„Totális káosz” a budapesti tömegközlekedésben
„Totális káoszt” teremtett a fővárosi közlekedésben a Budapesti Közlekedési Központ ötlete, a „térben és időben eltérő”, ám folyton változó elsőajtós felszállás előírásával.
Pattanásig feszült a hangulat bizonyos BKV-járatokon, ám ez esetben ezért nem a szolgáltató, hanem a Budapesti Közlekedési Központ a felelős – írta az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ). A BKK ugyanis szerintük teljesen logikátlan és követhetetlen módszerrel, az elsőajtós felszállási előírás folyamatos változtatásával próbálja megfékezni a bliccelőket, s ezzel több bevételhez jutni – írja a Napi.hu.
A módszer lényege: senki ne tudja előre és lehetőleg ne szokja meg, hogy hol, hány megállón keresztül és mikor lehet minden ajtón és melyik megállóban kötelező a sofőrnél felszállni és bemutatni az érvényes jegyet, bérletet. Teljes a káosz, hiszen ezt a járművezetők sem tudják követni – állítja Naszályi Gábor, EKSZ az elnöke.
Példaként a 9-es busz vonalát emeli ki Naszályi, ott ugyanis most rendelt el változtatást a BKK: a kőbányai végállomástól elindulva egy szakaszon csak az első ajtón lehet felszállni, a belvárosba érve – egy konkrét megállótól – már mindegyik ajtót nyithatja a járművezető, míg Budán megint csak elől lehet felszállni. Hasonló a helyzet a 72M trolin is, amelyik Zuglóból indulva, a Belvároson keresztül az Orczy térre jár, megtesz összesen huszonhat megállót, amelyből a Szentkirályi utca és az Orczy tér közötti szakaszon, hat megállón keresztül elsőajtósként közlekedik.
Az elsőajtós felszállási rend totális megkavarásával, a „térben és időben eltérő” módszerrel azonban tarthatatlan és veszélyes helyzetet teremtett a BKK. Az újítás ugyanis azt jelenti, hogy bizonyos járatokat kiszámíthatatlan időszakokra – például hétvégére – átmenetileg felmentenek az első ajtós felszállási kötelezettség alól, majd pár nap múlva visszaállítják a korábbi rendet. Az utasok nem értik, mi történik, idegesen rohangálnak a buszok mellett ajtótól ajtóig, és a dühüket „természetesen” a sofőrön vezetik le – magyarázza Naszályi.
Nem csoda, hogy az utasok is kikérik maguknak: ne szórakozzon velük a BKV. Ők ugyanis nem tudják, hogy ez a szakmaiatlan és felelőtlen ötlet nem a BKV, hanem a szolgáltatás megrendelője, a BKK valamelyik szakértőjének a fejéből pattant ki.
(Kiemelt képünk illusztráció: Wikimedia Commons | Kenyermate)