Ne hagyja magát becsapni: álhírek a KRESZ-ről
Sokan bedőltek annak az álhírnek, miszerint június 1-jétől változott a kerékpárok kötelező felszerelésének listája, pedig a KRESZ módosítása még meg sem történt. A jogszabály egyelőre előkészítési szakaszban van, így a félrevezető állítások nemcsak tévesek, de feleslegesen keltettek bizonytalanságot a kerékpárosok körében.
Álhír, hogy június 1-jétől módosult volna a kerékpárok kötelező felszerelésének listája – jelentette ki az InfoRádióban Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke. Mint mondta, bár a KRESZ régóta tervezett átfogó módosítása folyamatban van, jelenleg csak az előkészítés zajlik, így bármilyen jogszabályváltozásról beszélni még korai.
A tervezett módosítások között szerepel több olyan változás is, amely jelentősen befolyásolná a kerékpáros közlekedés mindennapjait. Várhatóan pontosan rögzítik majd, mekkora oldaltávolságot kell tartani a kerékpárosok előzésekor: 50 kilométer/óra feletti sebességgel haladó járműveknek legalább másfél métert, míg az ennél lassabbaknak egy métert kellene hagyniuk a biciklisek mellett. Emellett lehetővé válhat az is, hogy a kerékpárosok araszoló járműsorokat jobbról előzhessenek, ami eddig nem volt egyértelműen szabályozva.
A buszsávok használata továbbra is vitás kérdés. Kürti szerint különösen veszélyes, hogy sok helyen kitiltották onnan a kerékpárosokat, így viszont a gyorsabb járművek közé szorulnak a sávban, ami ugyan jogilag szabályos, de gyakorlatilag rendkívül balesetveszélyes helyzeteket teremt.
Két évig tilos lesz sportautót vezetni? Új KRESZ-tervezet korlátozná a nagy teljesítményű járművek használatát
Ahogy arról korábban beszámoltunk, a KRESZ legújabb módosítási tervezete jelentős változást hozhat a friss jogosítványosok számára. A javaslat értelmében a vezetői engedély megszerzését követő két évben tilos lenne 300 kilowattnál (kb. 400 lóerő) nagyobb teljesítményű autót vezetni.
Az elmúlt években ugyanis több olyan baleset történt, amelyben frissen vizsgázott sofőrök nagy teljesítményű autókkal veszítettek uralmat a jármű felett, súlyos következményekkel. A tervezet célja, hogy csökkentse az ilyen esetek számát, és biztosítsa, hogy a kezdő vezetők megfelelő tapasztalatot szerezzenek, mielőtt erősebb járműveket vezetnének.
(Kép forrása: Pixabay)