Újra a feje tetejére áll a budapesti közlekedés, ezúttal az 1-es metró miatt

Pályakarbantartás miatt módosított útvonalon közlekedik az 1-es metró a szeptember 7-8-i és 14-15-i hétvégén.

2024. szeptember 4., 16:28

Szerző:

Pótlóbusz jár az 1-es metró helyett az Oktogon és a Mexikói út között a szeptember 7-8-i és 14-15-i hétvégén karbantartás miatt – közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) az MTI-vel. A tájékoztatás szerint a kisföldalatti rövidített útvonalon, a Vörösmarty tér és az Oktogon között közlekedik szeptember 7-8-án és 14-15-én, szombaton és vasárnap pályakarbantartás miatt.

A pótlóbuszra az Oktogonnál az Andrássy úton a Hősök tere felőli oldalon, az Eötvös utcánál kijelölt megállóban, a Mexikói úti végállomáson pedig a metrókijárattal szemben kijelölt megállóban lehet felszállni.

A BKK közleményében hozzátette: a pótlóbusz az Andrássy úti szakaszon a 979-es éjszakai busz megállóiban, a Hősök terén a Mexikói út felé a Dózsa György úton a 105-ös busz, a Széchenyi fürdőnél pedig mindkét irányban a 72-es trolibusz megállójában áll meg.

Végül kitértek arra, hogy a pótlóbuszok mellett alternatív eljutási lehetőséget is biztosítanak: ide tartozik a 105-ös és a 210B autóbusz a Hősök tere és a Deák Ferenc tér között, illetve az 5-ös autóbusz az Erzsébet királyné útja, aluljáró és a Ferenciek tere között. 

Ezt kell tudni az 1-es metróról

Az 1-es metróvonal Budapest első metróvonala, amely a Vörösmarty tér és a Mexikói út állomások között közlekedik, nagyrészt az Andrássy út alatt halad.

A földalatti vasútépítés gondolata és megvalósítása egyidős a londoni metró születésével.

1860-ban kezdtek hozzá az építéséhez és 1863-ban helyezték üzembe az első földalatti vasutat, azonban ez még gőzvontatású volt. A budapesti Millenniumi Földalatti Vasút a kontinentális Európa első földalatti vasútjaként 1896. május 2-án került a nagyközönség használatába, és nagyobb fennakadások nélkül szolgál ma is. 1973-ig a vonal hossza 3700 méter volt, 9 földalatti és 2 felszíni megállóval. A szerelvények 2 perces időközzel közlekedtek, a legnagyobb mért napi utasszám 34 526 fő volt. A II. világháború végéig a további fejlődés nem folytatódott. Az akkori szokások szerint a földalatti vasút bal oldali közlekedésű volt.

1973-ban a vonalat meghosszabbították a Mexikói útig, és a teljes szakasz a felszín alá került. Ekkor tért át jobb oldali közlekedésűre, valamint korszerűsítették a biztosítóberendezést önműködő leállító készülékkel és kiépült a két végállomáson központi forgalomirányitó rendszer is. 1995-ben felújították:

az állomásokat az eredeti korhű burkolatokkal látták el, és új pályát építettek vasalt betonágyra, a korábbi zúzottkő ágyazat helyett. 

A millenniumi földalatti az Andrássy úttal együtt 2002-ben a világörökség része lett. 

(Kiemelt képünk illusztráció. Forrás: 168.hu)