Fizetniük kell a tanároknak, hogy erkölcstant taníthassanak

Mennyit kell fizetni annak a pedagógusnak, aki szeptembertől erkölcstant oktat majd az általános iskolában? Mennyiért sajátíthatja el, „hogyan lehet a NAT és a kerettanterv tartalmi előírásainak megfelelően reflektálni korunk etikai problémáira”?

2013. március 24., 10:22

A köznevelési törvény szerint szeptember elsejétől kezdődő kötelező erkölcstan oktatására hatvan órás továbbképzésen készítik majd fel a tanárokat. Nagy a nyugtalanság közöttük, mert egyelőre sokan nem tudják, kinek kell részt vennie az oktatáson, milyen alapon, és nem mellesleg az sem világos, ki fizeti majd az óradíjat. Elterjedt ugyanis, hogy az igazgató által kijelölt felsős általános iskolai pedagógusoknak maguknak kell állni taníttatásuk költségeit.

– A megfelelő továbbképzések hivatalosan akkreditált – természetesen „külsős”, de jellemzően felsőoktatásban folyó – tanfolyamok, melyek hosszú évek óta szép számmal működnek, így jelenleg is sok száz képzett kolléga egészíti ki a szakos tanárok és a tanítók népes táborát – áll Gloviczki Zoltán köznevelésért felelős helyettes-államtitkár írásban küldött válaszában. – Ha valaki most kezdené meg a továbbképzését – amire az igazgató természetesen nem „kötelezheti” – ennek finanszírozása az eddigi rendnek megfelelően legalább nyolcvan százalékban központi forrásból történhet.

S hogy ki állja a maradék húszat, arra nem tér ki a helyettes-államtitkár. Ahogy arra sem kaptunk választ, mikor indul a képzés, hány tanár jelentkezett eddig rá, és hogyan mérik fel a szükségleteket.

Bár Glovoczki Zoltán feltételes módban fogalmazott, de ha jól értjük szavait, a pedagógusokat – nyolcvan százalékos költségtérítéssel – befizetik egy erkölcstan-oktatásra akkreditált OKJ-s tanfolyamra, amely után nyomban felvértezve oktathatják a diákokat a helyes életvitelre.

A köznevelési törvény szerint ugyanis az oktathat erkölcstant az általános iskola ötödik-nyolcadik évfolyamán, aki a tanári végzettsége és szakképzettsége mellett „legalább hatvan órás pedagógus továbbképzés vagy szakirányú továbbképzés keretében elsajátította az erkölcstan oktatásához szükséges elméleti és módszertani ismereteket”.

A rátermettebbek azonnal ki is használták a piaci rést. Az interneten böngészve ugyanis könnyedén számos, „Új! Akkreditált 60 órás etika-erkölcstan pedagógus-továbbképzést indítunk!” címmel futó tanfolyamot lehet találni.

Az egyik ilyet szervező intézmény magyarázó szövegében azt olvassuk: „A 60 órás képzés keretein belül a képzés olyan módszertani apparátust kínál, amelyeket a résztvevők közvetlenül tudnak adaptálni saját oktatási környezetükhöz. Megtudhatják, hogyan lehet a NAT és a kerettanterv tartalmi előírásainak megfelelően reflektálni korunk etikai problémáira. A kurzus nagy hangsúlyt helyez a módszertani eszközök bemutatására, Megkülönbözteti a saját élményekre építő módszereket – Drámapedagógia és játék-, ahol a spontán problémamegoldást követi a fogalmi-elméleti reflexió, valamint a problémamegoldó gondolkodást segítő módszereket: mint a szövegértés, szövegértelmezés, kooperatív pár és csoportmunka, történet-, film- és esetelemzés, projektfeladatok, kérdezőközösség, beszélgetőkör, disputa”.

Mindezt hatvanezer forintért. De arról nincs említés, hogy ennek nyolcvan százaléka „elszámolható”.
Egyelőre annyi bizonyos, hogy a már elkészült kerettanterv szerint az erkölcstant heti egy órában kell majd tanítani.

“A tantárgyfelosztások nyár elejéig készülnek el, az esetleges problémákat a fenntartó Klebelsberg Intézményfenntartó Központnak kell látnia és kezelnie. Nem érkezett olyan megkeresés, hogy bárhol probléma lenne várható” – írja az államtitkár-helyettes.