Erre hajlandó áldozni a magyar
A lakosság jelentősen csökkentette kiadásait a gazdasági válság hatására, a legkevésbé az egészségügyi kiadásokat mérséklik, a legtöbben a ruházati cikkekről és a szórakozásról mondanak le - derül ki a Szinapszis Piackutató és Tanácsadó Kft. országos reprezentatív kutatásából, amelynek eredményéről szerdán tájékoztatta az MTI-t.
A több mint ezer fő megkérdezésével, 2011 novemberében végzett felmérés szerint 2009-hez képest lényegesen nőtt azok aránya, akik jelentősen csökkentették kiadásaikat: tavaly 60 százalékos volt az arányuk a két évvel korábbi 40 százalékhoz képest. A megkérdezettek 35 százaléka válaszolt úgy, hogy valamelyest mérsékelte kiadásait, vagyis összességében a felnőtt lakosság 95 százaléka érzékeli a gazdasági válság hatását. Jellemzően az idősebbeket, alacsony jövedelműeket érinti a megszorítás fokozottabb mértékben, míg a fiatalabbak között mérsékeltebb a kiadásokat csökkentők aránya.
Legtöbben a ruházati cikkekről és a szórakozásról mondtak le, a válságot érzékelők mintegy 44-50 százaléka szignifikánsan mérsékelte ezek kiadásait. A legkevésbé az egészségügyi kiadásokat érintette a válság: 2011-ben a lakosok 25 százaléka számolt be arról, hogy kevesebbet költ erre, míg 2009-ben 15 százalék volt ez az arány. Az egészségügyi tételek közül jellemzően a vény nélkül kapható gyógyszerekre fordított összeg csökkent, a lakosság 14 százaléka mérsékelte ezeket, míg a receptköteles gyógyszerek vagy az étrend-kiegészítők esetében 12 százalék volt ez az arány.