Miskolci jó példák
A koronavírus-járvány új helyzet elé állította a miskolci cégeket is. Annak jártunk utána, mit tettek a nagyobb foglalkoztatók a pandémia miatt felmerült foglalkoztatási problémák kezeléséért.
„A koronavírus-járvány első hulláma alatt dolgozóink egészségének megőrzése mellett az anyagi biztonságuk támogatása volt a legfontosabb” – tudtuk meg Berzeviczi Barbarától, a Nestlé kommunikációs munkatársától. Hozzátette: az élelmiszeripar stratégiai fontosságú ágazat, különösen krízishelyzet idején, hiszen a társadalom élelmiszerrel történő ellátása nem állhat le, a termelést fenn kellett tartani. A szigorú higiéniai szabályok elrendelésén túl a hazai piacon ebben az időben egyedülálló béremelést vezettek be, és többletjuttatásokat adtak a termelésben, valamint az ellátási láncban dolgozó munkatársaiknak. Növelték munkavállalóik munkába járási támogatásának összegét, és mindenki kapott egy saját termékekből álló Nestlé-csomagot is. Az anyagi segítség mellett az elmúlt hónapokban védőfelszerelések vásárlásával és a munkakörnyezet átalakításával is a dolgozók egészségét igyekeztek védeni.
Míg számos munkáltató megszorításokkal, munkabércsökkentéssel vagy akár elbocsátásokkal kezelte a járvány okozta gazdasági problémáit, addig a Nestlé az ellenkezőjét tette: „Akkor nyújtottunk segítő kezet, amikor arra a munkavállalóinknak a leginkább szükségük volt” – értékelte átfogó munkahelyvédelmi intézkedéseiket a cég kommunikációs szakértője.
A Miskolci Egyesített Szociális, Egészségügyi és Gyermekjóléti Intézménynél sem okozott gondot a munkavállalók foglalkoztatása a veszélyhelyzet alatt. Inkább a leterheltség és a mentális megterhelés jelentett feladatot ebben az időszakban, tudtuk meg Gúr Péter Attilától, az intézmény igazgatójától. „Az étkeztetés biztosítása jelentette a legfontosabb feladatot. Általában 400-450 idős személy nappali ellátásáról gondoskodunk, korábban a legtöbben nálunk étkeztek, ezekben a hetekben a kiszállítást kellett megszervezni. A bentlakásos és házi ellátás teendői is megváltoztak, meg kellett oldani a biztonságos bevásárlást, a gyógyszerkiváltást, vagy akár a fürdetést, mozgatást, etetést is az arra rászorulóknál. Egyéb területekről irányítottuk át az ilyen feladatokra önkéntesen jelentkező munkatársakat” – emelte ki a kollégák közötti összefogást az intézmény igazgatója. „Mentálisan is megterhelő volt ez az időszak azoknak, akik közvetlenül foglalkoztak emberekkel, mert mindenkiben benne volt a bizonytalanság, hogy talán ő is elkaphatja vagy átadhatja másnak a vírust” – mondta Gúr Péter Attila. Nyitott pozícióik folyamatosan vannak, az idős ellátás és gondozói feladatok területén jelenleg is tizenhét üres hely vár betöltésre, amihez létfontosságú lenne a bérek versenyképessé tétele és a szakképzett utánpótlás biztosítása..
Nem állt meg az élet a 112-es segélyhívó esetében sem. A veszélyhelyzetben is folyamatosan működött a telefonközpont, ezzel is segítve a készenléti szervek munkáját. „A központban jelenleg 350-en dolgoznak, de várható a létszám bővítése, hívásfogadó operátorokat keresünk – ismertette az adatokat dr. Nagy Nikoletta, a központ jogi előadója. – Ahol lehetett, munkaidő-kedvezményekkel, illetve a munkarend teljes átszervezésével próbáltuk kevesebb utazásnak kitenni a dolgozóinkat.”