Fürjes Balázst tízes skálán húszasra lepte meg Matolcsy

Fürjes: „El a kezekkel Budapesttől!”.

2021. december 9., 18:02

Szerző:

Erősen buzog bennem a vágy, hogy szakítsak időt egy véleménycikk megírására – mondta Fürjes Balázs államtitkár a Keljfeljancsiban, reagálva arra a kérdésre, hogy miként viszonyul Matolcsy György: Miért ne vegyük meg a budapesti repülőteret? c. írására (Magyar Nemzet, 2021. dec. 6.) „Mind your own business”, mindenki maradjon a kaptafánál – vallotta be első gondolatát az államtitkár. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér az egyetlen komoly repülőterünk, nemzetbiztonsági, nemzetstratégiai, közgazdasági, városfejlesztési és országépítései szempontból egyaránt fontos, hogy állami tulajdonban legyen – hasonlóan az Európai Unió központi repülőtereinek több mint 80 százalékához. Fürjes nem érti, hogy a jegybankelnök miért tartotta fontosnak, hogy „nem a magyar pozíciót erősítő módon” szólaljon meg a témában, különösen, ha maga is nemzetstratégiai bűnnek és hibának minősítette a repülőtér korábbi – a Gyurcsány-kormány alatt megvalósított – privatizációját.

Matolcsy: törekedni kell „a főváros gazdasági, demográfiai és térszerkezeti túlsúlyának csökkentésére”

„Aki Budapestet akarja gyengíteni, az az országot gyengíti” – folytatta Fürjes Balázs. Matolcsy György MNB-elnök 3 + 1 érvet sorolt fel a visszavásárlás ellen. A plusz eggyel kapcsolatban – „a patkóvárosok által kijelölt, a mai főváros körüli mintegy száz kilométeres térben építsünk egy vadonatúj, központi repülőteret, kötelezően gyorsvasúttal a főváros központjába” – az államtitkár figyelmeztetett, Matolcsy javaslatát minősíti, ha ránézünk Magyarország térképére, mert egyből kiderül: a javaslatban felsorolt városokhoz – Esztergom, Győr, Székesfehérvár, Veszprém, Dunaújváros, Kecskemét, Szolnok, Eger –, egyedül Budapest áll közel. „Nem tudok jobb helyszínt a repülőtérnek, ha ezekhez az ún. patkóvárosokhoz szeretném igazítani a helyszínét, mint Budapest” – foglalta össze véleményét az államtitkár.

Fürjes: Alapvetően vitatom

Az államtitkár egyetért Matolcsy Györggyel, hogy a Gyurcsány-kormány részéről ős-bűn volt a repülőteret eladni, hogy a privatizációs szerződéssel „jogfosztottá tette Magyarországot, a mindenkori magyar kormányt a repülőtérrel kapcsolatban”, a többi pontban azonban – magas vételi ár, kedvezőtlen időzítés – alapvetően vitatja a cikk „vélelmeit, és állításait”.

„Budapest hozzáadott érték Magyarországhoz” –, ezért a kormánynak biztosan nem célja a főváros gyengítése. A visszavásárlás költségeire reagálva Fürjes elmondta: a jegybankelnök javaslata (zöldmezős beruházásként, nulláról felépíteni új repülőteret teljes infrastruktúrával és vasúti összeköttetéssel) összességében költségesebb lenne. „Ha valaki azt mondja, hogy ezt csináljuk meg, azzal a pénzügyi pozíciókat rontja, hiszen többet akar elkölteni közpénzekből.” Fürjes felhívta a figyelmet a budapesti repülőtér forgalmára is, hiszen a pandémia előtti időszakban évente mintegy 16-17 millió utas fordult meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, és a járvány utáni időszakra – 8-10 év alatt – az előrejelzések évente közel 30 millió utast prognosztizálnak. Tovább növelné a Matolcsy-féle javaslat költségeit – folytatta az államtitkár –, hogy a korábbi privatizációs szerződés alapján Magyarország nem teheti meg, hogy azért zárja be Ferihegyet, hogy egy új nemzetközi repülőteret építsen helyette, mivel ez szerződésellenes lépés lenne, és jelentős kártérítési kötelezettséggel járna.

Mikorra várható a visszavásárlás és a gyorsforgalmi út fejlesztése?

Felelősen nem tud időpontot mondani az államtitkár. Az adásvételi tárgyalásokat Palkovics László miniszter vezeti. A repülőtérre vezető gyorsforgalmi út fejlesztése több évtizedes adósság, és nem egyszerű ügy – erről is szó esett azon a találkozón, ami a Budapesti Fejlesztési Központot felügyelő kancelláriaminiszterrel a napokban folytattak –, a fő probléma, hogy egy erősen beépített területen kell szélesíteni az utat, ehhez pedig „nem elkerülhető, hogy az állam megvásároljon vagy kisajátítson bizonyos ipari ingatlanokat, esetleg lakóházakat”, ami érthetően érzékeny kérdés lesz. „Azt tudom mondani, hogy a jövő évre el fognak készülni a részletes (...) tervei annak, hogy mi lenne az ideális”, utána derül ki, hogy az érthető lakossági ellenkezés ellenére ebből mi lesz megvalósítható.

Kérdőíves lakossági felmérés

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér megközelíthetőségének javításáról, a repülőtéri gyorsforgalmi út és a Gyömrői út fejlesztéséről szóló kérdőívre 2021. október 31-éig várták a válaszokat. A fővárosiak egy része arról panaszkodott, hogy méltatlan és rossz a repülőtéri közúti összeköttetés a városközponttal, miközben a helyben élők pedig nem szerették volna, ha a házaikhoz közelebb kerülne a kiszélesített út. Egy ilyen érzékeny, összetett, ellentétes érdekeket érintő ügyben „fontosabb, hogy alaposan járjunk el, mint a gyorsaság” – fejtette ki álláspontját az államtitkár.

A beszélgetés végén Fiala János visszatért a Magyar Nemzetben megjelent vélemény-cikkhez, és megkérdezte: tízes skálán mennyire lepte meg az államtitkárt Matolcsy György írása, amire azt felelte Fürjes Balázs: húszasra.

A teljes interjú itt nézhető meg

(Kiemelt kép: Fürjes Balázs. Fotó: 168.hu / Pozsonyi Roland)

A kormány döntése értelmében várhatóan májustól bizonyos krónikus betegségek gyógyszereit – így például a cukorbetegek készítményeit – már nemcsak szakorvos, hanem a háziorvos is felírhatja.