Civilek: alkotmányellenes maradt az infótörvény
A Transparency International Magyarország, a Társaság a Szabadságjogokért és a K-Monitor Közhasznú Egyesület szerint a jogszabály végleges változata „sem lett sokkal jobb, mint az államfő által megvétózott eredeti”.
A Transparency International Magyarország (TI), a Társaság a Szabadságjogokért és a K-Monitor Közhasznú Egyesület arra kérte az alapvető jogok biztosát, a Kúria elnökét és a legfőbb ügyészt, hogy alaptörvény-ellenesség miatt kezdeményezze az információszabadságról szóló, módosított, egy hete hatályba lépett törvény megsemmisítését az Alkotmánybíróságon (Ab). A TI az MTI-hez is eljuttatott közleményében felidézte: Áder János köztársasági elnök május 9-én visszaküldte a parlamentnek megfontolásra az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvény módosítását. Kifogásolta többek között, hogy a közfeladatot ellátó szerv túlságosan széleskörű mérlegelési lehetőséget kap annak megítélésére, mi az a tartalmi tájékoztatás, amely már egy ellenőrző szerv „kényszerjellegű” adatbetekintési körébe vonható.
A június 20-án hatályba lépett módosított jogszabályból kikerült az, hogy a közérdekű adat megismerése iránti igény teljesítése nem eredményezhet a külön törvényben szabályozott ellenőrző szervek ellenőrzési jogosítványaival azonos mélységű és terjedelmű adatbetekintést és adatkezelést. Helyette az szerepel, hogy a közfeladatot ellátó szerv gazdálkodásának átfogó, számlaszintű, illetve tételes ellenőrzésére irányuló adatmegismerésekre külön törvények rendelkezései az irányadók. Ha elutasítják az adatigénylést, akkor az adatigénylő a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál (NAIH) vizsgálatot kezdeményezhet.
A három civil szervezet szerint a törvény végleges változata „sem lett sokkal jobb, mint az államfő által megvétózott eredeti”. Álláspontjuk szerint ugyanis továbbra sincs akadálya annak, hogy az adatkezelők önkényesen korlátozzák a közérdekű adatok megismerését. A közleményben azt írták, hogy a módosított infotörvény értelmében az állampolgárok nem kezdeményezhetnek a közfeladatot ellátó szerv gazdálkodásának átfogó, számlaszintű vagy tételes ellenőrzését megvalósító adatkérést. Ezzel az a gond, hogy a közérdekű adatot kezelő állami szervek döntik el, mi minősül átfogó, számlaszintű, tételes ellenőrzésnek – emelték ki.
Azzal kapcsolatban, hogy elutasított adatigénylés esetén a NAIH-hoz lehet fordulni, felhívták a figyelmet arra: ellentmondásosan fogalmaz a törvény azzal kapcsolatban, hogy be lehet-e perelni a kérelmet elutasító állami adatkezelőket mielőtt az érintett kimerítette a hatósági jogorvoslati utat. Figyelmeztettek: „fennáll a veszélye annak, hogy a hatóságnak nem kell mást tennie, mint a végtelenségig húzni az időt, és ebben az esetben elvész a hatékony jogorvoslat lehetősége.”
Továbbra is adott a lehetőség, hogy az adatkezelők a maguk számára előnyös jogértelmezéssel korlátozzák a közérdekű adatokhoz való hozzáférést – írták.
A három civil szervezet nyílt levélben arra kérte az alapvető jogok biztosát, a Kúria elnökét és a legfőbb ügyészt, hogy az Alaptörvényben rögzített jogukkal élve kezdeményezzék az Alkotmánybíróságnál a módosított információszabadság törvény alaptörvény-ellenességének megállapítását és a jogszabály megsemmisítését.