Másodfokúra emelték a riasztást a széllökés veszélye miatt az ország középső részére
Széllökés veszélye miatt másodfokú (narancs) riasztást adott ki Pest és Fejér vármegye egyes járásaira a HungaroMet Zrt. csütörtök délelőtt.
Az MTI-hez eljuttatott veszélyjelzés szerint a másodfokú riasztással érintett Pest és Fejér vármegye egyes járásaiban a következő órákban a várt legerősebb széllökések meghaladják az óránkénti 90 kilométeres sebességet.
Másodfokúra váltott az elsőfokú figyelmeztetés
Amint arról beszámoltunk, a HungaroMet előrejelzése szerint csütörtökön napközben tovább erősödik a légmozgás és a délnyugati és északkeleti országrészek kivételével nagy területen kell számítani sík vidéken is viharos széllökésekre. A maximális széllökések erőssége síkvidéken általában az óránkénti 70-90 kilométeres sebesség között alakul, de kiemelten a Balaton keleti, északkeleti részén, a Dunántúli-középhegység és a főváros térségében akár óránkénti 90-100 kilométeres széllökések is előfordulhatnak, a hegyekben ennél erősebbek sem kizártak. Estére fokozatosan veszít erejéből a légmozgás.
Fejér és Pest vármegye területére másodfokú figyelmeztetés van érvényben széllökés veszélye miatt csütörtök éjfélig.
Vas, Zala, Baranya, Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Hajdú-Bihar vármegyék kivételével az ország többi részén elsőfokú figyelmeztetés van érvényben, vagyis ezeken a területeken a várt legerősebb széllökések meghaladják az óránkénti 70 kilométerest.
Dóka Imre, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság helyettes szóvivője az MTI-nek felhívta a figyelmet arra, hogy a viharos szél fákat dönthet ki, ágakat szakíthat le, amelyek gyakran elektromos vezetékeket szakítanak el. Azt kérik, aki elszakadt elektromos vezetéket lát, ne közelítse meg, és hívja a 112-es segélyhívó számot.
A közlekedőket arra kérik, kellő körültekintéssel közlekedjenek állványok, fasorok közelében.
Fokozott figyelemre intik a közlekedés résztvevőit
Az erős, viharos szél szokatlan feladatok elé állíthatja az autóvezetőket, akár személy-, akár teherautóval, vagy busszal hajtanak. Az útra keresztirányú szél a járműveket letérítheti a követett nyomvonalról, és főként gyakorlatlan sofőrök nehezebben tudják visszaterelni az autót a kívánt irányba. Az oldalszélérzékenység létező fogalom a gépjárműgyártásban. Alapszabályként leírhatjuk, hogy minél nagyobb egy jármű oldalfelülete és minél magasabb a súlypontja, annál érzékenyebb az oldalról érkező szélnyomásra. Ebből kikövetkeztethető, hogy a magasépítésű autók kényesebbek az oldalszélre. Különösen igaz ez a nagy oldalfelületet nyújtó furgonokra, teherautókra és buszokra.
A tehergépjárműveket, buszokat, vagy utánfutókat vonatató járműveket vezetve szélben különösen kell figyelni, és lehetőség szerint kisebb sebességgel kell haladni, illetve ha a sofőr észleli a billenés veszélyét, akkor jobbb mielőbb szélvédett helyen félreállni a járművel (járműszerelvénnyel) addig, amíg csillapodik a szél.
Erős szélben a szélérzékeny járművek közelében haladó személyautósoknak is jobban kell figyelniük, előzéskor, kikerüléskor nem csak arra, hogy a széltől a másik jármű elhagyhatja a nyomvonalat, de arra is, hogy mellé érve az előzést-, elhaladást végző autó hirtelen szélárnyékba kerül, ami miatt letérhet az addigi irányról: és a szélárnyékból kikerülve ez ismételten megtörténhet.
A szélárnyék jelenségre nem csak nagyméretű járműveket előzve-, kikerülve kell felkészülniük az autósoknak. Tereptárgyak mellett elhaladva, ezek lehetnek nagyméretű épületek, felüljárók lábazata, vagy akár egy dombhát, szintén szélárnyékba kerülhet a jármű, tehát a mozgása, viselkedése hirtelen megváltozik. Nagy szélben kerülni kell a nagysebességű haladást is. Menet közben az autók karosszériájára felhajtóerő hat, amely a haladási sebességgel növekszik (hasonlóan, mint a repülőgépszárnyakra, csak természetesen nem olyan intenzíven). A versenyautókon, illetve nagyteljesítményű utcai sportautókon ezért alkalmazzák a hátsó szárnyakat, spoilereket, hogy leszorítóerőt termelve ellensúlyozzák a jelentkező felhajtóerőt – figyelmezetet a kreszvaltozas.hu.
(Fotó: Freepik)