Fabiny Tamás: az egyház a háborúban is segíti a szenvedőt

Az evangélikus püspök szerint együtt imádkozhatnának az ukránok és az oroszok is.

2022. április 16., 11:32

Szerző:

A háború árnyékában telő húsvét sajátos üzenetéről, az egyházak menekülteket segítő és a békéért végzett szolgálatáról beszélt a Magyarországi Evangélikus Egyház elnök-püspöke húsvét alkalmából az MTI-nek.

Fabiny Tamás kiemelte: nemcsak a kereszten függő, a feltámadt Jézus is hordozza sebeit, és éppen ezekről a sebekről lehet őt felismerni ma is minden szenvedő, üldözött emberben. Az evangélikus püspök rámutatott: a keresztény ember segítségnyújtásának sajátos vonása éppen ebből a másik emberben Jézust felismerő hitből táplálkozik.  Fabiny Tamás szólt arról, a koronavírus-járvány, a bezárt templomok és a karantén idején volt jelképes üzenete annak, hogy a feltámadt Jézus átmegy a bezárt ajtókon, hogy találkozzon a tanítványokkal. De ugyanígy jelképes üzenete az idei húsvétnak is, hogy Jézus nem akarja hagyni, hogy zárt ajtók mögött éljünk, hogy bezárjuk a más nemzetiségű, a más felekezetű, a másként gondolkodó ember előtt az ajtónkat.

Arra a kérdésre, hogy mit tudnak tenni az egyházak a békéért, az evangélikus püspök három feladatot emelt ki: imádkozni, felemelni a szavukat és segíteni a szenvedőket. Az egyházak elsődleges feladata az imádkozás – mondta, hozzátéve, hogy ezt nem szabad lebecsülni. Példaként említette, hogy egy magyarországi evangélikus gyülekezet tagjai nemcsak úgy általában a békéért, hanem az oroszországi ortodox egyházért imádkoznak hétről hétre. Az, hogy egy pici magyar közösség, amelyiknek a létéről sem tudnak Oroszországban, képes erre, jelzi, hogy az egyház működhet másként, mint a nagypolitika. 

Az egyházak politikán felül állására szép evangélikus példaként beszélt arról is, hogy az ukrajnai evangélikus püspök és az oroszországi evangélikus püspök részt vett Németországban egy békeimádságon. Hozzátette, biztos abban, hogy egyiküknek sem volt könnyű meghozni a döntést, és mindketten "kockáztattak a saját politikai közösségükben". De a gesztusban ott van az a felismerés is, hogy az egyházi partnerek könnyebben megtalálhatják egymás felé az utat, könnyebben közvetíthetnek a saját nemzeteik, politikai közösségeik között, mint a politikusok.
Az egyházak második feladata, hogy felemeljék a szavukat az igazságtalanság ellen vagy azért, hogy a háborúzó felek ne csak fegyverszünetet, hanem igazságos, méltányos békét kössenek. Fontosnak nevezte azt is, hogy az egyházak teológiailag is reflektáljanak a háborúra.
Meglátása szerint Oroszországban hatalmi erők szolgálatába akarják állítani az egyházakat, amelyek azonban nem válhatnak a „politika szolgálóleányaivá" egyik oldalon sem. Ezért az egyházak feladata segíteni egymást a kritikus szolidaritás jegyében, hogy képesek legyenek mást mondani, mint a politika emberei, anélkül, hogy közben hazaárulóvá válnának.

Az egyház harmadik feladata háború idején a segítségnyújtás, a diakónia. Az evangélikus püspök örömtelinek nevezte, hogy az emberekben ismét megmozdult a szolidaritás, az a segíteni akarás, amely a rendszerváltozás idején az Erdélyből, az NDK-ból érkezők, majd a délszláv válság elől menekülők befogadása idején jellemezte az országot.  Elmondta, az evangélikus gyülekezetekben is elég volt egyetlen kérés, hirdetés vagy szó, hogy az emberek pénzt adjanak, megnyissák az otthonaikat vagy a határon segítsék az országba érkező menekülteket.

(Kiemelt kép: Fabiny Tamás, a Magyarországi Evangélikus Egyház elnök-püspöke igét hirdet az ünnepi istentiszteleten karácsony első napján az óbudai evangélikus templomban 2020. december 25-én. Fotó: MTI/Kovács Tamás)