A tanárok inkább elmennek cukrásznak vagy műkörmösnek
Közel 12 ezer pedagógus hiányzik a magyar közoktatásból.
„Tisztelt Hatalom! Pedagógus vagyok, egyike azoknak, akik nem fognak portfóliót írni. Mégpedig azért nem fogunk sokan portfóliót írni, mert méltánytalannak tartjuk ezt az eljárásrendet, amelyet önök ránk kényszerítettek” – közölte szeptemberben egy YouTube videóban egy győri tanár, Neubauer Tamás. A Pedagógusok Szakszervezete Győr-Moson-Sopron megyei elnöke az első olyan tanár, aki nyilvánosan is tiltakozik a pedagógus-életpályamodell ellen, írja a 24.hu.
A felvételen Neubauer Tamás elmondja, hogy tanítóként kezdett, aztán mivel nem volt elég testnevelő tanára iskolájának, meglévő sportdiplomáját hasznosítva beállt tornatanárnak is, amikor már informatikatanárból is hiány keletkezett, elvégezte ezt a szakot, majd néhány év múlva az informatika óraszámokat csökkentették, ezért felvetődött a sakkoktatás lehetősége, így elvégezve a sakkpedagógiai képzést újabb diplomával a zsebében taníthatott egy újabb tárgyat. Negyedik diplomáját akkor szerezte meg, amikor matematikatanárból sem volt elég. Mindezek után a győri tanár méltatlannak tartja, hogy portfólió írással igazolnia kell alkalmasságát a pedagógusi pályára.
„Megzsarolnak, hiszen elveszítem mind a négy diplomám értékét azzal, hogy önök úgy döntenek, hogy egy olyan rendszer minősítése szükséges ahhoz, hogy én tanítsak, ami erre a minősítésre alkalmatlan. Minősíteni minősít, de sohasem azt a képet nyújtja, amely a valóság” – fogalmaz a videóban a győri tanár.
„Erőteljes mozgolódás kezdődött a tantestületekben, sokan elkezdtek mást tanulni: cukrásznak, műkörmösnek, asztalosnak tanulnak, de tudok olyanról is, aki aranykalászos gazdának készül éppen” – nyilatkozta Neubauer Tamás a 24.hu-nak. Hozzátette: nem véletlen, hogy bár megtehették volna, több tízezren nem töltötték fel portfóliójukat.
A pedagógusoknak 2013 óta kell portfóliót készíteniük, amiben többek között részletes óratervekkel és további dokumentumokkal kell bizonyítaniuk az állam felé kompetenciájukat. A portfólió feltöltése után egy szakértői bizottság előtt is be kell számolniuk tudásukról a tanároknak. Az Orbán-kormány által bevezetett életpályamodell értelmében minden pedagógusnak keresztül kell mennie a minősítési procedúrán 2022-ig.
Ha valaki nem éri el határidőn belül a pedagógus II. fokozatot a minősítésen az még egyszer próbálkozhat, de ha az sem sikerül, akkor megszűnik közalkalmazotti jogviszonya, így nem taníthat tovább. A szakszervezet számításai szerint közel 12 ezer pedagógus hiányzik a közoktatásból, így hatalmas válságot okozna, amennyiben a portfólió feltöltését megtagadók is kiesnének a pályáról.
Neubauer szerint az sem motiválja a tanárokat, hogy a város több térségében a tanárok napról napra azt tapasztalják, hogy „a bérük meg sem közelítik más diplomások fizetését”. Ő maga például tudja, hogy az ő fizetése a Győrben található Audi-gyárban a diplomás dolgozók bérének harmadát sem éri el.
(Kiemelt kép Tanítónő beszél a diákokhoz a Zelk Zoltán Angol és Német Kéttannyelvű Általános Iskola 1.b osztályában Nyíregyházán a tanévnyitó napján, 2021. szeptember 1-jén. Fotó: Balázs Attila / MTI)