Botrányos Kifizetések Vállalata

A számítógép azonnal jelzett a BKV ifjú gazdasági vezérigazgató-helyettesének asztalán. A ravasz és persze méregdrága vállalatirányítási rendszert nem azért vezették be, hogy egy százmilliós kifizetési csomag csak úgy átcsússzon. Felemelte a telefont, az általános vezérigazgató-helyettest hívta. Alighanem ezt mondta: „Te, a Szalai Nóráéktól elindult egy végkielégítési kifizetés, aminek két furcsasága van. Az egyik, hogy ekkora számokat én még nem láttam ebben a műfajban, a másik pedig, hogy a pénz címzettje maga Szalainé.” Az általános vezérigazgató-helyettes tüstént a vezérnek telefonált, közben a belső kontrolligazgató már elkezdte gyűjtögetni az adatokat. Úgy vélte, hamarosan szükség lesz a szolgálataira. Tévedett. A sok főfőnök nyelt, de nem szólt közbe. BARÁT JÓZSEF írása.

2009. október 10., 08:57

2008 első hónapjaiban jártunk. Akkoriban úgy látszott, minden úgy történik, ahogyan arra Dr. Szalainé dr. Szilágyi Eleonóra nyugdíjba készülődő humánpolitikai igazgató számított: a fiúk le fogják nyelni a békát, a cég történetének legnagyobb végkielégítését. Nem tehetnek mást, túl sokat tud. Szépen kipengetik majd a 86,2 milliós végkielégítést, a 16,4 milliós titoktartási pénzt a 10,1 milliós prémiumelőleg mellé. Meg a vadonatúj, fullos Renault Lagunát. Ingyen. Ahogy megállapodtak. Minden teljesen törvényes lesz, amikor az igazolópapírt majd mellé teszik. Mindig tőle szoktak indulni az ilyen kifizetések. Igaz, kissé neccessé tette a dolgot, hogy most róla volt szó, de nem félt az ellenőrzési rendszertől: ő írta a munkaügyi modult. Egyébként meg nem ő akarta az egészet. Nem ő akart közéjük állni.

Kitűzős fiúk

A kitűzős fiúk 2007 januárjában, Aba Botond leváltása után jelentek meg a Beszkárttól örökölt régi BKV-központban. Az évszázados épület folyosóin olyan csúcsvezetők előttük nem jártak még, akik annyira nem értettek a közösségi közlekedés ügyeihez, mint ők. Itt emberemlékezet óta alulról volt szokás megmászni az uborkafát. Jó, az új vezér látott már buszt is meg taxit is, de a legambiciózusabb kitűzős például várospropagandával foglalkozott régebben, egy másik a felszámolásokban szerzett érdemeket.

Rossz nyelvek szerint a kitűzősök azért hordták a BKV-jelvényt, hogy el ne felejtsék valahogy, mi a munkahelyük. Még a folyosókon is alig ismerték ki magukat, de már elkezdték kirugdalni azokat a szakembereket, akiknek az életük volt a cég, akik 25-35 éve itt dolgoztak, akiknek fizetését Aba Botond jóval piaci értékük alatt tartotta, miközben álmukból felébresztve is tudták a 204 buszvonalat, vagy azt, hogyan lehet megmenteni a dögsorra került donorjárműveket.

A kitűzősöknek küldetésük volt: nyilvánosan azt hirdették magukról, hogy az évek óta alulfinanszírozott céget nullszaldóssá teszik, méghozzá úgy, hogy a szolgáltatás nem romlik.

Tartós háttér

A kör négyszögesítésének programja sem lehetne nehezebb, de azt végképp nem értette senki, hogy ha racionalizálni akarnak, miért nem használják fel azoknak a szaktudását, akik a nem létező költségelemzések nélkül is tudják, hogy mi mennyi, és mitől van a 80 milliárdos adósság. A folyosókon, érdekvédelmi szobákban tartott halk megbeszéléseken többen úgy vélekedtek: azért nem, mert a kitűzősöknek és megbízóiknak terveik voltak a 20-30 milliárd értékű, mintegy 3000 tanácsadói szerződéssel. Azokból – ha jól sáfárkodik, aki sáfárkodik – tartós hátteret lehet építeni. Meg persze ott voltak a szerintük eladható kocsiszínek, hatalmas, lakóparkmonstrumoknak is alkalmas ingatlanok.

Manapság sokan törik a fejüket azon, volt-e hasznuk a kitűzősöknek abból, hogy a régi BKV-s család száműzött tagjainak több pénzt adtak, mint amennyi járt volna nekik. Aligha. Valószínűleg azoknak a hallgatását remélték megvenni, akiknek többsége legszívesebben hanyatt-homlok adná vissza a pénzt, és jönne megint a régi Beszkárt-házba: hiszen álmukban minden éjjel úgyis ott járkálnak még.

A BKV buszainak átlagéletkora több mint 15 év. Az 1400, többségében kivénhedt csotrogány karbantartására feleannyi pénz sem jut, mint amennyit a Volvo a vadonatúj buszok karbantartására ír elő. A cég két és félszer kevesebbet költ egy-egy munkavállalójára, mint a berlini közlekedési vállalat, feleannyit, mint a prágai. Ezt a vállalatot Aba Botond úgy mentette meg az összeomlástól, hogy a jövőt élték fel. Kibelezték az egyik buszt, hogy a másikat megmentsék, eladták az ingatlanok közül mindazt, amit egyáltalán lehetett.

A kitűzősök belépésekor nyilvánvaló volt, már arra sincs pénz, hogy a jelenlegi műszaki színvonalat fenntartsák. Az irodák mélyén pedig formálódni kezdett a megoldás: kevesebb vonal, kevesebb jármű. Van olyan másutt is, hogy csak félóránként jár a busz. Majd megtanulják az emberek a menetrendet, amit persze képtelenség lesz tartani. Majd öten álldogálnak egy négyzetméteren. Egy öreg néni, egy részeg ember, egy diák, hóna alatt a rajzokkal, egy kismama és egy kéményseprő. Lesz valahogy.

Hamar kiderült azonban, hogy az óriási szervezetet nem lehet egyik pillanatról a másikra átalakítani, még akkor sem, ha sikerült szétverni a többgenerációs nagy családot, amely a múltban összetartotta a BKV-t.

Eredetileg Szalainénak is lapátra kellett volna kerülnie, de a kiszemelt utódának az utolsó pillanatban inába szállt a bátorsága: felmérte ugyanis, hogy a humánpolitikai vezetőnek kell tárgyalnia a szakszervezetekkel. Márpedig a BKV-ban vannak az ország talán legerősebb szakmai szervezetei, ha ők a sztrájk mellett döntenek, naponta egymilliárd forint úszhat el Budapesten.

Nóri kisujja

A szakszervezet valóságos iparág ennél a cégnél. Az érdekvédelmi vezetők tudásuk alapján akár helyet cserélhetnének a felső középvezetéssel. Igaz, a fizetésüket nem biztos, hogy elcserélnék velük. Az érdekvédők hamar felismerték, hogy ha gyenge a menedzsment, ők megerősödnek. Fellázadtak a tervek ellen, és közölték: az egyik vezetővel nem hajlandók tárgyalni, mert tejfelesszájú. A másikkal, mert alkoholista. A Nórit akarják. Vele tudnak beszélni. És a kitűzősök számára hamar kiderült: a Nóri is tud velük. Hogyne tudott volna. Ő maradt az egyetlen csúcsvezető, akinek kisujjában volt az egész cég.

Szalainé nemcsak azt tudta, hogy igazából mit akarnak a gumikerekesek és a vaskerekesek, de azt is, hogyan lehet őket egymás ellen fordítani. Neki nem kellett bifláznia a vaskos kollektív szerződést: ő írta. Hamar megtanulta azt is, hogy a fiúk számára mi a legfontosabb, és meddig hajlandók elmenni. A többi neki már gyerekjáték volt. A kitűzősök nagy szerencséjének bizonyult, hogy a Nórit – vagyis Dr. Szalainé dr. Szilágyi Eleonórát – eredeti szándékuk ellenére leigazolták.

Szilágyi Eleonóra 1972-ben lépett be a BKV-ba. Lelkiismeretes, jó diákként jött. Ő nem afféle munkáskáder volt, akinek gyorstalpalókon töltötték a fejébe az ismereteket. Azok közé tartozott, akik – ha megértek a feltételek – alkalmasak voltak a nagyvállalat megújítására. Szilágyi Eleonóra közgázt végzett, a BKV volt élete első munkahelye. Ő már az új gazdasági mechanizmus érdekeltségi ösztönzőrendszerét tanulta az egyetemen, és bár a reformok éppen kifulladtak, mire a munkaerőpiacra ért, tudta, hogy a pillanatnyilag elérhető legteljesebb tudásra van szüksége: doktori disszertációját később a korszerű humánerőforrás-gazdálkodásról írja majd. Előbb azonban pénzügyi területen jöttek a csoportvezetői, majd osztályvezetői kinevezések.

Nóri mindenkihez mindig kedves volt, okos, segítőkész. Máig is így emlékeznek rá volt beosztottai. Odafigyelt, észrevette a bajt, és tudta, mikor mit kell tennie. Férje főorvos volt, így betegség esetén is lehetett hozzá fordulni, de annak is talált megoldást, akinek a családja pénzzavarba került. Szaktudásához kétség nem fért, de a szabadidős rendezvényeken az is kiderült, hogy van humora, s nála tájékozottabb beszélgetőtársat aligha talált a cégen belül, aki színházról, gasztronómiáról, utazásról akart csevegni.

„Lenin meghatározása szerint a demokrácia egyik fontos ismérve a nők társadalmi, politikai érvényesülésének, szociális ellátottságának mértéke. Ezt a szempontot folyamatosan, kiemelten figyelemmel kísérte szocialista nagyvállalatunk vezetése a középtávú nőpolitikai intézkedési terv elkészítésekor.” Ez a blabla jelent meg az üzemi újságban abban az esztendőben, amikor Dr. Szalainé Szilágyi Eleonórát 1983-ban, 33 évesen a BKV legfiatalabb főosztályvezetőjének nevezték ki a Bérelszámolási Főosztály élére. Valójában nála jobb jelöltet nem is találhattak volna. A vezetői értekezleteken hamar kiderült, hogy átlátta a legbonyolultabb érdekviszonyokat, és úgy tudott tárgyalni, hogy a végén többé-kevésbé mindenki elégedetten álljon fel. Erre pedig nagy szükség volt egy olyan cégnél, amelynél a szakszervezetek nélkül fontos dolgokat nem lehet eldönteni. Semmi köze sem volt semmiféle nőpolitikának ahhoz, hogy ő volt az első hölgy, aki az ezredforduló után igazgatói kinevezést kapott. Ez az érdemekről szólt.

A kitűzősök hamar rájöttek arra, hogy a szakszervezetekkel asztalhoz sem szabad ülniük, a Nórára kell hagyni őket. És meglepve tapasztalták, Nóra akkor is félszavakból kitalálja, hogy mit szeretnének, amikor egy-egy régi munkatársat akarnak lapátra tenni, némi pénzzel mézezve a keserű pirulát, vagy amikor új embert kell beágyazni zsíros menedzserszerződéssel. Tálcán hozta a jogi formulákat.

Szalainé demoralizálódása a cég szakmai étoszának romlásával volt párhuzamos folyamat – véli egy volt BKV-s, aki sohasem fogja elfelejteni, merre járt a 276E busz. Nóri látta, hogy mi megy, látta, hogy a kitűzősök külső érdekeket szolgálnak, és ez ellen ő nem tehet semmit. Akkor meg azt mondta: ha ti úgy, akkor én így. Minek tartóztassam magam!?


A pénz íze

Nóri megérezte a pénz ízét, állapította meg valaki, aki fillérre ismeri a kifizetéseket. Rájött, hogy jó dolog évente több egzotikus utazást is tenni. Egyiptom után Thaiföldre, Dél-Amerika után Hongkongba. Aba Botond idején Szalainé fizetése még 575 ezer forint plusz 150 százalék prémium lehetősége volt. Ha teljesít és túlteljesít. A későbbi általános vezérhelyettes regnálásának idején már egymillió-kétszázezer plusz garantált 120 százalék is kevés volt, annyi jutalmat adatott magának, hogy átlagbére négymillióra jöjjön ki.

A fiúk fogcsikorgatva bár, de fizettek minden nagyobb akció után. Nem voltak kegyesek ők Szalainéhoz, többször is a kirúgás szélén volt, de visszakönyörögték: hát ő sem nagyvonalúskodott. Elintézte magának még a negyedmilliós nyugdíjat is, és betéve tudta, melyik új főnök mit alkudott ki saját magának. Hát amit ők megkaptak, az 35-36 év után neki is kellett. Ahogy egy-két ember szerződésében megjelent, hogy a céges autót alkalomadtán ingyen viheti, már ő is jelentkezett érte. Még azt is kijárta, hogy nyugdíjazásának várható napjára új legyen az a Megane, ne használt.

Nyomott bérek

Arról eltérnek az álláspontok, hogy saját magán kívül kedvezett-e valakinek a humánpolitikai igazgató. Hogy a többi régi BKV-s nevében tárgyaló szakszervezetekkel összejátszott-e. Tény, hogy hasonlóan bőkezű kollektív szerződés nincsen Európában: bár a vállalatnál csődhelyzet van, a megállapodás a munkatörvénykönyv előírásaihoz képest ötmilliárdos plusz kifizetését teszi lehetővé. Közben a top 50 vezető jövedelme nem éri el a félmilliárdot. Az is igaz persze, hogy ilyen nyomott alkalmazotti bérek sincsenek másutt, ráadásul Szalainé úgy keverte a kártyákat, hogy éppen a legalsó szinteken annak is csak a felét fizessék ki, ami jár. Mondjuk, ez nem vonatkozott az ő gépkocsivezetőire, akik az unokát vitték ide-oda, meg őt a fodrászhoz.

Az utóbbi években Szalainé számos interjút adott a munkaügyi változásokról a BKV Mozgásban című lapjának. Saját érzéseiről, gondolatairól soha sem beszélt, egyetlen kivétellel. Idén januárban így nyilatkozott: „Nekem személy szerint szívügyem az ambiciózus, feltörekvő fiatalok útjának egyengetése. Éppen ezért sajnos kudarcként éltem meg olyan eseteket is, amikor diplomás, pályakezdő fiatalokat beiskoláztunk és kiképeztünk a vállalat egyik-másik vezető posztjára, de... nem ők nyerték el az utódlásként tervezett vezetői beosztást.” Ez talán bátor nyilatkozat lett volna a kívülről jött kitűzősök idején, ám megkésett volt, hiszen már a 2008 szeptemberében érkezett új vezérigazgatónak, Kocsis Istvánnak szólt.

Az utóbbi évek káosza utáni rendrakáshoz azonban Nóra asszony már nem kellett, főleg, miután kibukott rekord-végkielégítésének az ügye. Hogy a kitűzősök miért nem tették a kifizetések mellé az ilyenkor szokásos formanyomtatványt, rejtély, hiszen a számítógépes rendszer őrzi annak nyomát, hogy tudniuk kellett róla. Talán egymásra vártak. Talán sokallták az összeget, hiszen akinek közülük esze volt, a végén fel sem vette a teljes összeget, amit kitéphetett volna. Megelégedett 12–30 milliócskával is.

– Amikor megjött a könyvvizsgálói jelentés, akkor Nórát és az általános vezérhelyettest még ki lehetett volna mosni. Régen, amikor a cég egy nagy család volt, erre Szalainé bizton számíthatott volna – töprengett egy ős-BKV-s.

Ám ez a család már szétesett. És Nóra beszállt azok közé, aki szétverték. Már nem számíthatott kegyelemre. Az igazoló dokumentum nélküli kifizetést a rendőrség vizsgálja, csakúgy, mint azt, hogy mikor is intézte el magának Szalainé a nyugdíjat. Mert ha korábban, mint ahogy a végkielégítést átutalta, akkor abból már egy fillér sem járt. Ahogy a BKV körüli, politikai színezetű botrányok hullámai magasra csaptak az elmúlt nyáron, a szimbólumuk lett Dr. Szalainé dr. Szilágyi Eleonóra neve. Pont az övé, aki úgy hitte, neki semmi köze sincs a politikai machinációkhoz. Ő csak kényszerű kiszolgálója volt a kitűzősöknek. Ő csak utánozta őket... Egy jogi ügyekben igencsak jártas BKV-s úgy véli: ha Nóra megelégedett volna 40 millióval, semmi baja nem lenne, de túl mohó volt. Még az autó is kellett, még a nyugdíjat is kikaparta. Így az is lehetséges, hogy megáll majd a hanyag vagy a hűtlen kezelés. És nemcsak nála.

És jön a tél

Szeptember utolsó napján Kocsis István vezérigazgató sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a BKV ismeretlen tettes ellen feljelentést tett a rendőrségen a menedzserszerződések miatt. A 10 millió forint feletti végkielégítések anyagait átvizsgálva úgy találták, hogy az elmúlt években a 96 esetből 48-ban a BKV számára hátrányos szerződést kötöttek, „az ismeretlen tettesek” által okozott kár 822 millió forint.

És mindez még csak a kezdet. Nehéz ősz, kemény tél, árt fakasztó tavasz jön a cégnél. Hátravan a szakértői szerződések ügye. Aztán a közbeszerzések vizsgálata következhet. És jó, ha közben nem történik tömegszerencsétlenség. A korábbi évtizedek statisztikái szerint előbb-utóbb várható ilyesmi. A járművek műszaki állapota pedig kritikán aluli. „Hát igen, mostanában több volt a szerencsénk, mint az eszünk” – fintorog az egyik műszaki vezető. Kapaszkodni tessék!