Hivatalos vizsgálatok szerint csak 300 embert érint a ferihegyi reptér zajterhelése, pedig százezrek alhatnak nyugtalanul

2019. április 4., 09:43

Szerző:

Brutális zajt, 88,6 decibelt is mért a múlt héten a kőbányai Hang utca felett elszálló repülők zajterhelését figyelő, az önkormányzat által megbízott külső szakértő, jóval többet az egész napra megengedett 63 decibeles küszöbértéknél. Rákoshegyen a lakók egyenesen halálsornak nevezték XVII. kerületi lakóhelyüket az elviselhetetlen zaj és kerozinszennyezés miatt. A panaszáradat ellenére papírforma szerint minden megfelel a jelenleg alkalmazott jogszabályoknak, a küszöbértékeket szinte elhanyagolható mértékben lépik túl. A 24.hu járt utána, hogyan lehetséges ez.

Mint írják, az évi 50 ezer le- és felszállásnál nagyobb forgalmú repülőtereknek, mint amilyen a ferihegyi, úgynevezett stratégiai zaj- és konfliktustérképet, valamint ezekre alapozott intézkedési tervet kell készítenie. A repülőtér üzemeltetője, a Budapest Airport legutóbb 2018-ban készíttetett ilyet, a feladattal a Vibrocomp Kft.-t bízta meg, és a dokumentum szerint

a stratégiai küszöbértéket meghaladó zajterhelésnek egész napra számolva mindössze 300 lakos van kitéve, a XVII. kerületben kétszáz, a XVIII. kerületben pedig száz.

A zajvédelmi intézkedési ennek alapján arra a következtetésre jutott, hogy a zajterhelés csökkentése öt éven belül nem igényel végrehajtandó intézkedést – derül ki az Agrárminisztérium honlapján elérhető dokumentumból.

Légiközlekedés - Budapest - Liszt Ferenc Nemzetközi Repülő
Fotó: Jászai Csaba

Frik Zoltán, a Kulturált Légi Közlekedésért Egyesület elnöke ezzel szemben azt állítja, hogy a probléma több százezer családot érint Budapesten és környékén, és rengeteg panasz érkezik hozzájuk, nemcsak a XVII. és  XVIII. kerületekből, valamint Vecsés és Üllő környékéről, hanem a térképen távolinak tűnő 

Zuglóból, Kőbányáról, Angyalföldről, Óbudáról, Budatétényről, Kispestről és a XV. kerületből is.

A két szám közötti hatalmas eltérést az okozza, hogy a Vibrocomp egy úgynevezett konfliktustérképet készített, amely a zajterheléses zónák közül kiemeli azokat, ahol a jogszabály szerinti küszöbértékeket meghaladja a lárma. A zajtérképen az 50 decibeles zónák által érintett lakosok száma néhány tízezer fő is lehet, intézkedni viszont csak ott lehet, ahol a stratégiai küszöbértékeket meghaladja a zajterhelés, vagyis az egész napra vonatkozóan több mint 63, éjszaka pedig 55 decibel, és ez összesen 157 lakóépületre, vagyis 300 emberre érvényes. Ugyanakkor az alváshoz ideális 25-30 decibeltől ez elég messze van. 

Mindent egybevetve mégsem légből kapott, amit a rákoshegyiek érzékelnek. Ez pedig a repülőtéri zaj sajátossága, illetve a számítási metodika miatt lehetséges – fejtik meg a Budapest Airport intézkedési terve és a panaszáradat között tátongó szakadékot azok a szakértők, akik szerint

a repülési zaj megítélése elhibázott 

– írja a lap.

Tarlós István február végén jelezte az Inforádiónak: el akarja érni, hogy éjszakai repülési tilalmat vezessenek be a Liszt Ferenc repülőtéren. Hozzáette: azt reméli, hogy legalább a repülési tilalom megvalósulhat legkésőbb egy éven belül.