Komolyan gondolják a félárú BKV-jegyet?
Új tanulmányt kér a Fővárosi Közgyűlés a félárú BKV-jegy bevezetésének várható pénzügyi hatásairól, és a májusi ülésen dönthetnek a tanulóknak és diákoknak szóló jegyfajta bevezetéséről. A testület szerdai ülésén támogatta Horváth Csaba (MSZP) képviselő erre vonatkozó javaslatát. A szocialista politikus arra tett indítványt, hogy a közgyűlés elé beterjesztett tájékoztatót ne tárgyalják, hanem ahelyett készítsen új, "korrekt" tájékoztatót a BKV. Egyben azt is indítványozta, hogy májusra ne csak tájékoztató, hanem már előterjesztés is készüljön, így azonnal dönthetnének a kedvezményes jegyfajta bevezetéséről. A szocialista politikus azt hangoztatta, hogy szerinte a félárú jegy bevezetése nem járna többletkiadással.
A Fővárosi Közgyűlés szerdai rendkívüli ülésén nem vette le a napirendről a kormány és a főváros között a BKV finanszírozásáról készített megállapodást, bár Wintermantel Zsolt (Fidesz) erre tett javaslatot. Az ellenzéki politikus azt kérte a közgyűléstől, vegyék le a napirendről a megállapodást. Emlékeztetett rá: a közgyűlés januárban úgy döntött, a kormánnyal kötendő finanszírozási megállapodásban nem kíván elköteleződni sem viteldíjemelés, sem pedig járatritkítás mellett.
A közgyűlés arról is határozott, hogy kéri: a kormány vállaljon kötelezettséget arra, hogy az Új Magyarország Fejlesztési Terv közlekedésfejlesztési forrásainak átcsoportosításával biztosítsa a cég járműparkjának, beruházásainak megújítását. Wintermantel Zsolt emlékeztetett rá: akkor felkérték Demszky Gábor főpolgármestert arra, hogy a szerződést csak a fentiek érvényesülése esetén terjessze a közgyűlés elé. Az előterjesztés a januári határozatoknak nem felel meg, "szembemegy a közgyűlés véleményével" - szögezte le a politikus, aki ezért azt kérte a testülettől, vegyék le a napirendről a megállapodás ügyét.
A napirendi pont levételével kapcsolatos javaslat 26 igen szavazatot kapott, 32-en nemmel szavaztak és négyen tartózkodtak, így az a napirenden maradt. A képviselőknek a héten megküldött közgyűlési előterjesztések között szereplő (korábban még mindkét fél részéről szerződésként emlegetett) megállapodás-tervezet lényege, hogy az állam idén 17,4 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást nyújt a tulajdonos fővárosi önkormányzaton keresztül a BKV-nak.
Ebből már 5 milliárd forintot a kormány még a megállapodás megkötése előtt átutalt a fővárosnak, és a tervezet szerint újabb 5 milliárd forintot fizetne még a parlamenti képviselő-választás első fordulója előtt, április 7-éig. A fennmaradó további 7,4 milliárd forint kifizetését a megállapodás értelmében - már az új kormány idején - július 15-éig fizetnék ki a BKV-nak. A főváros januárban ugyancsak 5 milliárd forint működési támogatást nyújtott a cégnek, és ezen túl vállalta, hogy az év végéig saját forrásból további 10 milliárd forint összegű "tőkepótló" támogatást is ad a BKV-nak.