Hiába volt érvényes jegy a telefonján, mégis megbüntette a BKK
Jól ismerte az elektronikus jegy használatát, mindenben a BKK és a Simple előírásainak megfelelően járt el, mégis megbüntették a gyanútlan utast egy fővárosi járaton.
Kellemetlen utazási esetet mesélt el az egyik olvasónk, aki az üggyel kapcsolatos levelezését is megmutatta a Telexnek. Anna (nevét kérésére a lap megváltoztatta) jól ismerte az elektronikus jegy használatát, mindenben a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a Simple előírásainak megfelelően járt el: vagyis jegyet vett a Simple alkalmazásban, érvényesítette a jegyre vonatkozó időkereten belül, végül mégis megbüntették, mintha egyáltalán nem is lett volna jegye. A pórul járt utas persze később megpróbálkozott a panaszkezeléssel, de a BKK azt egy hivatalos levélben elutasította.
Anna helyzetét az nehezítette meg egyébként, hogy a Simple rendszerén keresztül vette a jegyet, így a BKK adatvédelmi okok miatt nem segíthetett, vagyis nem közvetíthetett a konkrét esetben. A BKK tehát hivatkozhatott arra, hogy az utas kötelessége az ellenőrnek az érvényes jegyet felmutatni, de az eset leírása és bizonyítékai alapján valójában mindenkinek egyértelmű lehetett, hogy Annának volt jegye, nem az ő hibája volt, hogy nem tudta bemutatni, az ügyintézés formális és hivatalos kezelése, a panasz elutasítása viszont semmi rugalmasságot nem tükrözött, így az utas azzal szembesülhetett, hogy akkor is kaphat valaki büntetést, ha arra egyáltalán nem szolgált rá.
A Simple mossa kezeit a jegy ügyében
Első ránézésre nehezen érthető, hogy a BKK-nak miért nem fért bele, hogy egy nyilvánvalóan jogtalan büntetést visszavonjon, esetleg maga tegyen egy közvetítő lépést, ha másért nem, a jó reputációja miatt. A Telex ezért megkérdezte a BKK-t és a Simple-t, hogy miért nem lehetett volna segíteni az utason. A Simple válaszolt elsőként: nem hozzájuk érkezett a panaszlevél. A cég továbbá rögzítette azt is, hogy ritka, eseti hibáról volt szó, nem az applikáció általános hibájáról, vagyis alapesetben nem tűnnek el a felhasznált jegyek a rendszerből 30 perc után.
A Simple-ben idén eddig közel 2,3 millió BKK- vagy egyéb közlekedési szolgáltatóhoz tartozó díjterméket vásároltak az ügyfelek, a beérkező panaszok száma ehhez képest elenyésző.
„Minden, az ügyfélszolgálatunkra beérkező megkeresést igyekszünk a lehető leghamarabb kivizsgálni és rendezni. Ha a kivizsgálást követően a panaszt jogosnak ítéljük, a Simple alkalmazást fejlesztő és üzemeltető OTP Mobil Kft. minden esetben kártalanítja az érintett felhasználót. Ezért, ha az olvasójuk még nem tette meg, kérjük, mindenféleképpen vegye fel velünk is a kapcsolatot”
– írták.
A BKK nem kapott értesítést semmilyen hibáról
A BKK szintén deklarálta, hogy őszintén sajnálja, amiért kellemetlenség érte az utast. Mint megtudtuk, a BKK a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. egyik szolgáltató partnere, ezen keresztül lehet a mobiljegyeket megvásárolni. Tehát a BudapestGO-ban váltott digitális jegyek nem közvetlenül a BKK rendszeréből érkeznek, hanem a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. által működtetett központi rendszerből. A Simple – a BKK-hoz hasonlóan – ugyancsak a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. hivatalos partnere, viszonteladója.
Mivel a Simple a BKK-tól teljesen független szolgáltató, saját platformmal, előbbi hibájáról a BKK-nak tudomása sem lehet, egészen addig, amíg a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. nem értesíti erről. Az általunk említett időpontban a BKK nem kapott tájékoztatást arról, hogy rendszerhiba lenne. Amennyiben kapott volna ilyen tájékoztatást, akkor arról a BKK azonnal értesítette volna a jegyellenőröket és az első ajtós felszállás miatt a járművezetőket is.
A lap azt is megpróbálta firtatni, hogy miért nem lehetett valahogyan jobban segíteni az ártatlan utasnak.
„A személyes adatokra vonatkozó törvények szigorúan tiltják, hogy olvasójuk adatait átadjuk a Simple-nek. A BKK nem kérhet tájékoztatást egy konkrét ügyfélről más szolgáltatóktól. Ügyfélszolgálatunk nem egyeztethetett a konkrét esetről a Simple munkatársaival. A BKK-nak sajnos nincs jogi lehetősége beavatkozni ilyen esetekben”
– válaszolták.
(Kiemelt képünk illusztráció. Forrás: BKK hivatalos Facebook oldala)