Iskolákban harcol a zöld fake news ellen a magyar kormány

A fiatalos tudatos fogyasztóvá válását akarják segíteni. 

2021. szeptember 2., 09:18

Szerző:

A tanév kezdetével újranyitja a gyakorlatban hasznosítható fogyasztóvédelmi ismeretek terjesztését ösztönző pályázatát az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM). Az általános és középiskolák a következő nyári szünidőig bármikor benyújthatják jelentkezésüket a már hatodszor meghirdetett pályázatra. A Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola címet az eddigi öt körben 93 oktatási intézmény érdemelte ki.

Hatodik alkalommal újra elindítja pályázatát az iskolákban a kormány. A pályázattal a megtévesztő kereskedelmi gyakorlatoknaknak fokozottan kiszolgáltatott fiatalokat akarják segíteni, hogy például az internet és a közösségi média hamis, félrevezető tartalmainak tudatos fogyasztóvá válva ne dőljenek be többé. A kiírás egy újdonsággal csalogatja a fiatalokat: a környezetvédelmi eltúlzott zöld állításai ellen is küzd – írta meg az MTI.

 Az idei felhívás fontos újdonsága, hogy kiemelt területként jeleníti meg a hamis zöld állítások felismerésének támogatását. Egyre többen élik környezettudatosan az életüket, folyamatosan nő az újrahasznosított, csomagolásmentes, bio- vagy organikus termékek iránti kereslet. A vállalkozások számára tehát kifizetődő lehet, ha ilyen árukat kínálnak – közölte a tárca. Nem mindig teszik azonban ezt megalapozottan: egy uniós felmérésben a zöld állítások 42 százaléka túlzónak, hamisnak vagy megtévesztőnek bizonyult.

Azt írták: a Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola cím odaítélésének feltétele, hogy a pályázó a felsorolt tíz szempont (például az internet és közösségi média biztonságos használatára nevelés, reklámelemzés) közül legalább háromnak már megfeleljen, további egynek pedig későbbi teljesítését vállalja. Az elbírálásnál előnyben részesülnek a kitüntető címmel már rendelkező partnerrel együttműködő intézmények. A pályázati dokumentáció a fogyasztóvédelmi portálon érhető el – hívták fel a figyelmet.

Jelenleg 93 intézmény, 34 általános iskola és 59 középiskola viselheti a Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola címet. A díjazottak között 20 szakképzési centrum 37 szakiskolája is szerepel. A települések közül Budapest jár az élen tizenkét intézménnyel, Debrecen és Győr héttel holtversenyben a második, Pécsen pedig öt iskola nevel fogyasztói tudatosságra - tették hozzá.

(Kiemelt képünk illusztráció: Diákok a VII. kerületi Nikola Tesla Szerb Tanítási Nyelvű Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium épületében 2020. február 28-án. Idén 671 millió forinttal támogatja a kormány a szerb nemzetiségi iskolák fejlesztését. Fotó: Mohai Balázs / MTI)