Gumicsere helyett tanpályán gyúrnak a télre a BKV-sofőrök

Némi ellentmondás tapasztalható a BKV-tájáról érkező hírekben. Az egyikben büszkén jelenti a cég, hogy az uniós szabványnak megfelelően a vezetéstechnikai tanpályán megkezdődött a buszsofőrök téli kiképzése, hogy az utasokat a havas, csúszós utakon is biztonságosan szállítsák majd. Egy másik közleményben a szakszervezet sztrájkot hirdet, mert állítása szerint a BKV-buszok minősíthetetlenül rossz műszaki állapotban vannak

2008. november 16., 14:15

Némi ellentmondás tapasztalható a BKV-tájáról érkező hírekben. Az egyikben büszkén jelenti a cég, hogy az uniós szabványnak megfelelően a vezetéstechnikai tanpályán megkezdődött a buszsofőrök téli kiképzése, hogy az utasokat a havas, csúszós utakon is biztonságosan szállítsák majd. Egy másik közleményben a szakszervezet sztrájkot hirdet, mert állítása szerint a BKV-buszok minősíthetetlenül rossz műszaki állapotban vannak, s csak a csodán, no meg a sofőrök kiváló technikai tudásán múlik, hogy eddig nem történt tömeges baleset. Ha ez igaz, akkor a téli felkészülés körüli külön csinnadratta teljesen felesleges, mert egy esetleges baleset kimenetele nem a sofőrökön fog múlni.

Sztrájkra készülnek a BKV buszsofőrök – lassan ezt is megszokjuk már, újabban minden évre jut legalább 2-3 hasonló bejelentés –, hogy ezzel hívják fel az illetékesek, többnyire a fővárosi és a kormányzati döntéshozók figyelmét a buszok rossz műszaki állapotára. A szakszervezeti vezetők jó ideje hangoztatják, a csodával határos, hogy a BKV eddig megúszta tömegbaleset nélkül. A buszosok szerint a helyzet ma már tarthatatlan, azonnali intézkedésre van szükség.

A társaságnak azonban nincs pénze buszokra, legalábbis nem újakra – hangoztatják a BKV-nál és a Városházán is, ezért egyelőre marad az átlagosan 20-25 éves járművek foltozgatása. Információink szerint a cégnél használt járművek vásárlását is tervezik, ám minden lerobbant, vagy kiöregedett busz cseréjére még így sem futja, így aztán még jó ideig a régiekkel kell tartani a frontot.

A BKV-nak az utasok biztonsága a legfontosabb, s ezért mindent meg is tesz – írja közleményében a szolgáltató. Az EU előírása szerint a télre készülve például mostantól technikai pályára küldik a sofőröket, hogy időben felkészüljenek a havas, csúszós útviszonyokra – büszkélkedtek a napokban. Pedig nincs ebben semmi újdonság, a fővárosi buszsofőröket hosszú évek óta így edzik a télre, nem véletlen, hogy a forgalomban töltött órákhoz képest elenyésző az úgynevezett sajáthibás baleset.

De ha már a felkészülésénél tartunk, érdemes megemlíteni a buszok téli üzemmódra állítását is. „A buszoknál ellenőrzik a fagyálló- és hűtőfolyadékot, az ablaktörlőket, az akkumulátorokat, valamint jégoldó spray is rendelkezésre áll majd” – olvasható a cég tájékoztatójában.

Gumicseréről például szó sincs, hiszen ez 1400 busznál óriási költség lenne – indokolják a szakértők. Egyébként is – mondják – a tömegközlekedési járműveken speciális tapadású, úgynevezett négy évszak gumi van, ami télen-nyáron megbízható.

Így persze már a járművezetők gyakorlatoztatása is érthető. Legalább bennük bízhassanak az utasok, ha már a buszokban maguk a sofőrök sem mernek.

Az Európai Parlament képviselői megszavazták, hogy az Európai Unióban minden macska és kutya esetében kötelező legyen a mikrochip beültetése és a nyilvántartásba vétel, az illegális állatkereskedelem visszaszorítása és az állatjóléti szabályok megerősítése céljából.