Elsodorhatja a válság az új Duna-hidat
A Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat szerint a folyamatban lévő kivitelezések kivételével minden nagy állami beruházást felfüggesztenek és felülvizsgálnak a gazdasági helyzet miatt.
Több projekttel együtt a Galvani-híd budapesti beruházását is érintheti az a Magyar Közlönyben június 4-én közzétett, 1281/2022. számú kormányhatározat, amely úgy szól: „...az állami beruházásokat felülvizsgálat céljából – ide nem értve a kivitelezés alatt levőket – felfüggeszti, amelynek költségvetési hatásaként 2022-ben és 2023-ban összesen 1 150 000 000 000 forint megtakarítás elérendő, illetve érvényesítendő...”. A határozat az államháztartásnak akart pénz spórolni és az országban jelenleg futó összes beuházásra vonatkozik.
A döntésre a dél-pesti Kiserdőt a Galvani-híd projekt keretében megépülő autóúttól megóvni kívánó civilek, a Kiserdővédők Facebook-oldala úgy reagált,
a döntés akár a munkálatok felfüggesztését is jelentheti.
Konkrétan azonban úgy fogalmaznak, a rendelet kétértelmű, hiszen lehet úgy is jellemezni a helyzetet, hogy a kifogásolt beruházás „kivitelezés alatt lévőnek” számít, illetve úgy is, hogy nem esik ennek hatálya alá.
„Ha a felülvizsgálat során úgy döntenek, hogy a Galvani beruházást is felfüggesztik, akkor a felfüggesztés automatikusan jelenti az engedélyezési eljárások, tervezési feladatok felfüggesztését is? Nem lehetünk biztosak benne egyáltalán!” – írják a helyzetről.
A 168.hu az ügyben Ferenczi Istvánt, az LMP kispesti, önkormányzati képviselőjét és a Kiserdő Egyesület elnökségi tagájt is megkérdezte, ők tudják-e már, hogy a Galvani-híd projektre vonatkozik-e a kiadott határozat. Ferenczi erre úgy válaszolt, az LMP költségvetési bizottsági tagja, Heltai László érdeklődött ez iránt, de csak annyit sikerült megtudnia, hogy
„egyelőre csupán a beígért, 1,15 milliárdos megtakarítás főfejezeti ismertek, részletek nélkül. Valószínűleg a jövő héten fogják, de az sem biztos, hogy ez addigra kiderül.”
Ferenczi elmondta azt is, miközben reménykednek abban, hogy erre 2023-24-ben nem lesz pénz, aközben a két szakaszra osztott beruházás első szakaszának környezetvédelmi engedélyeztetése az ő fenntartásaik ellenére már be is fejeződött. Így a Fehérvári úttól a Gubacsi útig terjedő szakasz előtt már szabad az út. A Kiserdő Egyesület persze az erdőt is megritkítani hivatott második szakaszt kifogásolja leginkább, de Ferenczi szerint az első szakasz megépítése kész helyzet elé állít mindenkit.
Éppen ezért az egyesület bíróságon fogja megtámadni a környezetvédelmi engedélyt.
Kifogásolják a környezetvédelmi hatástanulmány egyes, zajszennyezési és levegőszennyezési számait is, szerintük nem volt elég alapos az előtanulmány.
A képviselő azt is hangsúlyozta, az egyesület önmagában nem az építkezést kifogásolja, egyszerűen a jelenlegi, közútban túlsúlyos, teherforgalmat vonzó és közösségi közlekedésben gyenge terveket tartják rossznak, és kívánják megváltoztatni.
Karácsony Gergely főpolgármester a civilek tiltakozására reagálva még 2020 decemberében közölte, azt szeretné, ha a kormány legalábbis elhalasztaná a projektet addig, amíg a helyben lakóknak is megfelelő kivitelezési tervekben sikerül megegyezni.
A főpolgármester kabinetfőnöke, Balogh Samu most a 168.hu kérdésére elmondta, hivatalos tájéjkoztatást a főváros még nem kapott arról, leállnak-e majd a Galvani-híd építésével a határozat értelmében:
„Jelenleg arra várunk, hogy a kormány ebbe a döntési folyamatba a fővárost is bevonja”
– tette hozzá.
A dél-pesti civilek tiltakozása az állami beruházás ellen még 2019 februárjában indult el, a helyi lakók főleg azért ellenezték a terveket, mert azok a kispesti Kiserdőt, a kerület ritka zöldterületeinek egyikét egy gigantikus új autóúttal vágná ketté, ezzel pedig figyelmen kívül hagyja a helyiek és a környezetvédelem igényeit is.
Ferenczi István kérdésünkre elmondta, az esetleges csúszások és bírósági ügyek ellenére a kormánynak továbbra is érdeke, hogy ezt a projektet befejezze, két, városrendezési szempontból túlépített, nagy beruházásokkal és lakóparkokkal teli területet, a dél-budai, új MOL-campust és környékét, az atlétikai stadion és a tervezett Fudan Egyetem / Diákváros körzetét ugyanis ez a Duna-híd és autóút kapcsolná össze a ferihegyi repülőtérig tervezett új gyorsforgalmi úttal és óriási logisztikai központtal is.
Jelenleg neki és az egyesületnek is az a célja, hogy a jelenlegi, környezetvédelmi szempontból előnytelen és az életminőségre is káros tervek helyett ők is beleszólhassanak abba, mi épül majd a kerületben.
(Kiemelt kép: A Kiserdővédők civil szervezet tiltakozik a Galvani-híd dél-pesti szakaszának megépítése ellen. Fotó :Van Más út Összefogás a kiserdőért, Facebook)