Hivatalos vizsgálatok szerint csak 300 embert érint a ferihegyi reptér zajterhelése, pedig százezrek alhatnak nyugtalanul
Brutális zajt, 88,6 decibelt is mért a múlt héten a kőbányai Hang utca felett elszálló repülők zajterhelését figyelő, az önkormányzat által megbízott külső szakértő, jóval többet az egész napra megengedett 63 decibeles küszöbértéknél. Rákoshegyen a lakók egyenesen halálsornak nevezték XVII. kerületi lakóhelyüket az elviselhetetlen zaj és kerozinszennyezés miatt. A panaszáradat ellenére papírforma szerint minden megfelel a jelenleg alkalmazott jogszabályoknak, a küszöbértékeket szinte elhanyagolható mértékben lépik túl. A 24.hu járt utána, hogyan lehetséges ez.
Mint írják, az évi 50 ezer le- és felszállásnál nagyobb forgalmú repülőtereknek, mint amilyen a ferihegyi, úgynevezett stratégiai zaj- és konfliktustérképet, valamint ezekre alapozott intézkedési tervet kell készítenie. A repülőtér üzemeltetője, a Budapest Airport legutóbb 2018-ban készíttetett ilyet, a feladattal a Vibrocomp Kft.-t bízta meg, és a dokumentum szerint
a stratégiai küszöbértéket meghaladó zajterhelésnek egész napra számolva mindössze 300 lakos van kitéve, a XVII. kerületben kétszáz, a XVIII. kerületben pedig száz.
A zajvédelmi intézkedési ennek alapján arra a következtetésre jutott, hogy a zajterhelés csökkentése öt éven belül nem igényel végrehajtandó intézkedést – derül ki az Agrárminisztérium honlapján elérhető dokumentumból.

Frik Zoltán, a Kulturált Légi Közlekedésért Egyesület elnöke ezzel szemben azt állítja, hogy a probléma több százezer családot érint Budapesten és környékén, és rengeteg panasz érkezik hozzájuk, nemcsak a XVII. és XVIII. kerületekből, valamint Vecsés és Üllő környékéről, hanem a térképen távolinak tűnő
Zuglóból, Kőbányáról, Angyalföldről, Óbudáról, Budatétényről, Kispestről és a XV. kerületből is.
A két szám közötti hatalmas eltérést az okozza, hogy a Vibrocomp egy úgynevezett konfliktustérképet készített, amely a zajterheléses zónák közül kiemeli azokat, ahol a jogszabály szerinti küszöbértékeket meghaladja a lárma. A zajtérképen az 50 decibeles zónák által érintett lakosok száma néhány tízezer fő is lehet, intézkedni viszont csak ott lehet, ahol a stratégiai küszöbértékeket meghaladja a zajterhelés, vagyis az egész napra vonatkozóan több mint 63, éjszaka pedig 55 decibel, és ez összesen 157 lakóépületre, vagyis 300 emberre érvényes. Ugyanakkor az alváshoz ideális 25-30 decibeltől ez elég messze van.
Mindent egybevetve mégsem légből kapott, amit a rákoshegyiek érzékelnek. Ez pedig a repülőtéri zaj sajátossága, illetve a számítási metodika miatt lehetséges – fejtik meg a Budapest Airport intézkedési terve és a panaszáradat között tátongó szakadékot azok a szakértők, akik szerint
a repülési zaj megítélése elhibázott
– írja a lap.
Tarlós István február végén jelezte az Inforádiónak: el akarja érni, hogy éjszakai repülési tilalmat vezessenek be a Liszt Ferenc repülőtéren. Hozzáette: azt reméli, hogy legalább a repülési tilalom megvalósulhat legkésőbb egy éven belül.