Ha elveszíti abszolút többségét a Fidesz, akkor megbukik a NER
– Játék vagy komoly dolog ez a mandátumkalkulátor?
– Nem látok ellentmondást. Játék, amit komoly célokra lehet használni.
– Mire való?
– Az aktuális felmérések felhasználásával bárki kiszámíthatja, hogy a pártok támogatottsága alapján miként alakulna a parlamenti mandátumok eloszlása. Az adatok tetszőleges variálásával pedig különböző becslések készíthetők. Az első mandátumkalkulátort még 2009-ben készítettem, azóta sokat finomítottam rajta, és kétszer élesben is tesztelhettem: 2010-ben és 2014-ben is két-három mandátumnyi eltéréssel becsültem meg vele a parlamenti helyek elosztását. Néhány hete nyilvánossá tettem a blogomon (www.facebook.com/ronadanielblogja) a kalkulátort, így 2018-ban bárki ellenőrizheti, hogy működőképes-e.
Fotó: Kovalovszky Dániel
– Milyen elven működik?
– A modell kiindulópontja, hogy minden párt támogatottságának van egy területi megoszlása. A Fidesz például tartósan Csornán a legerősebb, Angyalföldön a leggyengébb, a baloldal épp fordítva. Ezt a területi mintázatot vettem alapul, ami a választási eredményeket szemlélve évtizedek óta állandónak mutatkozik.
– És mit jelez a kalkulátor a jelenlegi adatok alapján?
– Újabb Fidesz-kétharmadot.
– Ehhez nem szükséges mandátumkalkulátor.
– Csakhogy a különböző modellszámítások azt mutatják, jóval törékenyebb a Fidesz előnye, mint amilyennek látszik. Először is: az elmúlt két választás és a 2015-ös időközik azt igazolták, hogy a Fideszt rendre felülmérik a közvélemény-kutatók, 5-6 százalékponttal. Ez azt jelenti, hogy a pártválasztók között ténylegesen 44 százalék körül lehet most a kormánypárt támogatottsága, ami még mindig kényelmes, kétharmadközeli győzelmet ér. Ám erről a szintről akár már egy 5-6 százalékpontos visszaesés – és az ellenzék ugyanekkora megerősödése – drasztikus átrendeződést idézne elő. Volt már ehhez hasonló a helyzet ebben a ciklusban, mégpedig a migránsválság előtt, 2015 elején. Az ellenzéknek (Jobbik plusz baloldal) 2018-ban összesen 36-39 egyéni körzetet kell megnyernie ahhoz, hogy megakadályozza a Fidesz abszolút többségét. Márpedig ez egyáltalán nem lehetetlen. Pontosan lehet tudni, melyik az a 40 billegő választókerület, ahol az erők összpontosításával megverhető a kormánypárt. Igaz, ott is csak akkor, ha addig jelentősen változnak az erőviszonyok.
– Vagyis az ellenzéknek nem is érdemes álmodoznia a győzelemről?
– Álmodozni lehet, de a tények azt mutatják, hogy elégedettek lehetnének egy döntetlenközeli eredménnyel, a Fidesz többségének megakadályozásával.
– Mire jó egy iksz?
– Alapvetően változtatná meg a jelenlegi rendszert, ha a Fidesz nem szerezne abszolút többséget. Azonnal megbukna a Nemzeti Együttműködés Rendszere, patthelyzet alakulna ki, Orbán Viktor pedig, szerintem, nem vállalna kormányfői szerepet egy olyan felállásban, ahol egyeztetésre kényszerül az ellenzéki pártokkal.
– Akadnak politikusok és elemzők, például Hadházy Ákos vagy Haraszti Miklós, akik szerint a választójogi törvény gyökeres átalakítása nélkül az Orbán-kormányt nem lehet leváltani.
– Ezt vitatom, bár az igaz, hogy a pálya erősen lejt a kormánypártoknak. A választási rendszer érdemi átalakítására a következő parlamenti voksolás előtt nincs esély, ez ugyanis nem érdeke a Fidesznek. Nézzük például a választókerületek kialakítását. Nem véletlenül, hanem tudatos kalkuláció eredményeként hoztak létre éppen 106 egyéni körzetet, és nem 107-et vagy 105-öt. Ha eggyel növelnék a választókerületek számát, azt a választópolgárok létszáma alapján csak Csongrádban, Borsodban, Budapesten vagy Pest megyében tehetnék meg, ha pedig eggyel csökkentenék, akkor arra Tolnában vagy Somogyban lenne lehetőség. A területi támogatottsági térkép alapján egyik verzió sem lenne előnyös a Fidesznek: előbbiekben ugyanis jóval gyengébb az országos átlagánál, Tolnában és Somogyban viszont sokkal erősebb. A kerülethatárok megrajzolása tehát a kormánypártok érdekeit szolgálta, a 2014-es eredmények vissza is igazolták, hogy minél nagyobb egy választókerület, annál inkább baloldali, minél kisebb, annál inkább kormánypárti.
– Ez azt jelenti, hogy egy-egy voks értéke területenként eltér?
– Olyannyira, hogy a baloldalnak 2-3 százalékponttal többet kell szereznie, hogy ugyanannyi mandátumhoz jusson, mint a kormánypártok.
– Automatikusan nem a győztesnek kedvez a Fidesz által kidolgozott rendszer?
– De, alapvetően a győztesnek. Valamint a Fidesznek. Hiába verné meg a baloldal egy százalékponttal a Fideszt, a kormánypártok mégis több mandátumhoz jutnának.
– Milyen arányok mellett segítené a választási rendszer aránytalansága a baloldalt?
– A baloldalnak nagyjából 10 százalékpontos fölényre van szüksége az abszolút többséghez.
– A Jobbik is ugyanebben a cipőben jár?
– Nem, mert a választási törvény 2011-es megalkotásakor a kormánypártok még nem számoltak a Jobbik előretörésével, a rendszert a baloldal ellehetetlenítésére dolgozták ki. A Jobbik területi támogatottsága jelentősen eltér a baloldalétól, a Fideszétől kevésbé – ezért a rendszer a Jobbikot kevésbé érinti hátrányosan.
– Mi a gyenge pontja a mandátumkalkulátornak?
– Egyéni választókörzetekben nemcsak a pártpreferencia számít, hanem a jelölt személye is. A pártok fellegváraiban ennek alig van jelentősége, a Fidesz Csornán vagy a baloldal Angyalföldön egy teljesen ismeretlen embert is befuttatna. A billegő körzetekben viszont nagyon sokat számít, hogy kit indít az ellenzék, így az is, hogy képes-e megegyezni közös jelöltben. Olyan figurákat kell találni, akik képesek a „personal vote”, azaz a személynek szóló szavazatok begyűjtésére, vagyis olyanok szimpátiáját is el tudják nyerni, akik nem a saját pártjuk szavazói. Mondok néhány példát: Hiszékeny Dezső Angyalföldön 2014-ben mintegy háromezer vokssal kapott többet egyéniben, mint a pártja listán. Szekszárdon Hadházy Ákos nem lenne esélytelen, ha a baloldal is támogatná. Máshol ismert civilekkel lehetne próbálkozni. Sándor Mária például véleményem szerint bármelyik pesti kerületben rendkívül erős ellenzéki induló lehetne, de Kész Zoltán is szoros küzdelemre késztetné Veszprémben a kormánypárti indulót.
– Vagy Mesterházy Attilát, hiszen a volt MSZP-elnök is bejelentkezett a veszprémi mandátumért.
– A baloldal magasabb támogatottságot érne el Kész Zoltánnal, mint Mesterházyval. Helyben egyébként jelentősen növeli a baloldali esélyeket, ha sikeres polgármestereket állítanak csatasorba. Ám még ez sem garancia a sikerre, hiszen Schwartz Béla hiába hozná az MSZP-nek Ajkát vagy Szitka Péter Kazincbarcikát, a választókerületeket úgy rajzolta meg a Fidesz, hogy a falvak jobboldali szavazótábora semlegesítse a balra húzó városi voksokat.
– Mi dönti el, hogy hol érdemes inkább erős pártemberekkel és hol civil jelöltekkel próbálkoznia a baloldalnak?
– Nincs általános recept. Azt viszont figyelembe kell venni, hogy kinek nagy az elutasítottsága: az ideális jelölt ugyanis integratív személyiség. 2014-ben Boldvai László, Lukács Zoltán (mindkettő MSZP) vagy Kerék-Bárczy Szabolcs (DK) például kevesebbet kaptak egyéniben, mint a pártjuk listán: tehát nemhogy a bizonytalanokat nem tudták megszólítani, hanem még a baloldali szavazók egy része sem voksolt rájuk. Ugyanakkor nem árt tisztában lenni azzal, hogy még a legjobb egyéni jelölt sem képes 3-4 százaléknál több voksot hozni, mint az őt jelölő szervezet. Ezért kell koncentrálnia az ellenzéknek a billegő körzetekre.
– Rendben, de hogyan? Egy évvel a választások előtt nyoma sincs annak, hogy az ellenzék közös jelölteket tudna állítani.
– Nagy hibának gondolom, hogy a baloldal elengedte az előválasztás lehetőségét, pedig az segíthetett volna az ideális jelöltek megtalálásában. Kíváncsian várom, hogy Botka László felfedje, mire gondolt, amikor nemrég azt mondta, előválasztást nem akar, de valamilyen módon meg kell mérni a jelöltek teljesítményét. Azt értem, hogy a polgármesteri teljesítmény vagy a korábbi választásokon elért sikerek előnyt jelenthetnek, de akkor mi lesz az új aspiránsokkal– Nincsenek illúzióim, de előválasztás nélkül a tehetséges, de az MSZP és a DK vezetésébe kevésbé beágyazott politikusok még esélyt sem kaphatnak. Hogy derüljön ki valakiről, hogy jól szónokol, a vitákban agilis, széles a networkje, képes felszántani a választókerületet és maga mellé állítani a bizonytalanokat, ha lehetősége sincs ezeket megmutatni?
– A Fidesz sem tart előválasztást.
– Mert nincs rá szüksége. A kormánypárt az ellenzéknél aránytalanul nagyobb büdzsével gazdálkodhat, ezért a Századvégtől és a Nézőponttól számos olyan helyi felmérést rendelhet meg, amely segíti a leginkább támogatott jelöltek kiválasztásában. Ez hosszú távon óriási versenyelőnyt jelent. Egyébként a nyílt, egészséges verseny a Fidesznek is jót tenne.
– Mit jósol: koordináltan indulnak majd a baloldali ellenzéki pártok?
– Egy biztos, a jelenlegi éles szópárbajokból nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni. 2013-ban is heves üzengetések voltak Bajnai és Mesterházy között. Elhamarkodottnak érzem azt a kijelentést, hogy biztosan nem lesznek ellenzéki közös jelöltek, illetve közös lista 2018-ban. Ki tudja, hogyan változik majd a következő hónapokban az egyes pártok támogatottsága és ez miként hat az alkupozíciókra– Ha egyéniben az MSZP és a DK egymásra engedi a jelöltjeit, az biztos vereség, de ilyen fokú irracionalitást nem feltételezek egyik pártról sem. A koordinált indulás egyébként akkor a leghatékonyabb, ha olyan pártok kötnek szövetséget, amelyeket a választók más-más politikai mezőben helyeznek el, és így olyan csoportokat is meg tudnak szólítani, amelyiket a másik nem tudna. Ez az MSZP-re és a DK-ra nem tűnik igaznak.
– Ha a baloldal nem tart előválasztást, közvélemény-kutatásra pedig nincs pénze, akkor hogyan lehet kiválasztani az ideális jelölteket?
– A kulcskörzetekben szükséges lenne pénzt áldozni a felmérésekre. Ha nincs is szabályos előválasztás, azért az ellenzéki jelölteket vitahelyzetbe lehet hozni. Ha sikerül minél több nyilvános fórumot szervezni, akkor a választók saját maguk is kiszúrhatják, ki lehet az ellenzéki aspiránsok közül a legesélyesebb a Fidesz ellen. A zárt ajtós tárgyalások és a nyílt, előre szabályozott előválasztás között van átmenet. Egyéni szempontból érthető, hogy a nagyobb pártok ódzkodnak a némileg kiszámíthatatlan folyamattól, de a baloldali ellenzék egésze csak abból profitálhat, ha minden körzetben a valóban legalkalmasabb jelöltet küldik csatába. A siker kulcsa, hogy felülírhatják-e az egyéni és a pártérdekeket az ellenzéki összefogás szempontjai.
– A mandátumkalkulátort folyamatosan frissíti, követi a fejleményeket. A Momentum színre lépése hogyan változtathatja meg baloldalon az erőviszonyokat?
– 2010 óta még nem volt olyan ígéretes politikai innováció, mint a Momentum Mozgalom. Komoly sikernek tartom, hogy az olimpiai népszavazással sikerült kényszerhelyzetbe hoznia a kormányt. Fekete-Győr András pártelnök tehetséges politikusnak tűnik, ám ez még nem jelent sokat. Egy futballpéldával élve: az U20-as világbajnoki dobogós magyar labdarúgó-válogatottban hasonlóan ígéretesnek tűnt Gulácsi Péter és Gosztonyi András is. Ma egyikük a Bundesliga második helyezettjének kezdőkapusa, a másik pedig a hazai másodosztályban rúgja a labdát. Az ígéretes indulásból nem következik az, hogy a Momentumnak sikerül komoly ellenzéki erővé válnia.
– Kivel léphetnek szövetségre?
– Egyelőre nem érdeke a Momentumnak, hogy bárkivel is egyezkedjen. Emelkedő fázisban vannak, ilyenkor hiba lenne más pártokkal való szövetségről beszélniük. Azonban sok függ attól, hogy 2018 elején hány százalékon áll majd a Momentum, lesz-e esélye egyedül átugrani a parlamenti küszöböt jelentő öt százalékot. Ha sem neki, sem az LMP-nek nem lesz, akkor nem elképzelhetetlen, hogy közösen indulnak.
Róna Dániel
(1984) politológus-közgazdász. 2008-ban végzett a Budapesti Corvinus Egyetemen, 2012 óta ugyanitt egyetemi tanársegéd.Doktori disszertációjában a Jobbik térnyerésének okait vizsgálta. 2009-ben a Választáskutatási programban, 2010 és 2012 között egy kormányzati háttérintézményben, a Közpolitikai Kutatások Intézetében dolgozott. 2013–2014-ben a Párbeszéd Magyarországért szakértőjeként segítette a párt választási felkészülését. 2016 óta a Tett és Védelem Alapítvány kutatási igazgatója. Számos közös kutatása volt az elmúlt években a Mediánnal.
2007-ben Rotterdamban tanult Erasmus-ösztöndíjjal, 2013-ban Sasakawa-ösztöndíjat nyert, 2016 februárjában pedig a londoni UCL vendégelőadója volt.