Mi mennyi?
Kutatások szerint a Fidesz–KDNP, a Civil Összefogás és a kormány a törvényes lehetőségnél négyszer többet költött az országgyűlési választási kampányban. Átlépte a kampányfinanszírozásról szóló küszöböt a baloldali Összefogás és a Jobbik is. Viszont a kis „bizniszpártok” a hárommilliárd forint összegű kiutalt állami támogatásnak csak tizedét költhették el, legalábbis ennyit lát a valóságban is igazolva a Transparency International. KARDOS ERNŐ írása.
Azon mulat az internet népe, hogy a kamupártok elképesztő dolgokra szórták el az állam pénzét. Ami persze előre látható volt, hiszen minden magára valamit is adó választási szakértő jelezte a kormány, illetve a Fidesz jogalkotóinak, hogy az új kampányfinanszírozási törvény lehetőséget ad a visszaélésre. Már a jogszabály megszületése előtt felhívták a figyelmet: a törvény úgy ad százmilliókat, összességében hárommilliárdot a „bizniszpártoknak” – amelyek elsősorban papíron vagy a szervezőik fantáziájában léteznek –, hogy a szabályozás az indulókat nem kötelezi a kampányköltések tételes bevallására, elszámolásra. Az ellenfeleivel állandóan háborúzó kormány alig érthető nagyvonalúsággal lépett túl ezeken az aggodalmakon. László Róbert, a Political Capital választási szakértője azt jósolta, hogy az akció célja olyan új pártok támogatása, amelyek révén a baloldali szavazatok szétforgácsolódnak, a szocialista gyökerű ellenzéki párthívek megoszlanak a kamupártok között.
Az egyik ilyen szerveződés az Együtt 2014, amely nem tévesztendő össze, illetve feladata szerint nagyon is összetévesztendő a Bajnai Gordon-féle politikai párttal. Ezzel a látszattal lényegében ki is merül küldetése, mert Tiner György csapatáról ennél sokkal több a választás véghajrájában sem derült ki.
Mindenesetre a kampányban a rendelkezésre álló összes pénzt elköltötték; kiküldetésekre, üzemanyagra és szállásra 59 millió, üzemeltetési és egyéb anyagokra 21 millió, nyomdai szolgáltatásra 41 millió, reklámfilm készítésére 16 millió forint folyt szét. A csaknem 150 millió felélése azonban nem volt hiábavaló, hiszen a választás hivatalos végeredménye szerint a Tiner-féle Együtt 2014 „párt” összesen 14 ezer szavazót szerzett, ez országosan 0,28 százalékos támogatottságnak felel meg. Csak mellékesen jegyezzük meg: Szigetvári Viktor, a valódi Együtt 2014 egyik vezetője szerint Tiner György 100 ezer euróért cserébe vissza is lépett volna a javukra.
A választás pénzügyi beszámolójában az SMS, tehát a Seres Mária és Szövetségesei nevű párt nem vesztegette az időt a rubrikák kitöltögetésével. A Magyar Közlönyben megjelentek szerint a nekik járó 356 milliós támogatást teljes mértékben „anyagi jellegű ráfordításra” használták fel. Lapunk ennél valamivel több információt kért, de a párt sajtóosztálya által fogalmazott válaszlevélből újabb részletekre nem derült fény. Viszont bizonyára szép eredménynek tartják, hogy az elköltött több mint 356 millió fejében 22 ezer szavazót sikerült szerezni, ez 0,44 százaléknak felel meg.
Az eddigieknél több hívet sorakoztatott maga mögé A Haza Nem Eladó Mozgalom Párt, amely a devizahitelesek érdekvédelmével már korábban ismertséget szerzett magának. A pártelnök, Kásler Árpád elárulta szerkesztőségünknek: úgy kapott az államtól 298 milliót a kampányra, hogy a gyulai takarékszövetkezetben bizalmasan fülébe súgták: „Árpikám, pénzetek jött.” Kásler szerint a hatalmas támogatás fejében még csak alá sem kellett írni semmit. A pénzintézetekkel háborúban álló pártelnök ilyet még nem pipált, de meglepte az is, hogy az általuk időben elkészített pénzügyi beszámolót nem kérte senki. A számlákkal teli dobozokat az Állami Számvevőszéknek is elküldték, de postafordultával ellenőrizetlenül visszakapták. Mindenesetre megtudtuk, hogy a váratlanul kapott majd 300 millióból 27 milliót részben léghajóra meg mindenféle ballonokra költötték, csináltattak kampányfilmet 20 millióért, postaköltség 49 millió, ásványvíz 5 millió – ez 80 forinttal számolva 62 ezer 500 liter. A párt végül 23 ezer szavazót szerzett (0,47 százalék).
Figyelemre méltó a börtönt megjárt, bukott szocialista Zuschlag János nevéhez köthető Új Dimenzió Párt pénzköltése is. A kiutalt 149 millióból sokat utazgattak, összesen 65 millióért. A legdrágább nyomdákkal dolgoztattak, szolgáltatásokra, reklámanyagokra 37 millió forint ment el. Az internetes kommentelők a 41 millióért elkészített reklámfilm árát tartották a leginkább „röhejes és pofátlan” kifizetésnek. Ugyanis többen felfedezték a Facebookon a primitív mestermunkát, amelyet pár tízezerért bárki megcsinálhatott volna. A kampányra költött 150 millió forintból ez a párt végül 2100 szavazót győzött meg a programjáról (0,04 százalék).
Hasonló eredménnyel büszkélkedhet az Új Magyarország Párt, amely ugyancsak 149 milliót kasszírozott. Nem mellesleg ezt a pártot is összefüggésbe hozták Zuschlag Jánossal. A volt MSZP-s politikus a kampányban megjelent könyvében és nyilatkozataiban komoly korrupciós vádakkal illette a szocialistákat. Az egykori elvtársak lejáratása méltánylandó szívességnek számított. Az Új Magyarország Párt végül 1578 szavazót szerzett a 150 milliós kampányával, ez a választók 0,03 százalékának támogatottságát jelenti.
Ha nem ódzkodnánk az olvasót újabb számadatokkal terhelni, könnyűszerrel kiszámolhatnánk, hogy egy szavazót hány forintért vett meg az állam, illetve a Fidesz (némi demagógiával maga Orbán Viktor) Zuschlag Jánosnak. Az elszámolás időszakában egyébként minden kamupárt megjelentette a költéseiről szóló beszámolót a Magyar Közlönyben, talán csak az MDF utódpártja, a – más pártok politikusainak arcképével kampányoló – JESZ, illetve a Zöldek felejtették el közzétenni, de eddig ezt senki nem kifogásolta.
Miután a politika irányítóinak is feltűnhetett, hogy a kamupártok kamuköltésein mulat az internet népe, Gulyás Gergely, a Fidesz képviselője – egyébként a hazai jogalkotás egyik fő felelőse – bejelentette, hogy a parlament gazdasági bizottsága felkéri majd az Állami Számvevőszéket, hogy a legteljesebb szigorral ellenőrizze a mandátumot nem szerzett kispártok kampányköltségvetését is. Gulyás képviselő úr a 168 Órának azt nyilatkozta, hogy megszigorítják a kamupártok elszámoltatását, ha a számvevők visszaéléseket tapasztalnak. Most aztán izgatottan várhatjuk az egykori Fidesz-képviselő Domokos László által vezetett ÁSZ erélyes fellépését.
Azt viszont érdemes tudni – amire a Transparency International jogi igazgatója, Ligeti Miklós hívta fel a figyelmünket –, hogy a zord számvevőszék, miután nem hatóság, nem azt ellenőrzi, hogy a leszámlázott szolgáltatás megtörtént-e. Mindössze a számla hitelességét, illetve a tételek összeadásának helyességét figyelik, kivéve, ha valamelyik tétel nagyon bűzlik: akkor feljelentést tehetnek. Erre azonban a rendszerváltás óta egyetlen számvevőszéki elnök sem szánta el magát. A kamupártok számára biztató apróság, hogy a Transparency International szerint a parlamentbe jutott pártok szinte mindegyike túllépte a kampányra felhasználható összeget, összesen 3,5 milliárd forinttal. De a számvevőket ez sem érdekli, így aztán senkinek sincs oka az idegeskedésre.
Persze itt elsősorban nem a pénz érdekes, hanem a politikai cél, amely – úgy látszik – megér ennyi ablakon kidobott milliárdot. László Róbert választási szakértő úgy látja, alapvetően bejött a Fidesz számítása, hisz akik valamilyen fellángolásból vagy tévedésből a kis pártokra szavaztak, gyengítették az ellenzéket. Még képviselői mandátum sorsáról is dönthettek. Emlékezetes Kunhalmi Ágnes vesztes csatája a XVIII. kerületben: a szocialista jelölt mindössze 60 szavazattal maradt el riválisa mögött, ezek a voksok a kamupártokat és nem a baloldalt erősítették. Az MSZP szóvivője az utóbbi időben egyenesen arról beszél, hogy véleményük szerint a kamupártok áldásos közreműködése segítette hozzá a Fideszt a kétharmadhoz. Ezen viszont már nem mulat senki.