Az utat végig kell járni
A 168 Óra szeptember 26-i számában Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke többek között ezt nyilatkozta: „Én például sem magánemberként, sem pedagógusként, sem a PDSZ elnökeként nem vagyok hajlandó tudomásul venni azt a státust, amelybe most az állam belekényszerít.” Majd alább: „Kollégák és szülők is megkeresnek minket, hogy tovább már nem tűrhető ez, össze kell fogni, csináljunk valamit.”
Szeretném emlékeztetni az elnök urat a tavaly decemberi diákmegmozdulásokra, amelyek annyira meglepték, sőt meghökkentették a kormányt, hogy tárgyalásokra kényszerült a diákokkal, amelyek során hazug, álságos ígérgetésekkel, a diákság megosztásával és nem utolsósorban a szakszervezetek passzív asszisztálása mellett sikerült a „télirózsás” diákmozgalmat felszámolni.
Kérdezem a Mendrey úr említette kollégákat: hol voltak, mit tettek az alatt az idő alatt, amíg a diákok az utcán, hóban-fagyban tüntettek, egyebek közt az ő érdekeikért is? Sajnos sem a pedagógusok szakszervezetei, sem maguk az érintett pedagógusok tízezrei nem ismerték föl, hogy a diákok küzdelme az ő küzdelmük is. Mint akik megszeppentek, nem mutattak hajlandóságot a határozott fellépésre. A csatát – még mielőtt megvívták volna – elvesztették.
Rövidesen ezután életbe léptek azok a törvények, amelyek a szó szoros értelmében megfosztják a pedagógusokat minden önállóságtól, kezdeményezéstől, az alkotómunka, a nevelés-oktatás örömétől. Az államhatalmat engedelmes alattvalókként kiszolgáló fiatalok „kinevelése” válik kizárólagos feladatukká, kötelezően előírt tankönyvek alapján. No meg a „rendteremtés”, amelyhez még rendőri segédletet is kapnak.
Ha a pedagógusok és szakmai szervezeteik tavaly nem maradnak passzívak, és akár a sztrájkot is vállalják, meghátrálásra kényszeríthették volna a kormányt, és az oktatásügy talán nem süllyed ilyen mélyre. Most, a huszonnegyedik órában sokkal rögösebb utat kell végigjárniuk, ha nem akarják tudomásul venni a „rájuk kényszerített státust”. De végig kell járniuk!
Zágon Ernő
E-mail