Magyarországon nem jött létre igazán független sajtó – Dudás Gergely: Ha nem járunk sikerrel, állást fogok keresni
- Évtizedes történet az online tartalmak fizetőssé tételének ötlete: a New York Timestől a National Geographicon át a CNN-ig sokan próbálkoztak vele, kisebb-nagyobb sikerrel. A főként előfizetésekre alapozott Politis.hu terve nem újdonság.
- Igen, ezt több helyen hangsúlyoztam, ahogy azt is, hogy a minőség egyik garanciája viszont éppen az előfizetéses modell. Azt tud pénzt kérni, aki minőséget ad, azok léptek korábban, akik többet és jobbat adtak az olvasóknak, mint ami az ingyenes tartalomtengerből elérhető volt. A világszerte ismert napilapok és online kiadásaik a cikkeik előállításának költségét mindig is jelentős részben az olvasóktól szerezték be, ez volt a függetlenségük egyik biztosítéka is. Magyarországon a napilapok egy része későn lépett, a kezdetektől jelentős volt a politikai befolyás, az irányított állami támogatás, ez is az egyik oka annak, hogy itthon tulajdonképpen csak elvétve látunk fizetős tartalmat a neten.
- Korábban a szocialistákhoz húztak a megyei napilapok, most főként Mészáros Lőrinc érdekeltségeibe tartoznak. Igaz, a médiára nehezedő politikai nyomás és a zsákmányszerzés mohóbb, gátlástalanabb, kíméletlenebb lett. A Mérték Médiaelemző Műhely felmérése is ezt igazolja. Valami félresiklott.
- Valóban. Ha ma elindul egy újság, mögötte mindig politikai agendával bíró vállalkozók, vagy politikusok jelennek meg. Dragomán György író mondta a Politis.hu előfizetését megerősítő nyilatkozatában, hogy a rendszerváltozás egyik legnagyobb hibájának azt tartja, hogy Magyarországon nem jött létre igazán független sajtó. Szerintem ennek egyik alapja az előfizetéses modell lehet.
- Azt mondta, a befolyásolási kísérletektől távol akarja tartani az újságot. Ugyanakkor hagy egy rést a pajzson: lehetővé teszi a hirdetések megjelenését a Politis.hu felületén. Nemcsak a politikai, hanem a gazdasági szereplők is befolyásolhatják a médiatartalmak előállítót.
- Ez ma különösen igaz, az ingyenes tartalom miatt a hirdetőknek teljesen kiszolgáltatott média - nemcsak Magyarországon - alig tíz évvel ezelőtt még elképzelhetetlen és rossz kompromisszumokat köt, konkrétan kiárusítja tartalmát, hirdetések jelennek meg cikkeknek álcázva. De a hirdetés önmagában nem bűnös dolog: kellően nagy és stabil előfizetői bázis mellett a hirdetések kiegészítő bevételt jelentenek. Így korlátozható a számuk, a mindent elborító reklámzaj jelentősen csökken, és ami kevésbé látványos, de még fontosabb: visszaállítható a tartalom és a hirdetés egyértelmű elválasztása.
- Nem tart attól, hogy a Politis.hu csupán szubkulturális történet lesz?
- Harmincezer előfizetővel a magyar médiapiacon már megkerülhetetlen tényező lehetünk. Az előfizetéses rendszer biztosította erő és függetlenség miatt sokkal több minőségi közéleti anyagot, és ezek között nyilván sok fontos oknyomozó, tényfeltáró anyagot közölhetünk.
- Kérdés, tud-e ennyi előfizetőt szerezni.
- Csak akkor indul el az újság, ha lesz ennyi támogató. Ha nem gyűjtünk ennyit, akkor mindenki visszakapja a pénzét.
- Döntött már, hogy pályázik-e az amerikai külügy által meghirdetett 200 millió forintos alapra, amelyet azért hoztak létre, hogy a független magyar sajtót támogassák?
- Még nem. A Politis.hu egyik üzenete, hogy a minőségért fizetni kell. De van egy másik, amit fontosnak tartok: ha a magyar társadalomban egy alrendszer rosszul működik, akkor azon elsősorban nekünk kell változtatnunk. Mindig mástól, Brüsszeltől, Sorostól, vagy az amerikai külügytől várjuk a megoldást. Szerintem bőven van, kell, legyen elég erő, elszánás a magyar polgári rétegben arra, hogy megoldja maga problémát és lapot hozzon létre.
- Szeriőz internetes újságot akar, amelyben nem szerepelnek kattintásvadász- és celebhírek. Pedig ezeket a cikkeket olvassák a legtöbben. Van egyáltalán igény csak komoly online tartalomra?
- Szerintem igen. Hihetetlen mennyiségben ömlenek ránk az említett tartalmak, az előállításukra fordított rengeteg energia elvonja a kevés, még talpon maradt független szerkesztőségeket attól, hogy mélyebben foglalkozzanak egy-egy társadalmi üggyel. A koncentráltabb odafigyelés hiánya vezetett oda, hogy felszínessé vált a közélet és a nyilvánosság.
- A hírlopás és a zárt hírek nyilvánossá tétele miatt nem lesz könnyű dolguk. Az előfizetőknek szánt hírek akaratuk ellenére gyorsan a nyilvánosság elé kerülhetnek.
- Nekünk reklám, ha közlik a cikkeinket és hivatkoznak ránk, minden leleplezés közügy, és persze, hogy idézik. Ezzel nincs probléma. A teljes anyagokat, az összefüggések láttatását, egy jó elemzést, szóval a minőséget úgysem lehet ellopni.
- A Mérték Médiaelemező Műhely felmérése szerint az újságírók többsége úgy látja, „ma inkább a politika ellenőrzi a médiát” mintsem fordítva, hogy „a média ellenőrizné a politikát”.
- A mai magyar média sokszor nem tud kilépni a politikusok diktálta témákon. Valójában nem szakpolitikai, közéleti kérdéseket érintenek, hanem döntően a pártokon belüli harcokról, együttműködésekről szólnak a hírek. Régóta nem beszél a politika arról, mit kellene kezdeni az egészségüggyel, az oktatással, a romák helyzetével és még sorolhatnám
- Azért a print médiumokban is számos cikk, riport foglalkozik ezekkel az ügyekkel.
- Én a mértéket és az ügyek napirenden tartásának képességét, a közéleti kérdések több nézőpontból való megközelítését hiányolom. Az online média sokszor azért ül fel a pártok diktálta tematizálásnak, mert ereje nagy részét Facebook-posztokra pazarolja el, hogy így realizáljon hirdetési bevételeket. A sajtó feladata az, hogy ellenőrizze, elszámoltassa a mindenkori hatalmat. Erre a nyilvánosság akkor képes, ha vannak olyan médiumai, amelyek tudnak politikai és kereskedelmi nyomás nélkül foglalkozni a fontos kérdésekkel.
- Politikai nézetei ne legyenek egy újságnak, de fontosnak tartja, hogy a Politis-hu-nak legyen egységes világnézete?
- Vannak olyan értékek, amelyeket senki sem kérdőjelezett meg a rendszerváltozás óta, ha rendre sérültek is minden kormány alatt. Elsősorban a jogállamiságra gondolok, a szabad piacra, a polgári szabadságjogokra. És az unióhoz tartozásunkra, miközben azon lehetne vitatkozni, hogy az unión belül milyen politikát folytat Magyarország.
- Hol tart a projekt?
- Az első nyolc-tíz nap után ezerhatszáz előfizetőnél, ötvenezer eurónál tartunk, január 19-ig egymillió a cél. Persze, ez az adat napról napra változik, ez lassú folyamat.
- Ha nem jön össze a pénz, mihez kezd majd?
- 23 éve újságíró vagyok, a Politis.hu nem kis részben arról szól, hogy létrehozzunk egy olyan közeget, ahol csak az újságírói munkával lehet foglalkozni. De ha nem járunk sikerrel, állást fogok keresni.
- Újságíróként?
- Ez a hivatásom.