Fidesz és MSZP: semmi köze hozzá!

Egyvalamiben megegyezett a két nagy párt: abban, hogy "semmi köze hozzá". A Fidesz szerint a kormány intézkedéseinek nincs köze a vasút fejlesztéséhez, míg Steiner Pál szerint az ellenzéki párt főváros-programjának Budapest működéséhez.

2009. október 29., 16:35

A vasúttal kapcsolatban tervezett kormányintézkedéseknek semmi közük sincs a közlekedés korszerűsítéséhez vagy fejlesztéséhez – mondta sajtótájékoztatóján Fónagy János.

A fideszes képviselő kijelentette, hogy a kormány intézkedése 40 milliárd forintot von el a költségvetésen belül a közösségi közlekedéstől. Felhívta arra is a figyelmet, hogy a megszüntetésre ítélt vonalak mentén élők, pártállásra való tekintet nélkül, országszerte tiltakoznak a bezárások ellen.

A politikus hangot adott annak a véleményének is, hogy a „kormány fejlesztésnek mondott jogalkotó javaslatai mögött (...) a magyar vasútvonal csonkítása”, ezen belül a közszolgáltatások körének jelentős mérséklése és a közlekedési minisztérium, illetve a kabinet felelősségének eltussolása áll.

Példaként említette, hogy éppen csütörtökön a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Ófehértón tiltakoznak a Nyíregyháza-Vásárosnamény vonal bezárása ellen. Megjegyezte, hogy ez a szakasz is azok közé tartozik, amelyeket az elmúlt években szakaszosan felújítottak, vagyis nem szánták bezárásra. Megjegyezte, hogy a kecskeméti és a város környéki vasutasok korábban közel 600 ezer aláírást gyűjtöttek két vonal bezárása ellen, most pedig újabb 500 ezer aláírásról kapott egy dokumentumot, amellyel szintén két szakasz megszüntetése ellen tiltakoznak.

Fónagy János megjegyezte, hogy a korábbi sajtóhírek szerint a kormány szerdán tárgyalta volna az egyes közlekedési ágazatokról szóló törvénymódosítás csomagját. Kijelentette, hogy miután erről nem jelent meg kormányközlemény, feltételezik, hogy a kabinet nem tárgyalta meg a tervezetet, vagy későbbre halasztotta annak vitáját. A törvénytervezet vasútra vonatkozó részéből kiemelte, hogy az újabb módosítás felsorolja az országos vasúti törzshálózatot. A képviselő azt mondta, hogy azokra a pályaszakaszokra, amelyeket nem sorolnak ebbe a törzshálózatba, nem adnak állami közszolgáltatási megrendelést. Közölte, hogy ezzel egy vasúttechnikai definíció mögé rejtették, hogy mely szakaszokat kívánja finanszírozni az állam és melyeket nem.

Megjegyezte, hogy a jövőben a tervek szerint felállítják a regionális közlekedési szakbizottságot is. Véleménye szerint a testület létrehozása, tartalmát és célját tekintve a minisztérium felelősségének eltusolását jelenti. Kérdésre válaszolva azt mondta, hogy az a statisztika, amire a kormány hivatkozik a vonalak megszüntetésekor, 2007-ben, egy egyszeri felmérés alapján készült, az ő véleménye szerint viszont „egy vizsgálat nem vizsgálat”. Kijelentette, senki nem tudja pontosan hányan utaznak az érintett szakaszokon, mert az időseknek nem kell jegyet venniük, ahogy a bérletesek, illetve a máshol jegyet vásárló, átszállással közlekedő utasok sem kerülnek be a statisztikákba. Hangot adott annak a véleményének, hogy nem az a kérdés, most hányan utaznak a vasúton, hanem az, hogy mit szeretnének, öt vagy tíz év múlva hányan vegyék igénybe ezt a közlekedési formát. Hozzátette, hogy a mai vasút nem hozza, hanem, taszítja az utasokat.

Steiner: semmi köze a Fidesz Budapest-programjának a főváros működéséhez

Semmi köze a Fidesz Budapest-programjának a főváros működéséhez; a program a feledékenységre épül - jelentette ki Steiner Pál, a fővárosi MSZP frakcióvezetője a Fővárosi Közgyűlés csütörtöki ülésének szünetében.

Steiner Pál szerint az a "programnak nevezett valami", amelyet Orbán Viktor, a Fidesz elnöke és Tarlós István frakcióvezető szerdán bemutatott, "egyáltalán nem program". Ráadásul a feledékenységre épül - tette hozzá -, példaként említve, hogy - mint fogalmazott - a metró már rég menne, ha annak idején, kormányzása idején Orbán Viktor ezt nem akadályozza meg.

A feledékenységre épül a program azért is, mert miközben most azt ígérik, hogy megfelezik a képviselők számát a kerületekben és a fővárosban egyaránt, egyetlen kétharmados törvényjavaslatot sem szavaztak meg az elmúlt nyolc évben, többi között a régiós javaslatot sem - mondta Steiner Pál. Hozzátette: ezek után most azt mondani, hogy akkor, ha a Fidesz hatalomra kerül, megfelezi a képviselő-testületek létszámát, "minősíthetetlen".

A szocialista politikus szerint a programból az is kiderül, hogy "a jövő a teljes centralizálás", vagyis a gazdasági társaságokat vonják össze két központba, "hogy még az esélye se legyen meg az önállóságnak".

Steiner Pál beszélt arról is, hogy véleménye szerint a Fidesz által hangoztatott rendpárti jelszavakkal "nem a budapestieknek akarnak megfelelni, hanem a Budapesten esetleg fellelhető Jobbik-szavazótábort kívánják megcélozni".

Budapest működéséhez semmi köze nincs ezeknek a javaslatoknak - idézte a politikust az MTI.