Buszmatuzsálemek járnak a Várba
Bemutatta új fejlesztésű nagyvárosi autóbuszát a legnagyobb magyar gyártó, a Kravtex. A vállalat Budapest buszparkjának tervezett felújításába kíván bekapcsolódni. A VEKE szerint viszont a fővárosiak még jó ideig csak bemutatókon láthatnak új buszt.
Tíz éve fejleszt és gyárt autóbuszokat győri és mosonmagyaróvári üzemeiben a Kravtex Kft. a Kühne Zrt.-vel közösen. A cégcsoport rendelkezik a legnagyobb gyártókapacitással és piaci részesedéssel Magyarországon. A városi, elővárosi és helyközi járműveket magába foglaló Credo buszcsalád tagjaiból eddig több mint 700 darabot értékesítettek. A megrendelői kört leginkább a Volán-társaságok alkotják, most viszont a budapesti piacra is betörnének.
A pénteken Budapesten bemutatott Credo Citadell esetében figyelembe vették a fővárosi tömegközlekedési elvárásokat, abban bízva, hogy a BKV hamarosan megkezdi rossz állapotú autóbuszparkjának megújítását. Tény: Kocsis István BKV-vezér februárban arról beszélt, év végére 1000 darab új, korszerű busz áll forgalomba. Ám eddig nem történt előrelépés, sőt éppen a napokban torpant meg a BKV midibusz-tendere.
A júliusban kiírt pályázaton 40 kisméretű városi autóbusz üzemeltetését kívánta a BKV alvállalkozásba adni úgy, hogy további 60 járművet is igénybe venne a cég a nyertestől járműpótlás céljára. A Népszava információi szerint az első körben hét jelentkező is akadt, viszont a műszaki követelménylista meglepte őket: a feltételek egyetlen Magyarországon futó típusra sem illenek teljesen. A jelentkezők visszajelzései nyomán a BKV a műszaki tartalmat átdolgozásra visszavonta, és október 2-ára ígérte a pályázóknak a módosított adatokat. Aztán a múlt héten a BKV közölte az érdeklődőkkel, hogy ismét halasztás lesz – ezúttal már új időpontot sem jelöltek meg.
25 éves buszok róják az utakat
A pályázat a legrosszabb állapotú járművek, a Várban, a Gellért-hegyen közlekedő Ikarus 405-ösök felváltását célozta. Nincs sokkal jobb állapotban a többi budapesti busz sem.
Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője a 168 Óra Online-nak elmondta: az 1400 BKV-busz átlagéletkora több mint 16,5 év, a fővárosban 24 éves buszok is közlekednek. 1000-1100-at kellene lecserélni, ám nem látszik, hogy az 50-60 milliárdos beruházásra egy forint forrás is lenne.
Amennyiben csak a tízévesnél öregebb buszokat vonná ki a forgalomból a BKV– nem túl ambiciózus terv, tekintve, hogy Nyugat-Európa egyes országaiban a 7-8 éves buszok sem szolgálnak már – évente 140 darabot kellene venni. Az elmúlt három évben azonban egyetlen új buszt sem vásárolt a BKV. A közelmúltban forgalomba helyezett nyolcéves Van Hoolok pedig inkább buszfelújítást pótolnak, nem járműbeszerzést. Előrelépés a finanszírozási háttér és a politikai akarat hiánya miatt nem valószínű – tette hozzá.
A BKV Zrt. kérdésünkre közölte: a járműbeszerzési program előkészítése, és az azzal kapcsolatos munka jelenleg is zajlik, a járműbeszerzés finanszírozásának forrásáról pedig tárgyalások folynak. A közlekedési vállalat elismeri: buszparkja elöregedett, ezért mielőbb dönteni kell arról, hogy milyen ütemben és módon szerezzen be új járműveket.
A cég sajtóosztályától azt is megkérdeztük, igazak-e azok a híresztelések, miszerint 1000 darab – vitatható minőségű – kínai busz már várja valahol a sorsát. Közölték: a tender kiírása során specifikálni fogják a buszokkal kapcsolatos műszaki elvárásaikat, amelyeket úgy határoznak meg, hogy alacsony színvonalú, gyenge műszaki megoldású járművek ne közlekedhessenek a fővárosban.
Tenderre várva
Vitézy Dávid, a VEKE szóvivője elmondta: mivel arra nincs pénze a fővárosnak, hogy a buszokat egy az egyben lecserélje, hosszú távú üzemeltetési megállapodásokat kell kötni a járműgyártókkal. Így fokozatosan megújulhat a buszpark.
Hozzátette: a felügyelőbizottság tagjaként lehet erről véleménye, de a tender kiírása a BKV menedzsmentjének dolga. A VEKE szóvivője saját személyével kapcsolatban úgy fogalmazott: az fb tagjaként a BKV végkielégítési botrányainak kirobbanása előtt is igyekezett tisztázni a helyzetet, de a testület többsége ezt nem akarta, ezért ez nem is történt meg.
Vitézy szerint ahhoz, hogy bármelyik magyar buszgyártó versenybe tudjon szállni, bizonyítania kell, hogy képes olyan minőségű járműveket gyártani, mint a nagy nyugat-európai autóbuszgyártók. A minőség és megbízhatóság mellett fontos szempont az is, hogy a cég tudja-e később biztosítani a karbantartási hátteret.
A Citadell 12 prototípusról azt mondta: kisebb hibái ellenére (mint például a hátsó ajtónál lévő ülések kialakítása) nem kizárt, hogy a BKV igényeinek megfelelő jármű lehet, amennyiben alapos teszteknek vetik alá, és megfelel.