Ha eddig túl gyors volt, most belassul a MÁV

Augusztus elsejétől 10 regionális vasútvonalon vonathelyettesítő autóbuszok közlekednek.

2023. július 21., 13:49

Szerző:

A MÁV-VOLÁN-csoport augusztus elsejétől – további intézkedésig – 10 regionális vasútvonalon (lásd lenti táblázat) vonathelyettesítő autóbuszokkal szolgálja ki utasait.

A MÁV leszögezi, hogy bár az adott mellékvonalakon korábban Bz-motorvonatok közlekedtek, az intézkedés nincs összefüggésben a hodászi Bz-balesettel, a módváltás tervezése már korábban elindult. A Bz-flotta valóban elöregedett, ami gyakran vezet a járművek meghibásodáshoz, ugyanakkor – a hodászi balesetet okozó – kiegyenlítő tartály meghibásodása nem magyarázható a járművek életkorával.

A módváltásba bevont 10 regionális mellékvonal esetében hangsúlyosan nem az utasbiztonsággal kapcsolatos kérdések indokolják az autóbuszos vonathelyettesítő járatok közlekedtetését, hanem

a jármű- és személyzethiány,

amelynek enyhítésére a MÁV-VOLÁN-csoport folyamatosan toborozza a munkatársakat, várja a csatlakozni szándékozók jelentkezését.

A közlekedéspolitikáért felelős korábbi vezetés által, 2022 decemberében elrendelt teljesítmény-többlet mértéke elérte a 3,5 millió vonatkilométert, amellyel kapcsolatban a vasúttársaság jelezte az illetékes államtitkárságnak, hogy ilyen mértékű szolgáltatásbővítés mind a járműállomány, mind a humánerőforrás (mozdonyvezetők, jegyvizsgálók) oldalról kockázatot hordoz. E kockázatokat az ukrajnai háború miatti alkatrészhiány csak tovább súlyosbította, így mára a vállalatcsoport munkatársainak megfeszített, összehangolt munkájára és minden szakmai tapasztalatára szükség van ahhoz, hogy a vasúttársaság nap mint nap teljesíteni tudja közszolgáltatási feladatait.

Az augusztus elsejétől további intézkedésig bevezetett közlekedésimód-váltás rövidtávon képes valamelyest enyhíteni a regionális közlekedésben jelentkező járműhiányt ugyanakkor hosszútávon a MÁV-START által kidolgozott járműstratégiában foglaltak megvalósítására van szükséges ahhoz, hogy Magyarország közösségi közlekedése biztosan és versenyképes minőségben kiszolgálható legyen – írják.

Az érintett vonalak a következők:

* 89 sz. (Miskolc-Tiszai―) Nyékládháza―Tiszaújváros,

* 114 sz. (Fehérgyarmat―) Kocsord alsó―Csenger,

* 121 sz. Újszeged―Mezőhegyes,

* 125 sz. Mezőhegyes―Battonya,

* 38 sz. Somogyszob―Nagyatád,

* 47 sz. (Dombóvár―) Godisa―Komló,

* 78 sz. Balassagyarmat―Ipolytarnóc,

* 98 sz. Abaújszántó―Hidasnémeti,

* 103 sz. Karcag―Tiszafüred,

* 146 sz. Lakitelek―Kunszentmárton (―Szentes).

 Az új közlekedési rendről és a további gyakorlati tudnivalókról a vasúttársaság hamarosan részletes tájékoztatást nyújt.

(Kiemelt képünk illusztráció. Forrás: 168.hu Archív)

Egyre mélyebbre kell nyúlni a pénztárcába, ha valaki a Balaton partján strandolna. Az idei szezonra a fizetős strandok többsége emelte a belépőjegyek árát: a felnőtteknek átlagosan 13, a gyerekeknek pedig 16%-kal kell többet fizetniük tavalyhoz képest.

Parajd térségében továbbra is törékeny az egyensúly a sóbányát elárasztó víz miatt. A nemzetközi szakértők szerint a kiszivattyúzás csak a Korond-patak elterelése után kezdődhet el, a jelenlegi helyzet pedig továbbra is komoly bizonytalanságot jelent.

A magyar nyugdíjas társadalom egyre élesebben érzi, hogy leszakad a dolgozóktól. A nyugdíj vásárlóereje évről évre csökken, miközben a bérek gyorsabban nőnek, mint az infláció. A jelenlegi rendszer nem kompenzálja megfelelően az egykori munkát és a megélhetési költségek változását sem.