Stílus, dizájn és inspiráció: péntektől újra a polcokon az ikonikus ELLE Decoration
A főszerkesztő, Osvárt Judit elárulta, milyen különlegességekkel készül a megújult magazin a lakberendezés szerelmeseinek. Interjú.
Október 15-én pénteken több évnyi kihagyás után jelenik meg újra a magyar ELLE Decoration, amelyet az ELLE magazin kiadójának tulajdonosa, a Michaeli, Schwartz&Brit hoz vissza a hazai piacra. A lakberendezési magazinok legismertebb brandje megújult köntösben, de a régi magas minőségben kalauzolja a dizájn, a formatervezés, a művészet és a belsőépítészet iránt érdeklődő olvasókat az aktuális trendek világában, és nyújt színvonalas inspirációt szinte minden ide köthető témában. A magazin főszerkesztője Ovárt Judit, akivel a magazin koncepciójáról, az első számban megjelenő anyagokról és meglepetésekről, illetve a kommunikációs forradalom hatására megváltozott körülményekről beszélgettünk.
Milyen érzés újra egy olyan magazin főszerkesztőjeként dolgozni, ahol korábban már betöltötte ugyanezt a pozíciót?
2006-ban lettem először az ELLE Dekor főszerkesztője (azóta a francia központ utasítása szerint ELLE Decoration a hivatalos neve), és már akkor is úgy éreztem, hogy a világ legjobb magazinjának készítésében vehetek részt. Ezt most is így élem meg. Nincs olyan hatása, mintha kétszer lépnék ugyanabba a folyóba, mint tizenöt éve, mert rengeteget változott a világ. Egyrészt sokkal több márkához van hozzáférésünk, a magyarok gyakorlatilag az egész világpiacon megtalálható márkák közül rendelhetnek. Figyelünk arra, hogy csak olyan termékeket mutassunk be, amelyek mindegyikét Magyarországon is forgalmazzák, illetve szállítják ide. Másrészt nagyon sok változás történt általánosságában a dizájn, belsőépítészet, lakberendezés terén.
Magyarországon vagy külföldön?
Külföldön is, de Magyarországra abszolút begyűrűzött. Tizenöt évvel ezelőtt a magyar lakás- és dizájnkultúra még bőven nem tartott ott, ahol manapság. Növekedett az érzékenységi arány. Az elmúlt öt-tíz évben sokan vettek, vagy újítottak fel lakást, mások befektetési céllal is vásárolnak. Az emberek rengeteget utaznak, kitágult számukra a világ. Az Instagramnak köszönhetően a társadalomnak sokkal több igénye van a szépre meg az érdekesre. Abszolút időszerű a magazin újraindítása, ráadásul szerintem tudok majd újat mutatni. Szerencsére az ELLE Decoration egy izgalmas és sokoldalú brand, amely kifejezetten sok lehetőséget rejt magában. Rugalmas abban is, hogy mennyi magyar és mennyi külföldi témát érintünk. A magyar dizájnerek bemutatása mellett kitekintünk a világba. Mindezeken túl tematikailag is nagyon vegyes a magazin. A belsőépítészet, lakberendezés, formatervezés, építészet, kertépítészet, dizájner alkotók, képzőművészet, utazás témáit mind érinti.
2008-ig dolgozott a magazin főszerkesztőjeként. Miben különbözik a mostani ELLE Decoration a tizenöt évvel ezelőttitől?
Mindenki képben van szinte mindennel. 2006-ban az általunk bemutatott cégek, alkotók és belsőépítészek nagy számban még weboldallal sem rendelkeztek. Csak nagyon alapos kutatómunkával lehetett megtalálni a tehetségeket, az izgalmas fejlesztéseket. Mostanra az internet segítségével gyakorlatilag mindenről azonnal szerezhetünk információkat, valamint a cégek és dizájnerek felismerték, hogy nekik is jól felfogott érdekük az aktív és konzisztens kommunikáció. Ma már nem veszik komolyan azt, akinek nincs weboldala, Facebook-oldala, Instagramja. Sokkal átláthatóbb az egész piac működése.
Ez alapján feltételezhető, hogy jelentősen nagyobb a választék, amelyből főszerkesztőként válogatni tud, ennek köszönhetően pedig a magazin is minőségibbé válik.
Így van. Kis túlzással most Tajvantól Ausztráliáig bármilyen tervező termékét bemutathatjuk a magyar magazinban Budapesten, mert a magyar olvasó is meg tudja rendelni, vagy tud hozzá kapcsolódni más módon.
Ritka, hogy valaki ekkora időbeli kihagyással pontosan ugyanazt az állást töltse be a karrierjében, mint korábban. Mi vette rá arra, hogy visszatérjen a magazinhoz?
Az első főszerkesztői időszak után egy másik kiadóhoz kerültem, ahol közép- és kelet-európai szinten dolgoztam. A léptékváltás ugyanakkor azzal járt, hogy inkább menedzsmenti feladatokat, és kevésbé kreatív feladatokat láttam el. Ezután saját vállalkozásokat indítottam, illetve 2013-ban lettem a Budapest Design Week kurátora. Ez a magyar dizájn közösség legmagasabb elismerése és pozíciója. Ez a fesztivál arra hivatott, hogy bemutassa a magyar dizájnerek sokaságát, érdekességét és tehetségét a nagyközönségnek. Igazából egy kicsit olyan, mint egy magazin, csak a platform más. Itt az alkotókat és az új jelenségeket szintetizálom adott esetben nem egy cikk, hanem egy kiállítás formájában, és ezt próbálom a szélesebb rétegek számára fogyasztható formába önteni.
Az ELLE Decoration főszerkesztői pozíciója mellett marad a Budapest Design Week projektvezetése?
Nem. A Budapest Design Week évről évre monumentálisabb, így nem bírnám a kettőt együtt csinálni. Egy kicsit úgy érzem, hogy a rendezvénynek talán jobb is, ha történik egy váltás. Megtettem már, amit akartam. Ráadásul az ELLE Decoration a legjobb brand. Amikor bejött Magyarországra, hihetetlenül boldoggá tett, hogy én lehetek a főszerkesztő. Aztán eltávolodtunk egymástól, de mindig vásároltam a friss számokat. Főleg az olasz kiadást vettem, de figyeltem a németet, a franciát, az angolt és az amerikait. Mindig az egyik kedvenc márkám volt, a magazinok közül pedig abszolút a legmagasabb kategóriának tartom. A Budapest Design Weeknél ráadásul hiányzott a maradandó, kézbe vehető, fizikailag is igényes végeredmény élménye, amit egy magazin nyújt, ezért nagyon nagy örömmel mondtam igent a felkérésre.
Az ELLE Decoration évente hatszor jelenik meg, ami azt sugallja, hogy az olvasónak exkluzív élményben lesz része. Valóban így lesz?
Az ELLE Decorationt most körülbelül harminc országban adják ki a világon, a többségükben kéthavi megjelenéssel. Részben azért, mert első lépésként így gondoltuk biztonságosnak a piacon, de az biztos, hogy minden egyes szám tartalmas és különleges lesz. Az első számunk százkilencvenkét, míg a második már háromszáz oldalas lesz, ami gyakorlatilag egy normális magazin két-háromszorosa Magyarországon. Ez egy kondenzált, minőségi, színvonalas tartalom.
Mire fókuszál majd a magazin, és egyáltalán ki a célközönség?
A környezetükre és önmagukra igényes nők és férfiak, akik világlátottak, utaznak, érdekli őket a világ számos jelensége a divattól kezdve az utazáson át az építészetig. Az ELLE Decoration nem egy szakmai magazin, tehát nem kell nagyon elmélyült témákra számítani. Mindenki célcsoport, aki nyitott a világra. Az embereknek igényük van arra, hogy valaki leszűrje és megmutassa nekik az érdekes, szép, előremutató, igényes, színvonalas és magas értékrendet képviselő dolgokat. Az ELLE Decoration pont ezt teszi.
Említette korábban, hogy konkrét ötleteket is kínál majd a magazin. Adja magát a kérdés, hogy ezek az ötletek mely társadalmi rétegek számára lesznek valóban hasznosak?
Az ELLE Decoration első sorban inspirál. Trendeket, jelenségeket, tervezőket, érdekességeket mutatunk, de ezeket mindenki könnyen lefordíthatja a maga nyelvére. Metalálható lesz a magazinban az abszolút hozzáférhető lakberendezési és barkács áruházak kínálata. Az elsődleges funkció a divatos színek, anyagok és hangulatok ismertetése. A cél, hogy az olvasó az általunk prezentált irányokat keresse a saját pénztárcája szerint. Nyilván lesz a magazinban luxusbútor is, azonban a legfőbb rendeltetés a stílus illusztrációja. Ennek mentén ugyanis az olvasó egy turkálóban, vagy régiségboltban is tudni fogja, hogy olyasmit keressen, ami passzol a mostani trendekhez.
Az első szám október 15-én jelenik meg. Milyen különlegességekkel készülnek?
Nemzetköziek vagyunk, úgyhogy számos nemzetközi tartalom lesz, most például megmutatunk egy-egy lakást Madridból, Koppenhágából, Rómából, valamint többek között az Estée Lauder birodalom örököseinek lakását Párizsban. Ezen kívül egy gyönyörű budapesti lakást is. A fürdőszobás összeállításunkban öt mostani vezető stílustrend alapján ajánlunk konkrét tárgyakat az olvasóknak. Három cikkünk jelenik meg három fiatal magyar tervezőről, mert szeretnénk illusztrálni, hogy itthon mennyi tehetséges ember alkot. Az utazás rovatunkban Bécs és Velence kap most szerepet, mivel az emberek a közelben azért már mernek utazni. Rengeteg vásárlási tippet is adunk. Jelenleg például nagy trendnek számítanak a szabálytalan formájú szőnyegek, úgyhogy ebben a kategóriában negyven-ötven terméket prezentálunk. Egy magyar anyagban a legjobb új vidéki szálláshelyeket mutatjuk majd meg, ahova még ősszel is érdemes ellátogatni, például kisebb-nagyobb vendégházakat, kabinokat. Rengeteg meglepetéssel készülünk.
Az építészet és a lakberendezés témáját több online és nyomtatott felület is feldolgozza. Mi az a plusz, ami miatt az ELLE Decoration kiemelkedhet a piacon?
Egyrészt mindegyik online magazin egy kicsit szűkebb tartalommal rendelkezik, mint az ELLE Decoration. Mi egy nagyon tág kört fedünk le, vagyis a lakberendezés, építészet, belsőépítészet, formatervezés, fiatal magyar tervezők, képzőművészek, utazás, gasztronómia mind szerepelnek nálunk. Másrészt a szerkesztés kivételesen magas minőségű. A munkatársaimmal együtt nagyon alapos felkészültséggel és sok időt rászánva keressük meg a legjobbakat. Például a magyar tehetségeket ötven tervező közül választottuk ki. Az említett szőnyegeknél kétszáz termékből válogattuk össze a legjobbakat. Az ELLE Decorationt a szerkesztői munka alapossága és mélysége különbözteti meg a többitől. Ráadásul egy nemzetközi hálózatról beszélünk, tehát átvehetünk nemzetközi tartalmakat, amit egy helyi magazin nehezebben tud megtenni. Mindenképpen a nemzetköziség és a hazai tartalom magas színvonalú kombinációja jellemzi a magazint.
Nemsokára az online felület is elindul. A nyomtatott számokhoz képest itt mire helyezik majd a hangsúlyt?
Ott sokkal több hírt fogunk közzétenni. Nyilván egy kéthavi magazinban korlátozott a hírek mennyisége, átfutása és aktualitása is. Az online platformon frissebbek tudunk lenni. Még aznap meg tudjuk mutatni, ha valaki például egy új kollekcióval rukkolt elő. De a weboldalon is praktikusan szeretnénk működni. A karácsony közeledtével minél több karácsonyi ajándékbeszerző tippet szeretnénk adni, csak hogy egy példát említsek. Néhány hét múlva elindul oldal, a Facebook- és az Instagram-oldalunk pedig már aktív.
Önnek személyesen milyen kapcsolata van a dizájn világával, és hogyan keveredett ebbe bele?
Nincsenek véletlenek. Olasz bölcsész szakot végeztem, az egyetem mellett titkárnőként kezdtem dolgozni egy reklámügynökségnél, ahol a főnök egy lakberendezési lapnál is tevékenykedett. Mellette kezdtem el asszisztenskedni, és lassan megismertem, megszerettem ezt a világot. Klasszikus szerkesztő vagyok abból a szempontból, hogy sok minden érdekel, de egyikben sincs türelmem igazán elmélyedni. Az építészetről, képzőművészetről, divatról általános tájékozottságom van, de egy kicsit sajnálnám, ha csupán az egyik területtel kellene foglalkoznom. A dizájn, azon belül pedig a formatervezés az a tárgykör, amely leginkább szintetizálni tud egy csomó dolgot. Egy jó formában ötvöződnek a művészettörténeti előzmények, az anyagismeret, az ergonómia, a trendek ismerete, a színhasználat, a pszichológia. Mindig újra és újra lenyűgöz, hogy egy olyan egyszerű tárgyat, mint egy lámpa, hányféleképpen tud megfogalmazni a dizájner annak ellenére, hogy már több millió lámpát készítettek a világon. Szóval számomra ez a kiapadhatatlan rácsodálkozás forrása, és nekem állandó tudásszomjam van. Ez a terület az, amely folyamatosan újat tud mutatni.
(Kiemelt kép: Osvárt Judit, az Elle Decoration főszerkesztője interjút ad a 168.hu-nak 2021. szeptember 28-án, Budapesten. Fotó: Dimény András / 168.hu)