Kétszer húzzák le a számlatulajdonosok fizetését
Bár egy kormányrendelet értelmében a bankok nem háríthatják az ügyfelekre a tranzakciós illetéket, a pénzintézetek rendszerint megtalálják a módját, hogy pótolják az emiatt kieső bevételeket. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete szerint a legtöbb bank a jogszabályoknak megfelelően járt el, amikor a kiskapukat megtalálva mégis az ügyfelekre terhelte az összeg egy részét.
Négy-öt ingyenes pénzfelvételt tartalmazott az a számlacsomag, amit még évekkel ezelőtt nyitott olvasónk. Ezért is lepődött meg, amikor márciusban váratlan tétel jelent meg a hó végi kivonaton. „Költség” néven 450 forintot számoltak fel az összes ATM használat után. Majd a rejtélyes költség tovább emelkedett: a májusi számlán már ötszáz forint szerepelt ilyen címen. Olvasónk – érthető módon – magyarázatot követelt az OTP ügyfélszolgálatán, ahol felvilágosították: mivel a tranzakciós illetékkel megemelkedtek a bank költségei, új tételt kellett bevezetniük.
Másképpen fogalmazva: áthárították a tranzakciós illetéket, – összegzi a hallottakat – és mindenről én semmit sem tudtam. Eleve érthetetlen: a már egyszer leadózott fizetésből miért vonnak még le azért, hogy hozzájuthassak a pénzemhez. Elvégre kötelező a béreket bankszámlára utaltatni.
Az OTP kommunikációs osztályán azzal érvelnek: az új hirdetményeket – így a költségek emelkedését – a jogszabály szerint hatvan nappal előbb nyilvánosságra kell hozni. Eszerint jártak el most is – mondják – a bank honlapján, a „főoldalon hívták fel a figyelmet”. Igaz – tesszük hozzá – az ügyfelek többsége ritkán szörföl az oldalon: ez még akkor is igaz, ha egyébként netes ügyintézés miatt rendszeresen felkeresi az bankot a neten.
Mégsem érkezett az OTP-hez „jelentős számú” panasz emiatt – írják.
Megemlítik azt is: a tranzakciós illetéket ugyan nem háríthatja tovább a bank, mivel az egyértelműen a pénzintézeteket terheli, a jogszabály mégis lehetőséget ad egyes díjtételek emelésére.
Megkérdeztük erről a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletét is. E-mailben küldték a választ. „A PSZÁF 2012. novemberében nyilvános közleményében jelezte a piaci szereplők számára, hogy jogértelmezése alapján milyen szűk jogszabályi keretek között van lehetősége a pénzforgalmi szolgáltatásokat nyújtó hitelintézeteknek a tranzakciós illeték áthárítására. Ennek alapján a PSZÁF 2013. januárjától folyamatos havi adatszolgáltatásos ellenőrzést végez az érintett valamennyi piaci szereplőnél. Az ellenőrzések megállapításai szerint a legtöbb piaci szereplő a jogszabályi előírásokat nem sértve hárította át a tranzakciós illetéket a fogyasztókra. A PSZÁF ugyanakkor néhány piaci szereplőnél jogsértés gyanújával vizsgálatot indított az illeték áthárítása kapcsán. A vizsgálatok végeredményét a PSZÁF nyilvános határozatokban teszi majd közzé az eljárások lezárulta után.”- írták.
Sokakat mindez nem nyugtat meg. Egyes hírek szerint nyugdíjasok tömegei szüntetik meg bankszámlájukat a folyamatosan emelkedő költségek miatt. Inkább a „párnacihára” térnek vissza.
A PSZÁF – bár az értesítést adatok híján megerősíteni nem tudta – azt javasolja: inkább váltsanak bankszámla-csomagot, mint hogy elhagyják a pénzintézeteket. A szervezet tájékoztatási akciót is kezd, hogy könnyebb legyen a lehetőségek közötti eligazodás.