Hókupacok, jég és víz alatt az ország

A karácsonyi esők és az elmúlt napokban visszatért havazás miatt romlott az árvízi és belvízi helyzet; elzárt települést egyelőre nem jelentettek sehonnan az ország területéről. A közlekedésben fokozott óvatosság javasolt.

2010. december 27., 09:09

A Sajó áradása miatt eddig öt utat kellett lezárni. A Zagyván és a Körösökön elindult újabb árhullám miatt a Tisza felső és középső szakaszán, valamint a mellékfolyókon árvízvédelmi készültséget rendeltek el. Nőtt a belvizes földek nagysága is, országszerte 306 ezer hektár áll víz alatt. Békésben soha nem volt akkora terület belvizes, mint most. A szabolcsi Tiszaeszláron és Újfehértón összedőlt egy-egy vályogház, senki sem sérült meg. Több száz házat veszélyeztet a belvíz.

A védekezésre a kormány 2,5 milliárd forintot csoportosított át a költségvetés általános tartalékából – hangzott el az MR1-Kossuth Rádió reggeli hírösszefoglalójában.


A friss hónak és a hóágyúzásnak köszönhetően hétfő reggel ismét megnyit a kékesi Sícentrum. A síelők a déli oldalon a 4-es pályát – amelyen 20–40 cm vastag, kiváló minőségű hó található – vehetik majd igénybe.
Szilvásváradon, a Szalajka-völgyi sípályán már vasárnap is hódolhattak a sízés örömeinek a sportkedvelők. Máshol, így a Mátrában abban reménykednek, hogy a kedvező hóviszonyok miatt ismét megtelnek a lejtők – írja a

Heves Megyei Hírlap.

A vonatoknál csak az esztergomi vonalon lehet nagyobb késés

A vasárnapi havas, szeles idő eddig nem okozott jelentős késéseket az ország vasútvonalain, egyedül az esztergomi vonalon késnek a szerelvények 30-60 percet - közölte a Mávinform vasárnap délután az MTI-vel.
Közleményük szerint az esztergomi vonalon a menetszél által visszahordott hó nehezíti a váltók állítását. A hómunkások folyamatosan tisztítják a vasúti váltószerkezeteket annak érdekében, hogy biztosítható legyen a menetrend szerinti vasúti közlekedés.
A lehullott havat nemcsak a szél, hanem egy elhaladó vonatszerelvény is a sínek közé sodorhatja, így pár milliméteres csapadék is megnehezítheti a váltók átállítását. Minden ilyen esetben ki kell söpörni a havat a sínszerkezetek közül, hogy a biztosítóberendezések szerkezetei biztonságosan állíthatóak legyenek. Ahol vannak elektromos váltófűtő berendezések, ott működnek ezek a rendszerek is.
A közlemény arról is beszámol, hogy jelenleg mintegy 400 hómunkás vesz részt a váltók és a vasúti pálya tisztításában.
A Mávinform felhívja az utasok figyelmét, hogy a peronok, valamint a vasúti járművek lépcsői síkosak lehetnek, ezért a fel- és leszállásnál fokozottan óvatosnak kell lenni!

A Tiszántúlon is havazik, a főutak járhatók

Az ország tiszántúli területein váltakozó intenzitással havazik; a Magyar Közút Nonprofit Zrt. 235 munkagéppel dolgozik a hó eltakarításán és a síkosságmentesítésen - közölte a társaság vasárnap az MTI-vel.
Közleményük szerint a folyamatos munkavégzésnek köszönhetően a havazásban érintett területeken a főutak járhatóak, viszont a mellékutak még egyes helyeken havasak, hókásásak.
A közútkezelő arra kéri a közlekedőket, hogy kellő körültekintéssel vezessenek, illetve kizárólag műszakilag jól felkészített és téli gumikkal ellátott járművekkel keljenek útra.
A Magyar Közút összesen 235 géppel dolgozik a hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkákon, emellett a közútkezelő szakemberei is 12 órás váltásban végzik feladataikat. Az eltakarítást a legnagyobb forgalmú főúthálózaton és a forgalmasabb utakon kezdik, majd a mellékutakon is letakarítják a havat.
Az időközben letapadt hóból maradhat a burkolaton, ekkor azonban a téli időjárásra megfelelően felkészített gépjárművel már biztonságosan lehet közlekedni - ismerteti a közlemény.

A fővárosban 80 munkagép, több mint 500 hómunkás dolgozik

Nap közben 80 munkagép és több mint ötszáz hómunkás takarítja Budapest utcáit - tájékoztatta a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (FKF) sajtóirodája vasárnap délelőtt az MTI-t.
Az FKF a nappali műszakban 80 szóró munkagéppel folyamatosan végzi Budapest útjain a hó eltakarítását és a síkosságmentesítést, valamint 537 hómunkással a járdák, lépcsők és gyalogátkelőhelyek megtisztítását.
A mellékutak havasak, takarításukat csak a fő- és közösségi közlekedési útvonalak megtisztítása után tudják megkezdeni.