-es hivatalba lépése után is tudta Budapest új városvezetése, hogy "nagy a baj" - olvasható a Félidőben 2012 címmel megjelentetett kiadványban. Ezzel és az új városüzemeltetési modellel kapcsolatban Tarlós István főpolgármester keddi sajtótájékoztatóján elmondta, a város sok súlyos - konkrét ügyekben testet öltött - öröksége mellett a legnagyobb gondot a főváros cégeinek a városvezetés számára szakmailag kontrollálhatatlan működése jelentette.
A
Napi Gazdaság beszámolója szerint külön kiemelte, hogy stratégiájuk "zászlóshajóiként" három új holding jött létre, a közmű-közszolgáltatási feladatokat végző cégek tulajdonosi kontrollját ellátó Budapesti Városüzemeltetési Központ Zrt. (BVK Zrt.), a közlekedés minden szegmensében jelentkező feladatok összehangolására, a szakmai irányítás és a megrendelői feladatok ellátására is alkalmas Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK Zrt.), valamint a felelős és egységes vagyongazdálkodás megvalósítására a Budapest Főváros Vagyonkezelő Központ Zrt-t (BFVK Zrt.).Az egyik legnagyobb gondot továbbra is a BKV hosszú távú finanszírozása jelenti, noha 2011-ben még soha nem látott támogatást kapott a közlekedési vállalat. A közlekedéssel kapcsolatban viszont jelenleg Budapestnek további problémái vannak Tarlós itt említette a teljesen elhasználódott járműállományt (24 éves buszok, 30-35 éves villamosok, 40 éves metrószerelvények, közel 50 éves HÉV szerelvények), amelyek cseréje a hétköznapi gondolkodás keretei között alig elképzelhető sok százmilliárd forintba kerül.
A helyzet megoldása érdekében az uniós pályázatok és a hazai gyártókapacitás kihasználása jelenthet kilábalást. Bár az Alstom-ügy megoldódott, hiszen a francia bíróság előtt pert nyerve a főváros visszaszerezte a korábbi vezetés által felelőtlenül kifizetett, szokatlanul nagy mértékű (50 százalékos) előleget, a 4-es metróval kapcsolatban a pénzügyi, szerződéses és előkészítési nehézségek ellenére mára a projekt műszaki készültségi foka 70 százalék fölé emelkedett, és a próbaüzem is elindulhat 2014 első felében, a BKV finanszírozása is "sínen van", ettől még a közlekedési vállalat hosszú távú sorsa nem oldódott meg.
Az előkészített projektek is folyamatban vannak, úgy, mint például a fővárosi villamoshálózat és trolibuszhálózat egységes fejlesztési koncepciója, a kisföldalatti korszerűsítésének és Zugló irányába történő meghosszabbításának megvalósíthatósági tanulmánya, a 2-es metró és a gödöllői HÉV összekötése, valamint a rákoskeresztúri szárnyvonal megvalósíthatósági tanulmánya, az észak-déli regionális gyorsvasút déli szakaszának - csepeli és ráckevei HÉV-ek Astoriáig történő meghosszabbítása - megvalósíthatósági tanulmánya.
Az viszont kérdéses, hogy ezek még Tarlós mandátumának lejárta előtt valósulnak-e meg. Újságírói kérdésre ugyanis a főpolgármester azt mondta, nem döntötte el, folytatná-e a munkát a következő ciklusban, ám a Fideszen kívül más politikai formációval kizártnak tartja az együttműködést.