Kalandtúra a Belvárosban

A tízezer forintos kérdés a Belvárosban: ma vajon ma merre jár a 15-ös? A 15-ös ugyanis minden nap másutt megy. Praktikusan: ott, ahol tud. Tehát nincs lezárás és dugó. Nemcsak a buszozás reménytelen, autóval is szinte lehetetlen a belvárosi közlekedés. A Szabadság- híd felújítása, a négyes metró építése és a „Belváros új Főutcájának” kivitelezése a legfőbb kiváltó ok.

2009. június 4., 09:06

A lezárások, egyirányúsítások, építkezések miatt Budapest szíve megközelíthetetlenné és járhatatlanná vált.

Cselovszki Zoltán, Belváros- Lipótváros főépítésze szerint a belvárosiak kritikái részben jogosak. Valóban sok fennakadást okoz az átépítés, de a megvalósítandó cél, megér egy is kis áldozatot. „Magánemberként én is átélem a lakosság által megélt kellemetlenségeket. Az jó dolog, hogy megkezdtük a közterületi rekonstrukciót, de az egyes munkálatokat szerettük volna összehangolni; illetve bizonyos beruházásokat előtte meg kellett volna csinálni. Induljunk el Dél felől! A metró felszínrendezés a mi kerületünket a Fővám tér- Vámház körút- Kálvin tér útvonalon érinti. Ezt a szakaszt a metró projekt keretében belül, már meg kellett volna csinálni. Ez minket azért érint kellemetlenül, mert bár a felszínrendezés fővárosi hatáskör, mi sem tudunk előrelépni, gyakorlatban ez annyit tesz: még mindig nem lehet az autósok számára hatékony és állandó kerülő utat, illetve gördülékenyebb közlekedést biztosítani a kerület hibáján kívül.”

Rendben van. A Szabadság- híd felújításával és a négyes metróval sokan, sok helyütt és sokszor foglalkoztak. Fókuszáljunk akkor az utolsó projektre.

Rogán Antal, ötödik kerületi polgármester március 31-én írta alá a „Belváros új Főutcájának” kivitelezésére kötött szerződést. Az idén áprilisban indult 5,5 milliárd forintos beruházás során a tervek szerint létrejön a kerület tengelye. A Belváros Főutcája fűzi össze a közbeeső tereket, utcákat, megőrizve annak sokszínűségét – áll a kerületieknek eljuttatott szóróanyagon.

Hogy mit is jelent ez a valóságban? A Kecskeméti utca-Egyetem tér-Károlyi Mihály utca-Petőfi Sándor utca-Bécsi utca-Erzsébet ér-Október 6. utca összekapcsolásával létrejövő Főutca elsősorban a gyalogos közlekedést szolgálja a jövőben. Ezért a fenti utcákon korlátozásra kerül az átmenő forgalom.

Cselovszki Zoltán szerint muszáj volt megkezdeni a fenti építkezést, ellenkező esetben a kerület nem kapta volna meg azt az 1.9 milliárd forintos támogatást, amit az EU tesz bele az 5.5 milliárd forintos beruházásba.

„A projekt ütemezése nagyon kemény, minden határidőt napra pontosan be kell tartanunk, különben nem tudunk elszámolni az Unióval. Tehát, bármennyire is igaza van a lakosoknak, hogy a metró felszínrendezéssel jobban össze kell hangolni a főutca építését; ugyanakkor a mélygarázsokra is szükség van…. higgyék el! Ez a beruházás el fog ez készülni. Nem várhatjuk meg a – rajtunk kívülálló okokból csúszó – többi beruházást. Lehet, hogy így több a kényelmetlenség, a megoldandó probléma, de az ennél is rosszabb lenne, ha lecsúsznánk a támogatásról és egyedül, saját erőből kellene megoldani a fenti beruházásokat. Az még több időt és türelmet igényelne a kerületiektől. Pedig ezek a projektek azért is nagyon fontosak, mert a főutca kialakításával lehetne ösztönözni a helyi kereskedelmet és vendéglátást, mintegy visszaadni a régi hírét, patináját.”

Mit is jelent ez a gyakorlatban? A folyamatban lévő beruházás végeztével a mi Belvárosunk is olyan ruhát öltene, mint Európa hasonló adottságokkal rendelkező nagyvárosainak sétáló utcái. A szándék bár nemes, egy igen fontos mozzanatról – úgy tűnik mégis – megfeledkeztek a projektvezetők.

Akár Bécsben, Pozsonyban vagy Prágában járunk: egyrészről megoldott a parkolás, másrészt átgondolt a városfejlesztés. Léteznek P+R parkolók, ahol az ember valóban ingyen teheti le az autóját, hogy onnan tömeg közlekedve haladjon tovább. Budapesten, azonban ha valaki van olyan balga, hogy autóba pattan és gépjárművel közelíti meg az említett területet két eset közül választhat: vesztegel a dugóban vagy megáll. Vagyis inkább megállna, ha lenne hova. A kerületi lakosoknak sincs elég hely, nemhogy egy „messziről jöttnek”.

Cselovszki Zoltán főépítész szerint a parkolással kapcsolatos kritikák is jogosak. „Amikor mi a 2006-ban elkezdtük a főutca tervezését, akkor hat mélygarázs kiviteli terv szinten már ki volt dolgozva. Számítottunk arra, hogy ebből a hat garázsból legalább három megvalósul. Egyet a Kossuth téren a Parlament, egyet a Március 15. téren a főváros, egyet a József nádor téren magánfejlesztő épített volna. Nagyon számítottunk arra, hogy a tervek időben megvalósulnak. Igaza van lakosoknak. Szüksége lenne a garázsokra, mert ha a felszínen csökken a parkoló szám, a férőhely, akkor mélygarázs kell.”

A dugókért, a rossz tömegközlekedésért és a nem létező parkolóhelyekért valóban a politika felel. Ugyanakkor a fent említett nagyvárosok szíve kivétel nélkül rendezett és tiszta. Akad fa és virág – amit senki nem lop el –, ami alá/ mellett le lehet ülni egy olyan padra, ami nincsen összefirkálva. Nincsen bódésor és számtalan gagyi- árus, mert a kereskedőknek eszük ágában sincsen az utcára pakolni a portékáikat, de ha meg is teszik az első figyelmeztetés után el is tüntetik azokat.

Egyszóval az emberek megbecsülik a várost, ahol élnek. Ez viszont már tényleg nem az önkormányzaton-, hanem rajtunk, lakosokon múlna…

11:37

A Fidesz és a Tisza Párt bojkottálta a közgyűlést, ezért hétfőn este rendkívüli ülésen dönthetnek Budapest költségvetéséről, különben a város júliustól büdzsé nélkül maradhat.

10:11

Törött üvegdarabok kerülhettek egy népszerű francia joghurt poharaiba – figyelmeztetett a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH). A hatóság szerint a Beillevaire márkájú, natúr és gyümölcsös ízesítésű termékek fogyasztása komoly kockázatot jelenthet.