Egy szakértő szerint ami most Angliában történik, az Európa-szerte is meg fog történni
Idén nehéz lehet ajándékot venni.
Idén hatalmas a lutri, hogy mi érkezik majd meg karácsonyra, mivel a nemzetközi logisztikában bőven akadnak fennakadások, és ami most a briteknél történt, az Európa-szerte bárhol megtörténhet a következő években – világított rá a Trans-Sped ügyvezetője, Fülöp Szabolcs a Portfolio-nak adott interjújában.
„Számos globális kihívás gördít akadályokat a nemzetközi logisztika elé: hiány van chipből, konténerből, és a koronavírus-járvány is tetőzheti még a problémákat. Mondják, hogy a logisztika milyen nehezen tudja lekezelni ezeket a változásokat, lásd Anglia példáját, én meg azt mondom, hogy egy kisebb csoda, hogy ilyen jól le tudja kezelni. Mert ha bemegy valaki egy boltba, a termékek döntő többsége ugyanúgy megtalálható, mint korábban. Ez egyáltalán nem egy triviális dolog.
Ami most Angliában történik, az Európa-szerte meg fog történni, csak az a kérdés, hogy hol és mikor és milyen termékkört fog érinteni”
– mondta Fülöp Szabolcs.
A szakember a Portfoliónak azt is elmondta, hogy nehéz választ adni arra, hogy miből lesz hiány. Nem lehet ugyanis arra számítani ebben a hullámzó időszakban, hogy mindig minden elérhető lesz mindenhol. „Szokták kérdezni, hogy ideér-e a karácsonyi ajándék, amit megrendeltem egy webshopból. Erre azt a semmitmondó választ lehet adni, hogy ha szerencséd van, és egy olyan ajándékot néztél ki, ami éppen felfért arra a kínai konténerhajóra, ami megérkezett, akkor igen” – példálózott Fülöp.
További problémaként van még jelen az is, hogy nem csak a lakosság csapott bele a pánikvásárlásba, de maga az ipari szektor is: „Mindenki megpróbál készleteket halmozni, aminek az az eredménye, hogy az ipari szektorban ugyanaz a pánikvásárlás zajlott le, mint a lakosságnál,
ami olyan keresleti ingadozásokhoz vezet, hogy folyamatos az áruhiány, olyan készletek állnak, amiket nem tudnak felhasználni, és olyan alapanyagokból meg eszközökből van hiány, ami akadályozza a termelést”
– világított rá az ügyvezető.
Több szempontot is érdemes a logisztika esetében megemlíteni. Egyrészt a pár nagy szereplő által uralt tengeri hajózás kapacitáshiánnyal küzd, amely miatt rendkívül nehéz kalkulálni az alapanyagok, alkatrészek szállítási idejével. Aminek két nagy hozadéka van:
- a korábbinál jóval nagyobb megfontolást igényel, hogy mikor éri meg átutaztatni a világon azt, amit lokálisan is elő lehet esetleg állítani,
- a másik tényező, hogy az infrastruktúrák a „just in time” szállításra és termelésre álltak fel, vagyis arra, hogy nagyon szűk időablakban érkezik a gyárakba, kereskedelmi egységekbe az alapanyag, és csak annyi, amennyire az aznapi vagy kétnapi rendszerbe szükség van, viszont ez nem tartható fenn egy kiszámíthatatlan rendszerben.
Ezért mindenki felülvizsgálja a készletezési stratégiákat, és megpróbálnak stratégiai készleteket teremteni. Ez azzal jár, hogy sokkal több készletet kell finanszírozni minden szereplőnek, sokkal több hely kell, hogy ezeket raktározzák, amely önmagában növeli a logisztikai igényeket. Mindez még nem forrta ki magát, idén még nem is fogja, sőt egyelőre még nehéz jósolni is, hiszen az egyik pillanatban úgy tűnik, hogy a távol-keleti tengeri szállítás bedugulása áttereli az áruforgalmat a vasút irányába, aztán kiderül, hogy a vasút infrastruktúrája olyan gyorsan fogy el, hogy még a nagyon drága tengeri szállításhoz képest is drágább vasúton fuvaroztatni, ez sem igazi megoldás – írja a Portfolio.
(Kiemelt képek: Varsó, Lengyelország, 2017.12.21. - Karácsonyi ajándékok. Fotó: Freestocks / Unsplash. A kép csak illusztráció.)