Medián: Karácsony Gergely fölényesen vezet

Karácsony Gergely fölényesen vezet, míg Szentkirályi Alexandra továbbra is második a főpolgármesteri versenyben – derült ki a Medián közvéleménykutató legfrissebb adataiból.

2024. május 28., 10:15

Szerző:

A Medián és a 21 Kutatóközpont felmérést készített 2024. május 17-e és 22-e között a HVG megbízásából. A közvélemény-kutatásban 1000 szavazókorú fővárosi lakost kérdeztek meg arról, hogy a június 9-ei önkormányzati választáson melyik jelöltre adnák le a voksukat. A megkérdeztettek 53 százaléka gondolja úgy, hogy Karácsony Gergely jó vagy nagyon jó teljesítményt nyújtott, míg 43 százalékuk kritizálta a teljesítményét.

46 százalékot kapna Karácsony Gergely

A kutatás szerint a budapestiek 46 százaléka Karácsony Gergelyre, 26 százaléka Szentkirályi Alexandrára, 24 százaléka Vitézy Dávidra adná le a szavazatát. 

A budapesti lakosok négy további – európai parlamenti, polgármesteri, egyéni képviselői, fővárosi közgyűlési listás – szavazatot is leadhatnak június 9-én. A felmérés szerint a megkérdezett budapestiek többségé egyelőre nem volt tisztában azzal, hogy közgyűlési listára és egyéni jelöltekre is szavazhatnak. A megkérdezettek 68 százaléka csak az EP- és a két polgármesteri vokssal volt tisztában.

Közvélemény-kutatások: tényleg csak befolyásolásra jók?

Tóka Gábor politológus, a Vox Populi választási kalauz szerzője szerint manapság sokan mondják, hogy már nincs értelme a közvélemény-kutatások készítésének. Drámaian lecsökkent ugyanis a válaszadási arány, régen az Egyesült Államokban például a megkeresettek 80-90 százaléka válaszolt a kérdésekre, most ez 1 százalékra csökkent, mondta. Hozzátette, hogy Magyarországon ez az arány most 15-20 százalék lehet – írja a Telex.

Tóka szerint nem segít a megbízhatóságon, hogy nem tudjuk, kik válaszolnak a kérdésekre, mennyire reprezentatív a kutatás, nincs garancia a személyiségtípusok reprezentációjára. Véleménye szerint

ma Magyarországon zömében propagandacélzatú közvélemény-kutatás van inkább.

Nem lehet kihozni megbízhatóan azt, hogy például Magyar Péter pártjára hányan szavaznak majd a mostani választáson.

Messing Vera – szociológus, a European Social Survey magyarországi szakmai vezetője elmondta, hogy a klasszikus, kérdezőbiztosokon, személyes kikérdezésen alapuló közvélemény-kutatás időigényes és manapság már nagyon drága. Magyarországon húsz éve még nagyon jó kérdezőbiztosi állomány volt, a számuk mostanra nagyon lecsökkent. Lényegében ugyanazzal a kérdezőbiztosi csapattal dolgozik az összes közvélemény-kutató, a hagyományos, megkeresési survey gyakorlatilag ellehetetlenült – mutatott rá.

A válaszadási hajlandóság Messing Vera szerint is nagyot esett: személyes tapasztalata szerint a húsz évvel ezelőtti 70 százalékról 40 százalékra.

Bojár Ábel politológus, az Opinio nevű piac- és közvélemény-kutató mobilalkalmazás kutatási igazgatója megerősítette, hogy ma már inkább a gyors, aktuális kutatásokra van megrendelői igény, és mindent az határoz meg, mennyi pénzt szánnak rá. A fő megrendelői kör a piac és a politika, a jól eladható eredményeket pedig főként PR-célokra használják.

További részleteket itt olvashat.

(Kiemelt kép: Karácsony Gergely főpolgármester a felújított Lánchídon. Forrás: Facebook / Karácsony Gergely)