Gyorsult a Viking Sigyn a halálos ütközés előtt, a Hableány kapitánya nem is érzékelte a veszélyhelyzetet

2019. augusztus 13., 08:53

Szerző:

Nemcsak a Viking Sigyn szállodahajó, hanem a Hableány sétálóhajó kapitánya sem érzékelte a május 29-én este 9 óra 5 perckor bekövetkező Margit hídi baleset előtt, hogy milyen veszély fenyeget – írja a hvg.hu a rendőrség megbízásából készült szakértői jelentésre hivatkozva. Eszerint nincs jele annak, hogy a Hableány próbálta volna elkerülni a halálos ütközést.

  • A körkilátást a kormányállásából részben a kémény, valamint a felső fedélzeten elhelyezett ponyva korlátozta.
  • A kapitánya mint útjogos hajó vezetője  nem számolt azzal a behajózó csatornában, hogy a korábban megelőzött hajó a Margit híd alatt fog előzni.
  • Nem adott le figyelmeztetést a rádió 10-es csatornáján, és a veszélyhelyzetre figyelmeztető öt rövid hangjelzést sem adta le, ami hajók között azt jelenti, hogy nem szabad megelőzni.

A szakértői jelentésben az szerepel, hogy a balesetet a Viking Sigyn kapitányának, Jurij C.-nek a vezetéstechnikája okozta. Ő annak ellenére nem érzékelte a veszélyhelyzetet, hogy a radaron látnia kellett volna, hogy a másik hajó is a kijelölt hídnyílás felé tart. Amíg a Hableány tartotta az átlagos 7-8 kilométer/órás sebességet, addig a Viking Sigyn 2,4-ről gyorsult fel 12,4-re az Országháznál, így érve utol az előtte haladó kisebb hajót. Radarberendezése másfél perccel a baleset előtt vészjelzést adott, csak el volt némítva.

Fotó: Merész Márton

Jurij C.-nek vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó, gondatlanságból elkövetett veszélyeztetése, segítségnyújtás elmulasztása és egy feljelentés nyomán hamis tanúzás és hamis vád miatt is felelnie kell a törvény előtt.

A Viking Sigyn és a Hableány ütközésében 28 ember vesztette életét a Hableányon tartózkodó 35 személy – 31 dél-koreai turista, két idegenvezető és a kétfős magyar személyzet – közül. A roncs kiemeléséről ebben, a halálos áldozatok azonosításának a kérdéseiről ebben a cikkünkben írtunk részletesen.