Emberek jöttek, mentek
Az új médiatörvény pozitív változásokat hozott az országos kereskedelmi televíziók számára, a TV 2 mégis csoportos létszámleépítést jelentett be. A csatorna egy éve kinevezett vezérigazgatóját LAMPÉ ÁGNES kérdezte.
- Tisztogatni hívták a TV 2-be?
– Szó sincs róla. Nem válságmenedzsernek vettek fel. Tizenhat évet töltöttem ügynökségi oldalon, nincs pénzügyi hátterem. A tulajdonosok olyan vezetőt kerestek, aki képes újra növekedési pályára állítani, értékessé tenni a csatornát.
- Ehhez képest már két kör kirúgást is levezényelt: előbb a kommunikációs, a gazdasági és kereskedelmi igazgatónak kellett mennie, most pedig csoportos létszámleépítés keretében kerül utcára minimum harminc ember.
– Olyan új vezetőket kerestem, akikkel együtt tudok dolgozni. Ezután átvilágítottuk az osztályok működését, és megnéztük, hol van szükség racionalizálásra.
- A pénztelenség a leépítés oka?
– A csoportos létszámleépítés jogi kategória, semmi köze a bevételhez. Rengeteg médiavállalatnál történt hasonló az elmúlt időszakban. A szakszervezetekkel, a kollégákkal, az osztályokkal előzetesen egyeztettünk, senkit sem ért váratlan döntés. Nálunk több kolléga termel kevesebb árbevételt, mint az RTL-nél, ezzel szemben versenyképesnek kell maradnunk.
- Az önök tulajdonosa, a ProSieben1 csoport – más csatornái mellett – a TV 2-t is értékesítené. Állítólag már májusban tett volna erre kísérletet, csak akkor alacsony volt a cég részvényárfolyama. Ezért kivár. Meddig?
– A magyar érdekeltség nem volt rajta az eladó cégek listáján tavasszal. Amúgy a tulajdonos sosem titkolta: azért vette meg a cégcsoportot, hogy egyszer majd haszonnal eladja. Így működik egy kockázati tőkebefektető – három-öt évnél tovább nem tartja meg a vállalatokat. Most – tudomásom szerint – nincs napirenden a cég értékesítése. Pont az a cél, hogy a következő három-négy évben piacképes állapotba kerüljünk.
- Pedig úgy tudni: a választás idején az azóta miniszterré kinevezett Fellegi Tamás korábbi médiacége nemcsak az RTL Klub 31 százalékát szerette volna megvenni, hanem ajánlatot tett a TV 2-re is.
– Erről nem tudok, nem dolgoztam a cégnél. A vállalat értékesítésével a tulajdonosok foglalkoznak.
- A politika jelentős gesztust tett a két országos kereskedelmi csatorna felé. Az új médiatörvény szerint ugyanis a digitális átállás eredeti, 2011. december 31-i időpontját elhalasztották. Méghozzá úgy, hogy a tavaly december 20-i zárószavazás előtti utolsó pillanatban az alkotmányügyi bizottság módosító indítványt nyújtott be. E szerint az analóg szórás csak akkor szűnik meg az év végén, ha a technikai lefedettség és a háztartások felszereltsége eléri a 94 százalékot. Márpedig nem fogja. Így az átállás 2014. december 31-ig meghosszabbítható. A két országos kereskedelmi csatorna pedig továbbra is ingyenes marad, ami hatalmas piaci előny.
– Pont ellenkezőleg. A TV 2 érdeke ugyan az, hogy minél tovább és minél több embert érjen el, de nem bármi áron. A 80 százalékos kábelterjesztésnek köszönhetően sokakhoz jutunk el akkor is, ha kikapcsolják az analóg szórást. Amivel nem mellesleg rengeteg pénzt takarítanánk meg. Földi műsor-szolgáltatási szerződésünk jövő év július
9-én jár le, utána nem kell fizetni az NMHH-nak a frekvenciáért, az Antenna Hungáriának pedig a terjesztésért – ez összesen mintegy négymilliárd forint megtakarítás. Ráadásul onnantól kezdve terjesztési díjat kérhetünk a kábeloperátoroktól. De a törvény szerint van esély arra, hogy a köztévé, az RTL Klub és a TV 2 szobaantennával fogható maradjon.
- A médiatörvényről ön és Dirk Gerkens, az RTL vezérigazgatója is pozitívan szólt, különösen az abban foglalt termékelhelyezési, új reklám- és szponzorálási lehetőségekről.
Ön azt nyilatkozta: „A csatornákat elég komolyan bevonták a médiatörvény előkészületi munkáiba, sok ponton meghallgatták, mit kíván a szakma, figyelembe vették az élni és élni hagyni elvét is.”
– Küzdött érte a reklámszakma épp eleget. A szakmai egyeztetések során az érintettek elérték, hogy a kommunikációs formák tekintetében sokkal megengedőbb legyen a médiatörvény. A korábban, az ötpárti konszenzus idején született koncepció húzódik át a mostani médiatörvénybe.
- A kedvezményekért cserébe vállalt ellenszolgáltatásokat a politikának a TV 2?
– Mégis mit?
- A Republicon Intézet júliusi felmérése szerint a TV 2 a köztévénél is elfogultabb, híradója kormánypártinak tekinthető. Július 4. és 17. között a kormánypártok 73 százalékos megszólalási lehetőséget kaptak.
– Ezek az adatok nem fedik tökéletesen a valóságot, hiszen ha a Balaton Soundon hangos a zene, mi pedig megszólaltatjuk a helyi, amúgy kormánypárti önkormányzati képviselőt, azt a Republicon kormányárti politikai hírként kategorizálja. De ez az arány a hírek függvényében folyamatosan változik. A Republicon legfrissebb kutatása szerint 65 százalék volt a kormánypárti megszólalása a Tényekben, ami tökéletesen megfelel az általánosan elfogadott európai szakmai szabályoknak.
- Áprilisban Magyarország új alkotmányának elfogadása mínuszos kishír volt a TV 2 híradójának tizenkilencedik percében. Az RTL Klub viszont vezető hírként számolt be róla.
– A híradó mint kategória bulvárosodik. A nézettségi adatok, amelyek szerint a Tények már hosszú ideje Magyarország vezető hírműsora, azt mutatják, erre van szükségük az embereknek. Így a híradóinkban ma valóban kisebb súllyal szerepelnek politikai és közéleti témák, mint a múltban.
- Hírpolitikai tanácsadóként a TV 2-höz került a Hír TV korábbi műsorvezető-szerkesztője, Pindroch Ferenc. Mégiscsak fontosak a hírek?
– Ilyen erővel tizenöt másik embert is elővehetne, ugyanis nagyjából ennyien mozogtak a cégen belül ezen a szinten az utóbbi időben. Ha szakembert keresünk, csak az számít, ki milyen kompetenciával bír, mennyire jó szakember.
- Pindrochnak közös kommunikációs cége volt Rákay Philippel, az M1 intendánsával. A vállalkozásról kiderült: számos fideszes önkormányzattal állt szerződésben.
– Mondom még egyszer: emberek jöttek, mentek a különböző pozíciókban, és ebbe bármit bele lehet magyarázni.
- Tetszett önnek Rogán Antal szerepeltetése a Jóban-Rosszban című sorozatban? A filmben Rogán a feleségével, Cecíliával és kutyájával, Krumplival sétál, amikor is összeszólalkozik Kondár főorvossal.
– Mi a kérdés?
- Jó ötletnek találja, hogy a politikusok nemcsak a hírműsorokban szerepelnek az önök csatornáján?
– Miért? Ön szerint mit nyert ezzel Rogán Antal?
- Bulvárra érzékeny szavazók szimpátiáját.
– Az egész nem több egy jó gegnél. Beszéltek róla az emberek? Igen! Volt bulvárpublicitása? Igen! Hozott nézettséget? Igen! Ha más lett volna a polgármester, akkor ő szerepelt volna a történetben.
- Bulvárpublicitás ide, új koncepció oda, a TV 2 bevételei rohamosan csökkennek.
– Nemcsak nekünk, az egész piacnak.
- Az RTL Klub nyereséggel zárta a tavalyi évet, míg a TV 2 2,2 milliárd üzemi veszteséggel. Árbevétele 8,6 milliárddal maradt el az RTL Klubétól. A tendencia 2011-ben sem tört meg.
– Sajnos a dinamikusan csökkenő reklámpiacon nézettségbe invesztálni és azt fenntartani a jövőbe mutató befektetés. Nem produkál aktuális eredményt.
- Amikor ön a TV 2-höz került, azt nyilatkozta: tízszázalékos bevételnövekedés érhető el.
– Akkoriban nem látszott, hogy a piac ilyen mértékben szűkül majd. A kontrollálható alternatív területeken viszont jelentősen túlteljesítünk.
- Pár hónapja volt mindez.
– Egy éve. A bankokra kivetett adót, a „chipsadót”, a 180 forintos hitel-visszafizetési lehetőséget azonnal megérzi a reklámpiac. Egy cég költségvetésében a marketingbüdzsé a legképlékenyebb. Milliárdos kiesésekről beszélünk, amelyeket tavaly év végén nem láthattunk.
- A csoportos létszámleépítés ennek a kiszámíthatatlanságnak az eredménye?
– Nem. Az a racionalizálási folyamat eredménye – ahogy már említettem. Ha az emberek leépítése azt jelezné, hogy a tulajdonos nem kíván invesztálni a csatornába, nem indulnának drága műsoraink, és nem vettünk volna elő nagy filmeket. A minap debütált az ÖsszeEsküvők, a TV 2 történetének egyik legköltségesebb beruházása.
- Sokak szerint a bulvárosítás egyik célja, hogy eltávolítsa az embereket a politikától, a közügyektől, végső soron a kormánykritikától. Egyetért?
– Nem. Mindenki maga dönt arról, mit vesz meg az újságosnál. A Népszabadság és a Blikk példányszámának alakulása az elmúlt tíz évben jól mutatja az emberek médiafogyasztási szokásainak alakulását. A kereskedelmi tévé is erre az igényre próbál reagálni. Persze a médiumoknak komoly szerepük van az emberek igényszintjének alakításában, de a tőzsdei jelentésekben nincs olyan sor, hogy tudatformálási „goodwill”.