Ha eddig túl gyors volt, most belassul a MÁV
Augusztus elsejétől 10 regionális vasútvonalon vonathelyettesítő autóbuszok közlekednek.
A MÁV-VOLÁN-csoport augusztus elsejétől – további intézkedésig – 10 regionális vasútvonalon (lásd lenti táblázat) vonathelyettesítő autóbuszokkal szolgálja ki utasait.
A MÁV leszögezi, hogy bár az adott mellékvonalakon korábban Bz-motorvonatok közlekedtek, az intézkedés nincs összefüggésben a hodászi Bz-balesettel, a módváltás tervezése már korábban elindult. A Bz-flotta valóban elöregedett, ami gyakran vezet a járművek meghibásodáshoz, ugyanakkor – a hodászi balesetet okozó – kiegyenlítő tartály meghibásodása nem magyarázható a járművek életkorával.
A módváltásba bevont 10 regionális mellékvonal esetében hangsúlyosan nem az utasbiztonsággal kapcsolatos kérdések indokolják az autóbuszos vonathelyettesítő járatok közlekedtetését, hanem
a jármű- és személyzethiány,
amelynek enyhítésére a MÁV-VOLÁN-csoport folyamatosan toborozza a munkatársakat, várja a csatlakozni szándékozók jelentkezését.
A közlekedéspolitikáért felelős korábbi vezetés által, 2022 decemberében elrendelt teljesítmény-többlet mértéke elérte a 3,5 millió vonatkilométert, amellyel kapcsolatban a vasúttársaság jelezte az illetékes államtitkárságnak, hogy ilyen mértékű szolgáltatásbővítés mind a járműállomány, mind a humánerőforrás (mozdonyvezetők, jegyvizsgálók) oldalról kockázatot hordoz. E kockázatokat az ukrajnai háború miatti alkatrészhiány csak tovább súlyosbította, így mára a vállalatcsoport munkatársainak megfeszített, összehangolt munkájára és minden szakmai tapasztalatára szükség van ahhoz, hogy a vasúttársaság nap mint nap teljesíteni tudja közszolgáltatási feladatait.
Az augusztus elsejétől további intézkedésig bevezetett közlekedésimód-váltás rövidtávon képes valamelyest enyhíteni a regionális közlekedésben jelentkező járműhiányt ugyanakkor hosszútávon a MÁV-START által kidolgozott járműstratégiában foglaltak megvalósítására van szükséges ahhoz, hogy Magyarország közösségi közlekedése biztosan és versenyképes minőségben kiszolgálható legyen – írják.
Az érintett vonalak a következők:
* 89 sz. (Miskolc-Tiszai―) Nyékládháza―Tiszaújváros,
* 114 sz. (Fehérgyarmat―) Kocsord alsó―Csenger,
* 121 sz. Újszeged―Mezőhegyes,
* 125 sz. Mezőhegyes―Battonya,
* 38 sz. Somogyszob―Nagyatád,
* 47 sz. (Dombóvár―) Godisa―Komló,
* 78 sz. Balassagyarmat―Ipolytarnóc,
* 98 sz. Abaújszántó―Hidasnémeti,
* 103 sz. Karcag―Tiszafüred,
* 146 sz. Lakitelek―Kunszentmárton (―Szentes).
Az új közlekedési rendről és a további gyakorlati tudnivalókról a vasúttársaság hamarosan részletes tájékoztatást nyújt.
(Kiemelt képünk illusztráció. Forrás: 168.hu Archív)