Fürjes Balázs szerint a Duna alatti vasúti alagúttal egész Budapest nyer
Külön jó a budaiaknak.
Facebook-oldalán tette közzé Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára, mennyire fontos a vasúti alagút Budapestnek. Mint írja, a vasút szempontjából egy ikonikus helyen, az Északi Járműjavítóban rendezett konferencián arról volt szó, az alagút kulcsfontosságú abban, hogy javuljon Budapest átjárhatósága és versenyképes legyen a vasút. Úgy vélte, hogy a mai, napi félmillió vasúti utas helyett az agglomerációból naponta 1 millióan válasszák a vonatot, amikor Budapestre jönnek dolgozni, tanulni, szolgáltatásokat igénybe venni.
Mint fogalmazott, Budapest ugyanis egy négymilliós várostérség közepe, a külső kerületekből és az agglomerációból naponta több mint 1 millió ember érkezik a város belső területeire, és ezt a nyomást egyre nehezebben viseli Budapest. Érvként hozta fel, hogy mindennaposak a dugók, rossz a levegő minősége, az agglomerációs települések népessége évente egy kisvárosnyival nő, és az elmúlt 10 évben majd 40%-al több lett az autó az elővárosokban.
A Fidesz nem a dugódíjban, az emberek átnevelésében hisz, hanem a versenyképes alternatívák felkínálásában, a tömegközlekedés vonzóbbá tételében. Fürjes szerint a kormánypárt megoldásának három eleme van:
A tömegközlekedés fejlesztése
Hiányzó északi és déli peremhidak és a külső körúti elemek megépítése,
Sok-sok P+R- és B+R-parkoló a külső csomópontokon.
A kormány, amikor Budapest közlekedését fejleszti, három egyszerű cél tart szem előtt: kevesebb legyen a dugó, tisztább legyen a levegő, és a budapestiek gyorsabban és kényelmesebben juthassanak el A-ból B-be. Fürjes szerint az alagút világosan illeszkedik a 20 éves, átfogó Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiába (https://budapestvasut2040.hu/).
Minden elővárosi vasútállomásról óránként legalább négy vonat induljon Budapestre, átszállás nélkül legalább három metróvonal legyen elérhető, valósuljon meg az integrált tarifaközösség, az utazás során legyen elegendő egyetlen bérlet vagy jegy, így duplázódjon meg az agglomerációból Budapestre vonattal és nem autóval érkezők száma.
„Budapest aranytartaléka a vasút! A cél, hogy bekapcsoljuk a város vérkeringésébe” – írja Fürjes.
Az államtitkár szerint mindez külön jó a budaiaknak. Véleménye szerint a tervezett 4,5 km hosszú, kétvágányú alagút nyomvonala érinti majd a Széll Kálmán tér térségét. Így a Déli pályaudvar vasúti mélyállomás formájában a föld alá költözhet, kijárattal a Széll Kálmán tér és a Magyar Jakobinusok tere felé. Több mint 15 hektár terület szabadulhat fel a sínek és az üzemi területek fogsága alól. A helyükön minőségi zöldfelület, nagy közpark, játszóterek, középületek jöhetnek létre, és megszűnik az az elvágó hatás, amit ma a Déli pályaudvar az I. és a XII. kerület között jelent.
(Kiemelt kép: Budapest, 2020. szeptember 9. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár az északi és déli HÉV-hálózat fejlesztéséről tartott sajtótájékoztatón a csepeli HÉV-kocsiszínben 2020. szeptember 9-én. Illyés Tibor / MTI)