7 eset, amikor nem kell használni a biztonsági övet
A biztonsági övet szinte minden esetben be kell csatolni, ám akadnak kivételek.
A KRESZ szerint, a biztonsági övet mindenkinek be kell csatolnia. Ez egy olyan szabály, amiért a rendőr is büntet. A biztonsági öv életeket menthet, ám ennek ellenére sokan elfelejtik becsatolni indulás előtt. Bár kötelező lenne, vannak kivételek, amikor mégsem kell használni, derül ki az Autószektor cikkéből.
Ilyen esetekben nem kell használni a biztonsági övet
A KRESZ hét kivételt ismer, amikor a biztonsági öv használata nem kötelező azonban ezek jellemzően speciális élethelyzetekre vonatkoznak. A lap cikke hangsúlyozza, hogy az ilyen kivételek ellenére is minden utasnak célszerű bekötni magát, a saját biztonsága érdekében.
Nem kell becsatolnia a biztonsági övet:
- a hátramenetben közlekedő gépkocsi vezetőjének;
- a taxi sofőrjének, ha taxi üzemmódban utast szállít;
- a mentő betegellátó terében utazóknak, ha a becsatolás a beteg állapotának romlását okozhatja, a betegellátást akadályozza;
- a lakott területen belül, menetrend szerint közlekedő autóbuszban;
- a lakott területen kívül, menetrend közlekedő autóbuszban, de csak akkor, ha álló utasokat is szállíthat;
- a buszon utazó 3 évnél fiatalabb gyereknek;
- annak, aki erről orvos által kiállított igazolással rendelkezik.
A felsorolásból jól látszik, hogy egy átlagos sofőr ritkán kerül olyan helyzetbe, amikor nem kell becsatolni a biztonsági övet. Egyedül a tolatás az, ami gyakori, ám ilyenkor is célszerű használni.
Magyarországon 1976. január 1-jén vált kötelezővé a biztonsági öv, az első időkben csupán elöl ülőknek, majd 1993-tól lakott területen kívül, 2001-től pedig belül is minden utasnak.
Annak ellenére, hogy az övhasználat régóta kötelező, még ma is sok a kifogás: szorít, kényelmetlen, „csak a szomszédba megyek”, vagy épp az, hogy „elfelejtettem”. A cikk leszámol ezekkel a tévhitekkel, kiemelve, hogy a mai övek kényelmesebbek, a balesetek pedig gyakran éppen a rövid utak során következnek be. Emellett rámutat arra is, hogy a légzsák csak biztonsági övvel együtt nyújt valódi védelmet, nélküle akár sérülést is okozhat.
Magyarországon a vezetők 88 százaléka, a hátsó utasoknak viszont csupán 57 százaléka használja az övet, míg például Németországban vagy Svédországban ez az arány megközelíti a 100 százalékot. A szerzők szerint a magyar adat jelentősen javítható lenne szemléletformálással – és minden egyes bekapcsolt öv akár életet is menthet.
(Kiemelt kép: Pixabay)